Hjelp : Alvorlig sort olje etter oljeskift

Anbefalte innlegg

Skiftet nylig olje på min bil. Kjøpte den dyreste Castrol oljen jeg fant. Kostet 730 for ei kanne. Etter dette oljeskiftet har det blitt ventiltikking, og den nye olja er veldig svart.

 

Skjønner ikke helt hva dette kan være. Kan det være at den nye olja har vasket motoren grundig ? Ventiltikkingen skjønner jeg ikke.

 

Oljen er 505.00 kvalitet Husker ikke navnet. Tror det var LongTec SLX.

 

Motoren har gått 69.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken viskositet er det på den oljen du kjøpte?

 

Ved ventiltikking kan det være slitte løftere, noe som er lite trolig i ditt tilfelle da bilen er såpass lite kjørt. Det kan også være tilstoppede/koksede oljekanaler til løfterene, slik at oljetrykket til disse er for lavt. Eller oljekanalen inn i løfteren er noe tett. Eller oljefilteret ditt er noe tett, da den oljen du har brukt har løsnet møkk i motoren din og har stoppet i filteret.

 

Dette er bare eksempler, ikke sikkert det er dette som lager lyden i din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan komme ventiltikking hvis løfterne er slitte og olja er av racing kvalitet( høy viskositet), burde nok gå ned litt i prisklasse så vil den forsvinne muligens, lavere viskositet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å komme ventiltikking hvis løfterne er slitte og olja er av racing kvalitet, burde nok gå ned litt i prisklasse så vil den forsvinne muligens

 

Er det vanlig at løfterne blir slitte på så lav kilometerstand ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanlig at løfterne blir slitte på så lav kilometerstand ?

 

Nei, det er det ikke. Tviler på at det er slitte løftere som er problemet i dette tilfellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken viskositet er det på den oljen du kjøpte?

 

Jeg er ikke sikker. Så litt på hjemmesiden til Castrol. Der står det dette om oljen :

 

"Castrol Formula SLX LongLife III er en spesialgodkjent oljetype utviklet i samarbeid med VW gruppen til motorer med Audi og VW LongLife-teknologi med forlengede skiftintervaller. LongLife III har spesielle egenskaper, "Clean Performance Technology", som holder dieselpartikkelfiltrene"

 

Beklager at jeg sa feil type først !

 

Har bare kjørt noen få kilometer etter skifte av olje og filter. Kan det være mulig at disse små kanalene ikke er skikkelig renset enda og at dette kan gå seg til etter hvert som oljen får jobbe på de trange plassene? Synes at det blir en smule mindre lyd når den er skikkelig varm.

 

Er det lurt nå å la denne oljen rense opp ordentlig og så skifte igjen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg fryktet i verste fall var at toppakningen mot en oljekanal var ødelagt. Er dette mulig ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet nylig olje på min bil. Kjøpte den dyreste Castrol oljen jeg fant. Kostet 730 for ei kanne. Etter dette oljeskiftet har det blitt ventiltikking, og den nye olja er veldig svart.

 

Hei

 

Vedr svart olje:

 

Det er helt vanlig at olja blir temmelig mørk/svart på dieselmotorer.

Trodde det ikke skulle være slik jeg også, men etter nærmere undersøkelse var dette helt vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uttrykte meg litt feil istad, kan komme ventiltikking av slitte ventilløftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...Kan virke som Castrol oljen har en sterkt rensende effekt... I slike tilfeller kan d være fornuftig å ta et nytt oljeskift raskt... Mye avleiringer inne i motoren som har løsnet... men benytt samme oljen evnt viss oljen er etter motorens spec... Dette er et typisk problem for de som har kjørt mineral eller semi synt olje, for deretter å gå over på full synt olje...Fornuftig å holde deg til den samme oljen hele tiden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er avleiringer som har løsnet er dette ikke helt ukjent på enkelte vag motorer, spesiellt 1,8T kan få problemer med tett oljesil og påfølgende lavt oljetrykk om det ikke gjøres noe med, men da må det først være en god del av det, og det kommer ikke helt uten videre. Bilen skal ha gått en god del km på "lange" intervaller under uheldige omstendigheter før dette skjer.

