Audi TTS 2009, Instrument belysning..... Ja alt forsvant !!!!

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ja så er det skjedd for meg også, virker som at dette må man igjennom en gang i sitt Audi liv :-)!?

 

Alt instrument lys, speedo  og RPM funksjon er borte, info skjerm imellom de funker heller ikke. Også lys i midt konsol er forsvunnet.( ac, setevarme og alt virker, men ingen lys i knappene)

PS. Høgre dør vil nå ikke åpne ute ifra heller.

Hva gjør man da?

Takknemlig for alle som har en mening om dette.

Ps. hvis der er en tråd om dette da gjerne pek meg i den retning.

 

Mvh Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen! 

 

Kan du utdype hva du mener med RPM og Speedo funksjon borte? Gjerne post et bilde :)

 

Vet ikke hvor teknisk du er, så tar bare feilsøkning fra bunn av. 

Ihvertfall når det kommer til lys i instrument, sete varmer, ac etc. så vil jeg tro det er relevant til lys switchen / hovedlys bryteren eller hva du skal kalle den. 0 så vil det naturligvis ikke være noe lys, prøv å switch den frem den mellom posisjonene. Reagerer framlysa på det?. SÅ har du dimming nederst til høyere, prøv å vri litt på den. 

Bilderesultat for audi tts 2009 light switch

Hvis det ikke gir noe hell, så ville jeg sjekket sikringer. Så kan du søke opp en guide til hvordan du løsner lys bryteren så du kan sjekke at kontakten til den er hel og pen og står ordentlig i. 

 

Hvis det fortsatt ikke gir noe hell, så er det vell slik med alt av VAG at du bør få sjekket feilkoder. Videre så kan det være defekt bryter som evt må byttes, opplevd før at de kan gå i stykker med åra. 

 

Ang. døra så kan det være at dør wiren har hoppet av. 

 

Håper dette er noe til hjelp, så får du prøve litt og kommentere  videre hva som skjer. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Viktor.

 

Mange takk for svaret , jeg skal se på det nå i etter middag.

Det som er saken er at intet fungere, verken lys i instrumentbord, speedometer funker ikke( viser ikke hvor fort jeg kjører), turteller( viser ikke omdreininger), info skjerm( (svart skjerm), tankmåler, temp.måler. Virker som alt i instrumentbord har miste kontakt.

Bilen starter og gå fint.

 

Mvh

 

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oida!

 

Høres mer ut som clusteret har tatt kvelden. Veldig usannsynlig at så mange sensorer tar kvelden samtidig tenker jeg. Du kan sjekke hver enkelt sensor i VCDS. 

 

Vill nok sett litt nøyere på cluster, hakke hatt en ivrig gnager bak dashen? :P Sjekka kontaktene der er nok første omgang. Hatt noe fukt i bilen som kan ha ført til en kortslutting tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, velkommen i Audi-elektro-gremlins-klubben! :D

Sikring 11, 5A. Kan ha tatt kvelden hvis en pære konka, men se under.

Skjedde det fra en dag til en annen, eller mens du kjørte?

Her er en som hadde gåen sikring 11, men da starter ikke bilen.. https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=1192297

Audi har så fin slik batterimanangement som noen ganger kan bli litt ivrig og skru av ting hvis batteriet er litt lavt, så sør uansett for at batteriet er fulladet. Sjekk som Victor sier også feilmeldinger.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,takker for alle kommentarer så langt, har denne oppdatering:

 

I Vag-com 17-instruments, viser live read med nøkkel i pos.2 23,8 volt, med bilen startet stiger dette til 24 volt på terminal 30.

Dette burde vel ikke være mulig på et 12 volt anlegg ?

Det skjedde mens bilen sto i ro fra en dag til annen. Det skal kanskje nevnes at jeg har hat en rep. på dørene og har da også hatt diverse stikk frakoplet, veit ikke om det er rett så sensitivt et system?

Ps. Live read på andre menyer viser 13,8 volt.

Mvh

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen .

Ser nå at jeg startet tråden før jeg hadde koplet på vag-com´en.

