Betydningan av bokstaver på ecu

Anbefalte innlegg

Hei, har kommet over en audi a6 som har stått med litt vann...

Så jeg trenger en ny ecu til gir.

Det jeg da lurer på er hvor mye de siste bokstavene i det nr på den har å si :P hva betyr de ev....

Jeg har en med nr: 4B0927156CN  mens huggeren har en med nr: 4B0927156BB
Altså CN mot BB

Noen som vet noe om dette? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en jungel, hvor man nesten bare må vurdere å ta sjansen på å prøve.

På noen biler er det flere ECUer som går om hverandre, mens andre biler er svært kresne. Jo nyere jo verre.

ECUene må komme fra samme motortype for at det skal være mulig, så dette er første pri å sjekke.

 

Noen egne erfaringer:

ECU fra S4 C4 fungerte utmerket i en S6 C4, disse hadde ikke like nr, husker ikke om det kun var bokstav eller større deler av nr. Eneste forskjell var at S6'en dermed mistet startsperre. Etter hva jeg husker har jeg også puttet inn ECU fra AAN motor med automatkasse inn i manuell bil og det fungerte, har ikke prøvd motsatt.

Ecu fra 100 C4 2,5tdi med 2,5tdi AAT motor passer sannsynligvis ikke inn i A6 C4 med 2,5tdi AAT motor, pga at dieselpumpa er ganske ulik. Det er noen begrensninger i hva som går om hverandre av dieselpumper mellom 100 C4 med manuell og automat, dette medfører også at bytte av ECU mellom disse ikke vil fungere.

Ecu fra A6 C4 115 og 140 hk kan byttes om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne litt.

Tenkte å prøve en annen ECU i min C4 tdiq, da jeg lurer på om det er feil i ECU som gjør at jeg plutselig ikke har fungerende cruise noe mer. 

Har da selvfølgelig en tilsvarende bil med helt lik ECU (delenummer er likt, men årstallet på ECU er to år nyere). Men nå slår selvfølgelig startsperren inn ved montering av denne andre ECU. Er det instrumentet eller dieselpumpa som gjør at startsperra slår inn? Må jeg sette over instrument også for å få start?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Løfter denne litt.

Tenkte å prøve en annen ECU i min C4 tdiq, da jeg lurer på om det er feil i ECU som gjør at jeg plutselig ikke har fungerende cruise noe mer. 

Har da selvfølgelig en tilsvarende bil med helt lik ECU (delenummer er likt, men årstallet på ECU er to år nyere). Men nå slår selvfølgelig startsperren inn ved montering av denne andre ECU. Er det instrumentet eller dieselpumpa som gjør at startsperra slår inn? Må jeg sette over instrument også for å få start?

 

Du skriver tilsvarende, er de helt like med tanke på motor, gir og Quattro?

I hvert fall etter mine erfaringer skulle det da fungert med likt delenummer, alder skal ikke ha noe å si.

Men mangler det feks. Quattro på den bilen du tar ECU fra er den ikke riktig kodet til din bil normalt sett, men jeg litt usikker på koding og C4, på nyere biler er det hvert fall slik. Eldre biler har ofte bare kodet inn type bil det er, men jo nyere bilen er blir det flere og flere avhengigheter i kodene som gir, drivverk+++. Litt avhengig av årsmodell har du kanskje ikke OBD2, da må du i tilfelle ha en overgang til 2X2 kontakten som sitter i sikringsboksen for å kode om ECU med VCDS feks..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge er quattro, den ene en tidlig 96 modell og den jeg tar ECU fra er en 97 mod. OBD1 på denne ja. Så det går an å kode om ECU? Har vag-com, men sikkert ikke en enkel prosedyre på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.