S4 B8, hva må man være obs på?

Anbefalte innlegg

Heisann! Vurderer å skaffe meg igjen en firehjulstrekker og valget har kommet på Audi såklart, S4 B8. Rundt 2010 mod. Hva bør følges med på ved ett kjøp av en slik? Har de noen svakheter eller problemer ellers? Sjekket ett par på Finn som har hatt motorproblemer. Er det noen typiske gjengangere på disse bilene? Blir ikke kjøp/bytte før en til våren men greit å sette seg litt inn i disse bilene før en kjøper noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! 

 

Har kjørt S4 B8 i snart 2 år her og er veldig fornøyd. Jeg har kjørt 40 000 km i mitt eie og den har gått ca 50k med Revo stage 1+. Mest pålitelige bilen jeg har eid! :) Også vært noen turer på bane så den har fått kjørt seg litt :)

 

https://www.shopdap.com/blog/post/common-issues-with-3-0t-supercharged-tfsi-audi-engines1.html

 

Denne linken forteller om de vanligste problemene, merk det som står om oljeforbruk. Ikke stempel-ringer som på andre TFSI motorer, men en PCV ventil. Denne ventilen ligger under kompressoren så noe arbeid å gjøre. Dette ble fikset på facelift. Min bruker litt olje, ca 1 l per 4000-6000 km avhenger av kjøring (dette varierer fra bil til bil). Jeg bytter olje ofte pga banekjøring så jeg plages ikke så mye. Jeg planlegger å bytte PCV ventil selv en eller annen gang. Ikke den verste kostnaden om du gjør det selv. Også noen som har opplevd at PCV har forårsaket at frostvæske forsvinner også. Er en tråd på Audizine her: 

 

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/778180-If-you-have-invisible-coolant-loss

 

Av problemene som er oppført så er det kun den jeg har vært borti her. Vannpumpe og thermostat bør ha blitt byttet på service eller av tidligere eiere, alltid lurt å forhøre seg om. 

 

Hjullager kan være en svakhet, alle mine var byttet før jeg kjøpte bilen. Ikke hatt noe problem i ettertid. Dørhåndtak sensorer (til å låse opp), hvis du har keyless kan være litt tullete. Låsekassene kan trenge litt smøring, jeg har for første gang opplevd at jeg måtte låse opp en dør fra innvendig nå i januar. Etter litt googling så kan det komme av skitt og kulde. Plages jeg mer så skal jeg prøve det ihvertfall. Ellers så er forskjermene utsatt for rust som på alle Audi. Hatt en lakkering der. Kjører du med breie dekk så kan kanalene få en del steinsprut som kan være lurt å gjøre noe forebyggende mot.

 

Ta gjerne å les tråden min, så kan du se hva jeg har funnet på i løpet av de siste 2 åra. Jeg måtte ofre en del utstyr for å få manuell, så jeg har ettermontert litt og det har igrunn vært veldig greit. Er å finne på hovedtreffene om du ønsker å se, evt sitte på en tur på bane :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig svar! Har dessverre ikke råd til facelift, så jeg går nok for den eldre versjonen! Skal kikke gjennom tråden din! Blir automat på meg tenker jeg. Har manuell på den gamle 190E min og b5’en min. Det får holde! :D Er ikke 1L pr 5-6000km en del? Føler det er mye. Går jo greit når du bytter så ofte såklart. Skal ihvertfall være obs på hva som er gjort på tidligere servicer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tusen takk for fyldig svar! Har dessverre ikke råd til facelift, så jeg går nok for den eldre versjonen! Skal kikke gjennom tråden din! Blir automat på meg tenker jeg. Har manuell på den gamle 190E min og b5’en min. Det får holde! :D Er ikke 1L pr 5-6000km en del? Føler det er mye. Går jo greit når du bytter så ofte såklart. Skal ihvertfall være obs på hva som er gjort på tidligere servicer!

Jeg anbefaler deg sterkt å spørre om forbruket før du kjøper :P  Har vært borti prefacer som ikke bruker noe olje og noen som bruker langt mer enn min. 1L/4000-6000km er langt bedre enn mine tidligere biler :P Har en liter liggende i bilen så må jeg fylle på litt så er ikke det noe stress den ene gangen iblant :P

 

Jeg mener jeg har lest litt at facelift har en bedre automatkasse, som kan være greit å nevne. Men du må nok bare prøvekjøre og se hva du synes :)

 

Ser ihvertfall de er greit prisa på Finn nå. Eneste jeg angrer litt på er at jeg har den kjipeste lydpakka. Har Audi Concert, men skulle heller hatt Multimedia med MMI. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BO er vel det beste angående lyd? Stemmer! Skal forhøre meg angående oljeforbruk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

BO er vel det beste angående lyd? Stemmer! Skal forhøre meg angående oljeforbruk!