To feil kommer opp i 17-instruments, disse gir vel go mening når den måler 23,8-24 volt i live read:

Address 17: Instruments        Labels: 8J0-920-xxx-17-MY8.clb
   Part No SW: 8J0 920 930 A    HW: 8J0 920 930 A
   Component: KOMBIINSTR. VDO H14 0330  
   Revision: D0H14006    Serial number: 2248H006004006
   Coding: 0113008
   Shop #: WSC 00011 888 06946
   VCID: 2A5A3A3485FF281197-807E

2 Faults Found:
00447 - Function Limitation due to Over-Voltage 
            001 - Upper Limit Exceeded
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 56
                    Mileage: 131142 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2019.10.25
                    Time: 17:24:11

00532 - Supply Voltage B+ 
            001 - Upper Limit Exceeded
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 56
                    Mileage: 131142 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2019.10.25
                    Time: 17:24:11

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du noen andre koder i tilegg til disse?

 

Sjekka litt på Ross Tech sine sider:

00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low

Possible Causes

  • Wiring/Connectors from/to Control Module faulty
  • Power Supply (Battery/Generator) faulty

Possible Solutions

  • Check/Repair Wiring/Connectors from/to Control Module
  • Check Power Supply (Battery/Generator)

Special Notes

  • When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).
  • When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).
  • Intermittent codes are often stored during low outside temperature when the battery capacity goes down and may be ignored.
  • Common with 16946/P0562/001378 - System Voltage: Too Low stored in other control modules.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00532

 

Kode 00447 fant jeg ikke på Ross-Tech men en tråd på Audizine

 

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/811204-Possible-voltage-regulator-issue-00447-Function-Limitation-due-to-Over-Voltage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hadde du noen andre koder i tilegg til disse?

 

Sjekka litt på Ross Tech sine sider:

00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low

Possible Causes

  • Wiring/Connectors from/to Control Module faulty
  • Power Supply (Battery/Generator) faulty

Possible Solutions

  • Check/Repair Wiring/Connectors from/to Control Module
  • Check Power Supply (Battery/Generator)

Special Notes

  • When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).
  • When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).
  • Intermittent codes are often stored during low outside temperature when the battery capacity goes down and may be ignored.
  • Common with 16946/P0562/001378 - System Voltage: Too Low stored in other control modules.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00532

 

Kode 00447 fant jeg ikke på Ross-Tech men en tråd på Audizine

 

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/811204-Possible-voltage-regulator-issue-00447-Function-Limitation-due-to-Over-Voltage

Hei Viktor.

Hadde vel voltage overload jeg, men skal sjekke Ross-Tech, virker som ar det er mye info på den siden. Det som undrer meg er live hidden readen på 23-24 volt, hvordan er det mulig på et 12 volt anlegg? I tillegg er der ingen andre målinger som viser så høye volt verdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).
  • When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).

Første tingen å begynne å se etter er om det er snakk om en modul eller om det er snakk om flere. 

Som Ross-Tech sier så ofte kabel/kontakt som er problemet hvis kun cluster, evt jording, batteri, dynamo hvis det er snakk om videre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Viktor.

Mange takk for svar og veiledning, skal prøve å se igjennom det jeg kan. Tenker kanskje symptomene er de samme om det er voltage to low, eller som i mitt tilfelle to high.

At den viser 23-24 volt kan vel være en følgeskade/feil avlæsing som følge av selve feilen, Skal vel ikke være mulighed så høye verdier ellers tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei Viktor.

Mange takk for svar og veiledning, skal prøve å se igjennom det jeg kan. Tenker kanskje symptomene er de samme om det er signal to low, eller som i mitt tilfelle to high.

At den viser 23-24 volt kan vel være en følgeskade/feil avlæsing som følge av selve feilen, Skal vel ikke være mulighed så høye verdier ellers tenker jeg.

Mye mulig. 

 

As noted in the ECS link you provided: "A good way to check for a faulty voltage regulator is to use a digital multimeter on the battery, with the engine running, to read the charging voltage. If voltage is not constant around 13 to 14 volts, chances are the voltage regulator has gone out."

 

Sjekk dette mens du er igang og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Da er siste oppdatering at i morrest virket alt igjen, men etter 10 minuts kjøring tokk det slutt. Sjekket akk. nå igjen kl. 11 og da virket alt igjen.

Temperatur i nat var vel omkring 0 grader, kanskje der er noe fukt i systemet i tillegg til en løs forbindelse. Jeg prøver å trøste meg med at da er det nok ikke instrument cluster som har tatt kveld.

Har ikke hatt tid å se mer på det ellers.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.