A4 B8 Spiser Hjullager foran - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi har en A4 B8 2010 2.0TDI fwd som spiser hjullager foran venstre - 4 stk byttet på 2 år/30kkm.  De første 2 var riktignok billige "Stark" fra Autodoc, men de siste har vært kvalitetslagre fra FAG og SKF. De varer likevel ikke noe lengre.

Begynner å bli lei av å skifte hjulager på bilen i tillegg til at det bråker inn for jæ... til det er byttet, koster litt og tar tid.

Er det noen som har tanker rundt om noe annet kan forårsake den store appetitten for hjullager?

Drivledd?

Moment på senterbolten?

Spindel?

Annet?

 

Kjør debatt - takker for alle ideer ;-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felg/dekk dim og ikke minst ET?  er bilen senket? Hvordan er hjulvinkler etc. satt opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra innspill ;-) men bilen er Ikke senket utover vanlig sagging etter 200kkm :D.

Hjulvinkler er ikke sjekket mer enn på EU (de sjekker vel bare spissing om noe?, resten er vel ikke justerbart heller?).

Bilen sliter ut hjullagre både med standard 17" hjul på vinter og sommerhjul 19" med 12mm for lav ET (35), så ser ikke direkte sammenheng der heller. Noen av lagrene har vart bare 500mil på vinteren med standard hjul med ET 47.

Vanligvis burde vel lagrene tåle sommerhjulene med litt for lav ET, men det gir jo en ekstra belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EU sjekker vel ikke nødvendigvis hjulvinkler, men selve hjullagrene.

Har dekkene hatt noe spesielt som tilsier feil vinkler og dermed skjevslitasje ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet noen modeller er plaget med dette, men er ikke blitt klok på hvorfor. Min 2009 A4 gikk 270k km på oem lagre uten noen problem, 2014 A4 måtte ha nytt lager høyre foran rett før den rundet 100k km. Ser folk på nett sliter med dette, mens andre med helt lik bil ikke gjør det.

 

Dårlig maskinering på navet som holder lageret kanskje? Det er jo skrudd så vanskelig å montere det feil.

 

Edit: 2009 mod gikk med lav senk og store hjul på adaptere fra 5x112 til 5x120. 2014 mod var original, forstå det den som kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på hvor mye forskjell fra quattro til FWD, S4en min fikk byttet alle i 2015 og de har holdt godt i ettertid. Dette med alt fra 18-20" med litt forskjellig spacere og senk. Vært på en god del trackdays i løpet av årene og. Har selv lest at det er en typisk feil på B8, men rart at noen er mer uheldig enn andre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre det er noe hakkende galt med spindel bør det være nær umulig å montere feil, lageret skal jo stå rett når det er skrudd fast.

Lurer litt på hvor viktig torque på senterbolten er, ikke helt enkelt å få nok kanskje?

Ser  hjullagrene er et problem på B8'en så jeg får håpe de SKF-lagrene vi bytter til nå varer litt lenger. Hvis det er ekte vare da og ikke noe Kinakopi Autodoc driver med???.....  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig rart dette, utifra det folk skriver her virker det jo ikke som om senk, felger og dekk har så mye å si på dette. Snakker man med folk er det jo allmenn kjent at B8 spiser lagre, så noe må det jo være med disse bilene. Jeg har hatt to stk, en S4 B8 og en A4 B8 fwd. Begge kjørte jeg ca 30K med og byttet begge sider foran på A4 og på en side foran på S4. Evt. hvor mange det er byttet før mitt eie vites ikke. S4 var senket med H&R sammen med org 19" sommer og org 17" vinter. A4 var org s-line med org 17" vinter og 19" sommer tilsvarende org ET.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av nysgjerrighet spurte jeg Audi i dag om dette, og det er et svært kjent og utbredt problem.

 

Årsaken kommer av et samarbeid fra flere faktorer - i utgangspunktet er det sporing i kjørebane og sporvidden til B8 chassiset sammen med for bred original dimensjon (ofte levert med 255/35) og svært stive dekkvegger som gjør at pakningen til hjullageret svikter og slipper ut smøringen. Spacere, senk (camber) og brede hjul er også en stor årsak. Mange som ikke opplever dette kjører gjerne på 16" og 17" hjul med høyere profil som tar unna spennet som blir på sporete vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet 1 gang på A5’n på 75k km, det inntraff ved ca 37k km og var garanti. Denne var senket med 30mm H&R fjører og de originale 20" sline hjula med 265/30.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.