#1 Skrevet Juli 6, 2005 Hei, Jeg vil skrue ut rutene på sidedørene bak for å få best mulig resultat når jeg setter solfilm på dem. Er det noen spesielle triks for å gjøre dette lett å raskt? rutene har e.l vindushever. Når jeg tar av det første dekselet kommer en motor til syne som er montert på en stålplate som igjen er skrudd på døra. På denne stålplata kan du rive ut en stor plastikpropp så du får ett hull med tilgang på festene til ruta. Er litt vondt å komme til gjennom dette lilel hullet men er det slik det skal gjøres? Og må jeg ut med alle pakningene på toppen av døra for at jeg skal klare å lirke ruta ut av døra? Og ett siste spørsmål, finnes det noen sotefilm som er av bedre kvalitet jeg burde velge fremfor den de selger hos bilxtra osv ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 6, 2005 Arve Egeberg kan sikkert svare deg, tror han har hatt ut rutene bak også. Jeg hadde Passat før, men jeg har bare tatt ut rutene foran (pga at vaieren i hevemekanismen røk). Foran er det slik at en skal kjøre ruta til den posisjonen rutefestene blir tilgjengelig i hullet (plastikkproppen). Da er det enkelt å få løs ruta. Vil anta at det er slik bak også. Hvordan det er med pakningene på toppen vet jeg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 6, 2005 Hei, Jeg vil skrue ut rutene på sidedørene bak for å få best mulig resultat når jeg setter solfilm på dem. Er det noen spesielle triks for å gjøre dette lett å raskt? rutene har e.l vindushever. Når jeg tar av det første dekselet kommer en motor til syne som er montert på en stålplate som igjen er skrudd på døra. På denne stålplata kan du rive ut en stor plastikpropp så du får ett hull med tilgang på festene til ruta. Er litt vondt å komme til gjennom dette lilel hullet men er det slik det skal gjøres? Og må jeg ut med alle pakningene på toppen av døra for at jeg skal klare å lirke ruta ut av døra? Og ett siste spørsmål, finnes det noen sotefilm som er av bedre kvalitet jeg burde velge fremfor den de selger hos bilxtra osv ? Metoden du har foreslått selv virker å være korrekt Ta ut gummiproppene, posisjoner vinduet så du får skrudd løs skruene gjennom åpningen der proppen var (ikke skru for den for langt ut, hvis du løsner den såpass at du kjenner vinduet er løst er det nok. Skrus den for langt må du nok åpne døren for å få ut braketten som garantert ramler nedi). Kjør vinduet helt ned etter du har løsnet begge sidene, trekk vinduet opp forsiktig for hand samtidig som du forsiktig bender det (husker ikke om det var innover eller utover det skulle) og du skal gå klar av rammen. Pakninger og slikt trengs ikke røres. Angående valg av film, hvis du skal legge selv kan jeg på det varmeste anbefale 3M sin film, denne er en drøm å legge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 6, 2005 Metoden du har foreslått selv virker å være korrekt Ta ut gummiproppene, posisjoner vinduet så du får skrudd løs skruene gjennom åpningen der proppen var (ikke skru for den for langt ut, hvis du løsner den såpass at du kjenner vinduet er løst er det nok. Skrus den for langt må du nok åpne døren for å få ut braketten som garantert ramler nedi). Kjør vinduet helt ned etter du har løsnet begge sidene, trekk vinduet opp forsiktig for hand samtidig som du forsiktig bender det (husker ikke om det var innover eller utover det skulle) og du skal gå klar av rammen. Pakninger og slikt trengs ikke røres. Angående valg av film, hvis du skal legge selv kan jeg på det varmeste anbefale 3M sin film, denne er en drøm å legge Takk, da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre 3M sin film, er det en spesiell tykkelse, styrke eller noe annet jeg må spørre etter? Hvem selger? Har rabatt på litografen, lurer på om de kan ha noe slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 6, 2005 Takk, da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre 3M sin film, er det en spesiell tykkelse, styrke eller noe annet jeg må spørre etter? Hvem selger? Har rabatt på litografen, lurer på om de kan ha noe slikt? Neida, bare ta den filmen som passer deg best. Den er ikke slik som Bilxtra/Mekonomen-filmen som "knekker" hvis du bøyer på den, er en myk film som er ekstra hardfør mot riper etc