2,5tdi 180hk mulig defekt nåleløft sensor og luft i drivstofflinjen. Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Hei! Nettopp kjøpt en 2002 mod? Allroad som repobjekt. Bilen stoppet plutselig ved daglig bruk. Har fungert plettfritt etter at dieselpumpe ble skiftet for omlag 4 år siden.

Forrige eier har forsøkt å lufte systemet uten at han la særlig mye i dette. Jeg fikk bilen i garasjen, og får opp følgende feilkode under. Jeg har skummet igjennom alle relevante tråder i samletråden under for å bli litt kjent. Jeg leser i flere av de at flere har fått samme feilkode som meg med nåleløftsensoren uten at det var særlig merkbart på motorgangen. Jeg tenkte derfor å gjøre et forsøk på å få luftet ut systemet skikkelig. Hvordan går jeg da frem, og fra trenger jeg av utstyr? Ser av noen filmer på tuben at flere av våre polske venner (  so m jeg tror har god kunnskap om disse bilene) har montert en type «båtpumpe» på tilførselen for å få dieselen frem? Det er jo ingen pumpe som pumper dieselen frem på disse.

Dersom pumpe er defekt, ville den generert feilkode i vcds uten at motoren kinnes?

Setter pris på alle triks her😅

  

81C174D4-BB02-41BA-B618-C7F69E3F82B8.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte forrige eier ny evt nyoverhalt pumpe eller ei brukt?

Defekt nåleløftsensor gjør ikke at bilen stopper eller ikke starter, med mindre det er feil i annen komponent som gir signal om hvor motoren er som feks pumpe eller svinghjulssensor hvis denne motoren har det.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror det var forrige forrige eier som fikk denne byttet på merkeverksted. Har gått siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er nivået på dieseltanken? Disse har en innvendig pumpe som pumper diesel mellom to kammer, motor suger bare fra det ene. Er man under et visst nivå og den interne pumpen streiker stopper den/starter ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAr søkt litt på youtube etter lufting av systemet. Dog på Polsk men de viser noen teknikker. Jeg er lite stødig på polsk og har ikke gjort dette før. Noen invendinger til metodene?

 

 

 

 

 

 

 
 
lagt til 3 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hva er nivået på dieseltanken? Disse har en innvendig pumpe som pumper diesel mellom to kammer, motor suger bare fra det ene. Er man under et visst nivå og den interne pumpen streiker stopper den/starter ikke.

 

Ja har forstått det. Når jeg hentet den på henger i går, hadde den halvtank.Jeg dro for orden skyld innom og fylte den helt opp. Dersom det er tilfelle at det er årsaken, vil den da fylle systemet med luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ja har forstått det. Når jeg hentet den på henger i går, hadde den halvtank.Jeg dro for orden skyld innom og fylte den helt opp. Dersom det er tilfelle at det er årsaken, vil den da fylle systemet med luft?

 

Den jeg hadde stoppet ved ca halv tank, jeg vil jo tro at om den suger kammeret tomt drar den luft inn. Det er hvert fall naturlig. Når dette skjedde meg var bilen solgt (typisk) og skulle bli hentet neste dag, slik at det ble hurtigfiks på verksted uten at jeg fikk sett selv på problemet. Husker dessverre ikke om det var noen notater med tanke på lufting foruten at pumpen ble byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde jo vært moro om det bare var pumpa i tanken da. Jeg tenker uansett å lufte systemet for så å se om den da starter. Forrige eier sa at han ikke fikk frem diesel til dieselfilteret foran ved bruk av vakum pumpe. Da er det jo stor sjanse for at den ikke har fått taki diesel fra tomt kammer bak!

Spennende dette!

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Går det å tvangskjøre pumpa via vcds? Da kan jeg i hvertfall føre om den går mens motor ikke går....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Det hadde jo vært moro om det bare var pumpa i tanken da. Jeg tenker uansett å lufte systemet for så å se om den da starter. Forrige eier sa at han ikke fikk frem diesel til dieselfilteret foran ved bruk av vakum pumpe. Da er det jo stor sjanse for at den ikke har fått taki diesel fra tomt kammer bak!

Spennende dette!

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Går det å tvangskjøre pumpa via vcds? Da kan jeg i hvertfall føre om den går mens motor ikke går....

 

Er hvert fall en mulig årsak!