 

Hvordan ser servicehistorikken ut da ? på 69' km tviler jeg på at dette skyldes avleiringer som løsner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er avleiringer som har løsnet er dette ikke helt ukjent på enkelte vag motorer, spesiellt 1,8T kan få problemer med tett oljesil og påfølgende lavt oljetrykk om det ikke gjøres noe med, men da må det først være en god del av det, og det kommer ikke helt uten videre. Bilen skal ha gått en god del km på "lange" intervaller under uheldige omstendigheter før dette skjer.

 

Hvordan ser servicehistorikken ut da ? på 69' km tviler jeg på at dette skyldes avleiringer som løsner.

 

Den er importert, og jeg finner ikke noe spesifikt om akkurat oljeskift. Da jeg overtok bilen hadde den gått. 49k Jeg må inrømme at jeg har ventet uhyggelig lenge før jeg skiftet olje. "Hvis" det var skiftet på 49k så har den jo gått litt frem til 69k da kan du si. Sanheten er jo sikkert at den har gått lengre også ........... : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært min bil ville jeg tatt nytt oljeskift, og byttet oljefilter umiddelbart. Oljen har sannsynligvis løst opp en del grapps og guffe som sirkulerer i motoren nå.

 

Bytt olje med korte (1000-3000 km) intervaller 2-3 ganger. Mekonomen har gode rabbatter på god olje. Dette kan lønne seg om du har tenkt å beholde bilen en stund.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært min bil ville jeg tatt nytt oljeskift, og byttet oljefilter umiddelbart. Oljen har sannsynligvis løst opp en del grapps og guffe som sirkulerer i motoren nå.

 

Bytt olje med korte (1000-3000 km) intervaller 2-3 ganger. Mekonomen har gode rabbatter på god olje. Dette kan lønne seg om du har tenkt å beholde bilen en stund.

 

Lykke til!

 

Takk ! Jeg kommer til å skifte umiddelbart, og så skifter jeg når jeg kommer hjem fra bilferie. Det blir sikkert borti 3k bare der. Takk for alle tips alle sammen. :)

 

Godt at ingen nevner noe om toppakning eller slikt. : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er avleiringer som har løsnet er dette ikke helt ukjent på enkelte vag motorer, spesiellt 1,8T kan få problemer med tett oljesil og påfølgende lavt oljetrykk om det ikke gjøres noe med

 

Er dette med tett sil vanlig på 1.8T? Spurte nemlig om det samme på min og fikk da til svar at dette skjeldent var tilfelle... Men dårlig oljepumpe (med tilhørende lavt oljetrykk) ble det sagt var ett "vanlig" problem på enkelte VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette med tett sil vanlig på 1.8T? Spurte nemlig om det samme på min og fikk da til svar at dette skjeldent var tilfelle... Men dårlig oljepumpe (med tilhørende lavt oljetrykk) ble det sagt var ett "vanlig" problem på enkelte VAG.

 

Det er ikke et "vanlig problem" i den forstand, men på biler som har gått med litt for lange intervaller en stund og man har fått avleiringer i motor så vil dette kunne skape problemer for oljesilen når det løsner etter et oljeskift.

 

Tett oljesil vil igjen kunne skade oljepumpen som ikke får jobbe slik den er konstruert. For å unngå dette anbefales det fra verkstedene et nytt oljeskift etter ca 1000 km for å få ut avleiringer som fylter rundt i systemet (slik Preben H. skriver over her).

 

Har en del erfaring med dette i jobbsammenheng med leasing og vi har hatt en del biler med dette problemet. Dette er gjerne ifbm for lange oljeskiftintervaller, hvor bilen kommer inn igjen på verkstedet et par uker etter skift med lysende oljelampe pga for lavt oljetrykk, hvor avleiringene faktisk har tettet silen slik at pumpen ikke får nok oljetilførsel.