 

Stemmer :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man B&O uten MMI 2g eller 3g? Greit å skille på hvilken MMI man har og👍🏻 lurt på s4 b8 som bruksbil selv, men frøkna ser ikke helt behovet for flere biler 😅

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Får man B&O uten MMI 2g eller 3g? Greit å skille på hvilken MMI man har og👍🏻 lurt på s4 b8 som bruksbil selv, men frøkna ser ikke helt behovet for flere biler 😅

Usikker, men tviler :P Er også en definisjon som MMI High og MMI low.. blir helt i ør i hodet av det her :P Vet bare jeg har kjippeste pakka, uansett fortsatt den beste pakka jeg har hatt i en bil jeg selv eier ^_^

 

Om du har vandt til gammel bil med begrenset muligheter til utstyr.. så blir det rart å gå over til en "ny"-ere bil med masse muligheter. Jeg sitter å skikker på retrofitting av keyless, og mye annet : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste er at jeg velger heller bort bra anlegg i bilen mot å få Carbon!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg misforsto deg tidligere her Victor! Når kom faceliften(b8,5)? Så du har 2010 mod og om jeg ikke leste feil så skreiv du at det var facelift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tror jeg misforsto deg tidligere her Victor! Når kom faceliften(b8,5)? Så du har 2010 mod og om jeg ikke leste feil så skreiv du at det var facelift?

Mars 2012 mener jeg, 2010 blir altså pre-facelift. Jeg har 2010 mod ja, så vanlig B8 :) Med dårlig PCV ventil :P

 

B8.5 fikk nye lykter, ny grill, nytt ratt blant annet :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MMI low er jo 2g med Navi og kontroll bak girspak, men liten skjerm, high er 3g med joystick og større skjerm, men så finnes det jo også en utgave med kontroll på midtkonsoll🙈 tror ikke B&O er noe must, fattern har hatt b8 med 2g og 3g, begge uten B&O spiller greit uansett👍🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Mars 2012 mener jeg, 2010 blir altså pre-facelift. Jeg har 2010 mod ja, så vanlig B8 :) Med dårlig PCV ventil :P

 

B8.5 fikk nye lykter, ny grill, nytt ratt blant annet :)

 

 


Ja, okei! Skjønner! Leste om det akkurat selv faktisk, haha! Hvordan er det å få ett sportsratt med flat bunn til å passe i disse bilene? Og at knapper og alt på det nye rattet fungerer?

Ser du gjør fantastisk mye med s4 din! Morro å følge med på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 


Ja, okei! Skjønner! Leste om det akkurat selv faktisk, haha! Hvordan er det å få ett sportsratt med flat bunn til å passe i disse bilene? Og at knapper og alt på det nye rattet fungerer?

Ser du gjør fantastisk mye med s4 din! Morro å følge med på!

 

Jeg vurderer RS5 ratt til min, evt facelift S4 ratt. Også sett noen få til TTRS :P Ingen fan av B8 rattet, firkanta.. så skjønner godt at de gjorde om det på faceliften. Rattet skal være bolt on, men airbag så må du modde kontakten litt. Løsne pinsa og flytte over til kontakten fra gammel airbag evt. Du har forskjellige knappeløsninger avhenger av media pakke. Hvis jeg får et ratt med navi knapp, noe jeg ikke har så vil de andre knappene fungere utenom nav-knappen. Er ikke 100% sikker her, men mener det var slik. Må google litt 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette noe du fikser for flere og du da kanskje?😇 tviler på at jeg vil ha orginal rattet om jeg handler en S4😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du satt deg noe budsjett :)? tar du kontakt med Wangen Auto, kan han finne s4 til deg med det utstyret/spec`n du ønsker i Tyskland feks :)

 

Ville gått for en med Bang og adaptiv cruise, sportsdiff hvis du velger automat :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er dette noe du fikser for flere og du da kanskje?😇 tviler på at jeg vil ha orginal rattet om jeg handler en S4😂

Spørs hvor mye knot det blir det haha :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må man betale for chipping av motor+ girkasse og miltek eksos m/montering? Noen som har noen antagelser? Veit ikke om jeg bør gå for en bil med disse oppgraderingene eller kjøpe de selv? Sitter å ser på denne nå;

 

https://www.finn.no/170002832

 

Denne mangler vel bytte av reimhjulet på kompressoren for å hente noen hk ekstra? Eneste er at jeg vil egentlig ikke ha sølv bil. Men denne har masse utstyr og en del oppgraderinger jeg er litt fysen på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.