Jeg fikk ikke feilsøkt på dette problemet selv, men at man kan kjøre pumpa fra VCDS er jo meget mulig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet diesel pumpe på min selv - og brukte en sånn båt pumpe selv . Må løsne en eller to av diesel røra på toppen på hver side også sånn at du ser at det kommer diesel helt fram. Når du kjinner vil den tenne uten å starte- da går du fram å strammer til de mutterne du løsnet - så starter den 👍

 
 
lagt til 2 minutter senere
 

Etter at den har startet kobler du jævelig kjapt fra båtpumpa og monterer slangene igjen så bør du rekke det hiv deg inn i bilen å hold gassen over 3000 omdr i ca 30 sek så er du innafor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg byttet diesel pumpe på min selv - og brukte en sånn båt pumpe selv . Må løsne en eller to av diesel røra på toppen på hver side også sånn at du ser at det kommer diesel helt fram. Når du kjinner vil den tenne uten å starte- da går du fram å strammer til de mutterne du løsnet - så starter den 👍

 
 
lagt til 2 minutter senere
 

Etter at den har startet kobler du jævelig kjapt fra båtpumpa og monterer slangene igjen så bør du rekke det hiv deg inn i bilen å hold gassen over 3000 omdr i ca 30 sek så er du innafor

Takk! Det skal testes i dag!

 

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen i gang etter fire timer med lufting av systemet flere ganger. Det var skikkelig krevende å få fylt hele systemet med diesel. Brukte en vakuum kanne på returledningen fra pumpa. Fylte systemet med en ketchup flaske. Fikk den i gang et par ganger, så stoppet den etter å ha tømt filteret. Til slutt så gikk det! Motor går pent, og bilen går som ei kule.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 Under fylling av filter og slanger oppdaget jeg at det boblet fra koplingen til returrørene. Her var det bar en o-ring rundt stussen koplingen tres ned på. Mangler det en pakning i bunnen her? Jeg hadde i hvertfall en liggende jeg tredde på og tett ble det. Jeg mistenker at bilen stoppet fordi det kanskje trakk falsk luft fra koplingen på filteret?

92C62CAA-2BAF-4E65-B507-2598A7BCE782.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dritkult:-)

 

Da er det bare å se om o-ringen var synderen eller om den stopper ved halv tank:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å ta en ny scan med vcds i ettermiddag for å se om feilkodene er borte. Koder ble lest ut uten at motor var i gang sist. Vil feil på pumpe i tank gi noenfeilkode? Metode for å evt. tvangskjøre den i vag com mottas med takk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel nå har bilen startet på første turn hver dag siden, og det er ikke antydning til luft i slangen. Da gjenstår det å se om lekkasje fra dieselfilter var synderen eller om det er pumpe i tank. To av feilkodene er fortsatt til stede. Nåleløftsensor og den andre, er det defekt motorfeste?

Siste spørsmål, om det er pumpe i tank vil jeg vel bli nødt til å gjøre denne luftingen på nytt? Liten sjans for å få start på den om den stopper langs veien?

 

D1781720-66A5-42C0-9379-E122D3CACDE8.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Kjørte en lengre tur i går (8-10mil) og fikk den godt ned på reservetanken. Bilen går like fin, og problem/feil med pumpe i tank tror jeg kan avkreftes. På blandet kjøring ligger den på 0,94L noe jeg synes er litt høyt? Hva bruker disse bilene vanligvis? Det kan jo kanskje ha sammenheng med defekt P80 sensor?

 

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ligg rundt 0,75. Men eg har og samme feilkoden. Har kjøpt ein delebil og skal prøve bytte over denne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Oppdatering: Kjørte en lengre tur i går (8-10mil) og fikk den godt ned på reservetanken. Bilen går like fin, og problem/feil med pumpe i tank tror jeg kan avkreftes. På blandet kjøring ligger den på 0,94L noe jeg synes er litt høyt? Hva bruker disse bilene vanligvis? Det kan jo kanskje ha sammenheng med defekt P80 sensor?

 

Anders

En A6 quattro er det mulig å få ned mot 0,75 på pen langkjøring utenom for mye motorvei. Over tid med litt småkjøring var det vanlig for meg å ligge på 0,85

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det ikke så avskrekkende kanskje, da jeg har brukt den mye i småkjøring her hjemme, og et par langstrekk på motorveien.

Fins det en god how to for skifte av håndbrekksvajere? Har gjort det på c4 som var en krevende jobb med å komme til. Er det tålig likt på C5/4b?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndbrekk på c5 er ikke likt som c4.. På c5 må midtkonsollen ut.. kjapt å enkelt egentlig,hvis man er klar over det på forhånd.. bytta på en for ca 2 uker sia,men det gikk på auto modus,så noen how to har jeg ikke.. kan være noe køddent å få vaierne ut av røra inn i bilen over eksos,mellomaksel og eksosdeksel.. jeg heiv ned eksosen og varmedekselet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jon Olav: Har du noe kjapp how to til å få vaijern ut av braketten ved brekket og tilbake? Har fått løsnet den hele veien, men det stopper der... Midtkonsollen er ute...

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.