og har langt finere glans Lett å legge, lett å skjære og føles ikke som om du jobber med en papptallerken slik de billig-filmene gjør. Flere spesialister innen legging av film sverger til nettopp 3M-filmen da den er så god å jobbe med. Aner ikke hvem som selger der hvor du bor, men en kjapp telefon til 06384 (3M Norge) og du får nok fortalt hva som er nærmeste utsalgssted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 6, 2005 Neida, bare ta den filmen som passer deg best. Den er ikke slik som Bilxtra/Mekonomen-filmen som "knekker" hvis du bøyer på den, er en myk film som er ekstra hardfør mot riper etc og har langt finere glans Lett å legge, lett å skjære og føles ikke som om du jobber med en papptallerken slik de billig-filmene gjør.Flere spesialister innen legging av film sverger til nettopp 3M-filmen da den er så god å jobbe med. Aner ikke hvem som selger der hvor du bor, men en kjapp telefon til 06384 (3M Norge) og du får nok fortalt hva som er nærmeste utsalgssted Takker og bukker =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 6, 2005 3m filmen var dyr og elendig. dårlig lim på den og du smelter den sunt før den sitter fast 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 6, 2005 Mangen timer forgjeves pga dårlig film som aboslutt ikke ville sitte, surt. har brukt lang tid på å skrue ut vinduet også, måtte av med flere deler på døra + alle pakningnene rundt ruta. Noen som vet hvor de lager\selger orginal tonede ruter som passer i passaten min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 6, 2005 jeg kunne fortalt deg at filmen til 3m var et helvette å legge (min erfaring) derimot så var filmen til bilextra litt for enkel for å si det sånn. stikk innom en som legger solfilm pro og hør hvor mye han skal ha for filmen???? men, du må nok regne med litt penger. Jeg gjorde som sagt dette selv og ble ikke 100% fornøyd med resultatet, ettersom den filmen jeg brukte (bilextra) ikke egner seg for ruter som er mye buet. ergo så klarer du ikke å fa dratt ut filmen uten å få noen spor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 6, 2005 jeg kunne fortalt deg at filmen til 3m var et helvette å legge (min erfaring) derimot så var filmen til bilextra litt for enkel for å si det sånn. stikk innom en som legger solfilm pro og hør hvor mye han skal ha for filmen???? men, du må nok regne med litt penger. Jeg gjorde som sagt dette selv og ble ikke 100% fornøyd med resultatet, ettersom den filmen jeg brukte (bilextra) ikke egner seg for ruter som er mye buet. ergo så klarer du ikke å fa dratt ut filmen uten å få noen spor. Jeg legger sotinga på hylla og skaffer meg vindu som er tonet orginalt heller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 6, 2005 Jeg legger sotinga på hylla og skaffer meg vindu som er tonet orginalt heller! okey, hvor skaffer du dette??? og hvor mørke er de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 6, 2005 3m filmen var dyr og elendig. dårlig lim på den og du smelter den sunt før den sitter fast Smelter? I alle dager får du det til? Hva brukte du til å væte ruten med og hvor lang tid ga du den til å tørke? Jeg har lagt på 4 biler bare siden i mars i år og 3M-filmen er rett og slett bare helt perfekt å arbeide med, men en typebetegnelse på den filmen du la hadde ikke vært å forakte - dette må prøves og sammenlignes... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 6, 2005 okey, hvor skaffer du dette??? og hvor mørke er de? gjenstår å finne ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 6, 2005 Smelter? I alle dager får du det til?Hva brukte du til å væte ruten med og hvor lang tid ga du den til å tørke? Jeg har lagt på 4 biler bare siden i mars i år og 3M-filmen er rett og slett bare helt perfekt å arbeide med, men en typebetegnelse på den filmen du la hadde ikke vært å forakte - dette må prøves og sammenlignes... Væta ruten med vann og salo som vanlig, rillene kom bare tilbake hele tiden og jeg ble aldri ferdig med å stryke. Fikk vekk litt mer med varmtluftpistol men det endte bare opp med at filmen gikk i stykker etter 1\2 time med ålling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 6, 2005 Væta ruten med vann og salo som vanlig, rillene kom