 

Saab's motoren havarerer ved slike tilfeller, Vag's trenger bare rens :D

 

En ren svakhet i oljepumpen slik du har fått beskjed om var en kjent sak på -96 og -97 modeller av 1,8T, da i A4'n som bortimot var den eneste med den motoren da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, jeg byttet olje for ca 2 uker siden fra Mobil 1 til Valvoline Maxlife pga tikking (og mulig lavt oljetrykk). Tikkinga har så godt som forsvunnet men første turen etter bytte til Maxlife fikk jeg varsel om for lavt oljetrykk, (heldigvis var dette første og siste gang jeg har sett varselet) Men kanskje jeg også bør vurderer å skifte olje igjen iløpet av ikke alt for lang tid da... Du nevner rens, hva består den av? Når jeg hadde service på bilen for også kort tid siden ble det kjørt en eller annen rens på systemet pga tikking og mulig lavt oljetrykk, men det ser ikke akkurat ut til å ha hjulpet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, jeg byttet olje for ca 2 uker siden fra Mobil 1 til Valvoline Maxlife pga tikking (og mulig lavt oljetrykk). Tikkinga har så godt som forsvunnet men første turen etter bytte til Maxlife fikk jeg varsel om for lavt oljetrykk, (heldigvis var dette første og siste gang jeg har sett varselet) Men kanskje jeg også bør vurderer å skifte olje igjen iløpet av ikke alt for lang tid da... Du nevner rens, hva består den av? Når jeg hadde service på bilen for også kort tid siden ble det kjørt en eller annen rens på systemet pga tikking og mulig lavt oljetrykk, men det ser ikke akkurat ut til å ha hjulpet...

 

Du får kjøpt enkelte rensemidler som blandes i oljen for å løsne avleiringer etc. Vet ikke hvilke midler som er mest brukt, men en god mekaniker/verksmester kan litt om dette. Deretter er det ned med bunnpanne og oljesil for rens og fjerning av dritt derfra som ikke kommer ut av seg selv gjennom tappepluggen

 

Dette har hjulpet på de fleste jeg har vært bori (10-12 stk). Et par hadde kjørt så lenge at pumpen hadde tatt skade og ikke leverte nok trykk etterpå og måtte byttes. Sjekk prisen på pumpen, så kan man evt vurdere om du vil bytte den mens du først har alt ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, så en må ned med bunnpanna ved slik rens også ja... Var det jeg hadde håpet å unngå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk ! Jeg kommer til å skifte umiddelbart, og så skifter jeg når jeg kommer hjem fra bilferie. Det blir sikkert borti 3k bare der. Takk for alle tips alle sammen.

 

Bernhard, hvordan gikk dette? Har du skiftet olje igjen?

 

Jeg skiftet også ganske nylig olje og filter på min importerte bil fra ukjent merke til Castrol GTX 5W/40. Oljen som ble skiftet så ganske grei ut, gjennomsiktig og fin. Og etter en stund (noen uker?) dukka det opp tikking fra motoren, og nå når jeg har kommet hjem fra ferie (2-300 mil) så er den "nye" Castrol-oljen svart som natta, og tikkinga er fortsatt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der hvor jeg jobber bruker vi slike "Engine-Flush" flasker på biler som vi har skiftet toppakning på som f.eks har hatt vann i kjølevæsken.. Skal finne ut i morgen hvilket merke det er, funker jævlig bra og vi tar aldri ned bunnpanna. Man Blander det i ren Olje (bruker alltid billig olje da) og varmer motoren godt opp, kjører den i neutral på forskjellige turtall i 20 minutter, så tapper vi ut olja og bytter filter, den fjerner en del tikking (alt er selvfølgelig relativt.), avleiringer og sot renner ut det også. Olja blir virkelig svart på 20 min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde litt tikking på cabben min og prøvde med Qmi's "innvendige motorvask" resultatet ble veldig bra, og det er ingen tvil om at den dro med seg mye møkk ut . tappet oljen over i et kar og den ble stående en dag , så skulle jeg helle det over på et fat , det var jaggu ikke lett . var tjukt som sirup, legger til at oljen var Castrol RS :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.