Kaputt elektrisk håndbrekk motor venstre bak !

Anbefalte innlegg

ute å kjøre tur her for noen kvelder siden. Kjørte inn på en side lomme siden jeg måtte pisse, slo på håndbrekket å da ulte å flashet feilmeld i hele info displayet, ergo jeg har ikke kjørecomp heller.

Venstre bak hjul var så klart låst fast, fikk lirket dette løst og kjørte hjem.

 

Fikk bilen inn på verksted og konstatert at jeg måtte ha ny caliper venstre bak samt bytte begge bremseslanger og klosser begge sider. OK, kan ikke koste allverden tenkte jeg.

Dagen etter kom tilbudet (som var det rimeligste jeg henta inn av 3) ‭11520.- !! for å bytte et par bremseslager som koster 200kr stk, klosser til 500kr settet litt verksted matriell og 2,5t jobb.

Bare bremse caliperen kosta 6066kr. å det finnes jo et hav av forskjellige calippere der ute, så jeg har ikke turt å begynne å bestille selv. kan skru men vet ikke hva jeg må ha !

 

etter å har sett å letet i utallige timer så har jeg kommet frem til at bremse calipern på 2.0tfsi 2.0tdi 2.4 etc har samme caliper?! så tanken her var å kjøpe en brukt hvis ikke min antagelse i at det er mulig å bytte ; Aktuator, håndbrekk bremsekaliper, ? dette må jo være den dingsen som verkstedet påsto ikke kunne byttes?

 

Trenger hjelp til en handleliste her så jeg kan få bilen i garasjen å bli litt skitten på henda :-)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Har du litt informasjon om hvordan bil og årsmodell du har? 

 

Etter som jeg har forstått på min B8 så er caliperne bak ganske like over hele B8 chassi. Bare forskjell i størrelse på skivene. 

 

Er det el motoren som har gått på caliperen eller må hele caliperen byttes? 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo sjekke dette i ETKA, for å se om caliperene har samme delenummer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Heisann! Har du litt informasjon om hvordan bil og årsmodell du har? 

 

Etter som jeg har forstått på min B8 så er caliperne bak ganske like over hele B8 chassi. Bare forskjell i størrelse på skivene. 

 

Er det el motoren som har gått på caliperen eller må hele caliperen byttes? 

 

 

Heisann, glemte det i farta :)

Audi A6 4F 2.7TDI 2005 mod. 

Ja det er forskjell her også. Jeg har 12mm skiver mot 22mm som er større og ventilert. 

Verkstedet jeg fikk tilbud fra sa at det ikke gikk å bytte bare El motoren, caliperen virker å fungere som den skal. 

 
 
lagt til 0 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kan jo sjekke dette i ETKA, for å se om caliperene har samme delenummer.

Ehm. ETKA? 🙈

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell første gen elektrisk park med andre ord, som har en tendens til at el-motoren feiler. Kan også være vært å sjekke ledningene til motoren. 

 

https://www.audiworld.com/how-tos/a/audi-a6-c6-how-to-repair-and-replace-electronic-parking-brake-421915

 

Guide her på å bytte el motoren og ledninger :) Jeg ville anbefalt deg å få jekka opp bilen og sett hvordan det ser ut der. Om det er kabel, caliper, eller begge deler :)

 

ETKA er et program som viser full oversikt over alle deler til VAG :) Enkelt å sjekke delenummer etc. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ett tips som går igjen på mye passat med samme prob. Prøvd å bytte selve betjeningsbryter? (Ebay)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.