bare tilbake hele tiden og jeg ble aldri ferdig med å stryke. Fikk vekk litt mer med varmtluftpistol men det endte bare opp med at filmen gikk i stykker etter 1\2 time med ålling Den filmen jeg normalt bruker heter FX-HP, men har også lagt FX-ST. Kan jo også forklare hva jeg gjør når jeg legger den (huskelappen min faktisk, dette ): 1. Rengjøre glasset, deretter skrape det tørt. 2. Så sprayer man filmen lett på limsiden med vann og en kvart dråpe eller fem med skikkelig brillerens eller annet fettløselig stoff - f.eks salo (merk at med salo kan det bli MYE skraping for å få ut alt vannet, dessuten kan enkelt flasker salo være "hardt" blandet og dermed ta knekken på limet). Vannløsningen skal absolutt IKKE renne. 3. Så legger man filmen på og skjærer denne grovt til så ikke kantene tar borti andre detaljer. 4. Start øverst og gni ut vannet fra midten og ut mot begge sidene. Jobb gradvis nedover med overlappinger. Fortsett til det er fritt for vann. 5. Nå lar man filmen få sette seg, gi den en time først og gni ut resterende fukt. 6. Skjær nå siste finish på filmen og gni deretter over en gang for sikkerhets skyld ifall det er kanter som ikke er limt helt. 7. Samme som punkt 5 inntil du er dønn sikker på at det er fritt for vannløsning. 8. Etter du mener du er helt sikker på at du har fått ut alt lar du rutene få tørke i 3 til 6 timer. 9. Sjekk på nytt med gummiskrapen. 10. Hvis alt er ok så er det bare å la dem tørke 24 til 48 timer. 11. Gå så over med noe som heter "3M Clear auto sealer" på alle kantene, dette er veldig viktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 7, 2005 Den filmen jeg normalt bruker heter FX-HP, men har også lagt FX-ST. Kan jo også forklare hva jeg gjør når jeg legger den (huskelappen min faktisk, dette ): 1. Rengjøre glasset, deretter skrape det tørt. 2. Så sprayer man filmen lett på limsiden med vann og en kvart dråpe eller fem med skikkelig brillerens eller annet fettløselig stoff - f.eks salo (merk at med salo kan det bli MYE skraping for å få ut alt vannet, dessuten kan enkelt flasker salo være "hardt" blandet og dermed ta knekken på limet). Vannløsningen skal absolutt IKKE renne. 3. Så legger man filmen på og skjærer denne grovt til så ikke kantene tar borti andre detaljer. 4. Start øverst og gni ut vannet fra midten og ut mot begge sidene. Jobb gradvis nedover med overlappinger. Fortsett til det er fritt for vann. 5. Nå lar man filmen få sette seg, gi den en time først og gni ut resterende fukt. 6. Skjær nå siste finish på filmen og gni deretter over en gang for sikkerhets skyld ifall det er kanter som ikke er limt helt. 7. Samme som punkt 5 inntil du er dønn sikker på at det er fritt for vannløsning. 8. Etter du mener du er helt sikker på at du har fått ut alt lar du rutene få tørke i 3 til 6 timer. 9. Sjekk på nytt med gummiskrapen. 10. Hvis alt er ok så er det bare å la dem tørke 24 til 48 timer. 11. Gå så over med noe som heter "3M Clear auto sealer" på alle kantene, dette er veldig viktig. Kan tenke meg som han ene sa her at det var pga ruta er buet at det kom store riller som ikke ville sitte, hadde limen vært bedre så hadde det ikke vært noe problem i grunnen, men neste prosjekt får være å få fatt på orginal tonede ruter til bilen, blir vel en stor invistering, men så blir resultatet 100% også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 7, 2005 Da har jeg sjekket priser på ruter (uten toning)hos delelageret til peder s fjetland. trekanter 477 bak\fordørrute 524 bakrute 2527 frontrute 3900 bak\fordørrute 524 Dvs for bakrute, trekanter og bakdører koster det totalt 4529,- disse er jo ikke tonede, regner med en tusenlapp eller to til for å få meg tonede ruter en eller annen plass. Folk betaler jo like masse for å få film på vinduene sine.. da er det forsåvidt like greit å bytte ut vinduene, så har du ett reserve sett også på lur i tillegg Hurtiruta skulle vist få fatt på tonede ruter, ringer der senere å hører priser hos dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 8, 2005 Blah... Hurtigruta fikk ikke fatt på orginalt tonede ruter...! Noen som har forslag til hvor jeg få fatt på ruter? bestille fra utlandet kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...