#1 Skrevet Juli 6, 2005 Prøvde å lufte clutchen i går, men det hjelper ikke. Den er like myk å trykke inn. Noen som har tips om hvordan dette best kan gjøres ? Fyllte på ny bremsevæske, og gjorde det på den måten det som regel skal gjøres. Er det noe spesielt med hydrauliske clutcher ? Noen tips ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 6, 2005 har du byttet veske eller bare skal lufte den?. Jeg sleit masse med det på den gamle audien min. Det jeg til slutt måtte gjøre var å ta en trakt å helle veske ned i sylinderen som sitter oppe ved pedalen. da ble det mye lettere... eller så var det bare å jekke opp bilen litt i fronten og pumpe akurat som med bremser.. står litt her oxo: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=24162&highlight=luft+clutch 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 6, 2005 takk for tips Prøve igjen i ettermiddag Nå vil jeg ut å kjøre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 6, 2005 takk for tips Prøve igjen i ettermiddag Nå vil jeg ut å kjøre! Når jeg helte veske rett i sylinderen var det etter at alt var demontert. Vet ikke om det er veien å gå hvis du kun sliter med litt luft. Uansett, lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 6, 2005 Aha.. Alt er på plass nå. Skal bare luftes for å kunne få tatt første kjøreturen Men vi har satt trykk på veskebeholderen, så da skal vel veska komme seg ned til sylinderen ? eller noe sånt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 6, 2005 Aha..Alt er på plass nå. Skal bare luftes for å kunne få tatt første kjøreturen Men vi har satt trykk på veskebeholderen, så da skal vel veska komme seg ned til sylinderen ? eller noe sånt.. og du har luftet begge sylinderene? både den på pedalsettet, og den på girkassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 6, 2005 Jepp, gjort det.. Men vi får prøve mer i dag. Prøvde ikke så fryktelig mye i går kveld. Får det nok til til slutt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 6, 2005 Forresten..Er vel ikke noe å lufte på pedalsettet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 6, 2005 Forresten..Er vel ikke noe å lufte på pedalsettet ? nei, der står jo ikke en sylinder der heller du.. let litt du, så finner du en lufteventil oppunder ekspansjonstanken :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 6, 2005 Har luftet utallige sånne og det er en kurant greie, dog kan den øvre på pedalsettet være litt trang å komme til. Måten jeg gjør det på om det er trangt og man ikke får lufteslange på er å åpne luftenippelen 0,5-1 omdr og så holde tommelen presset mot hullet, så må noen pumpe på pedalen inne i bilen. (hold tommelen presset mot hullet hele tiden, se opp for en stråle av bremsevæske ) da vil det presses ut bremsevæske når pedalen trykkes inn og ikke suges luft inn nå pedalen trekkes ut igjen, pga tommelen Luft oppe først og nede etterpå. er du ikke helt fornøyd er det bare å lufte en runde til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 7, 2005 Takk for tips Fikk det til i går. Så nå mangler jeg bare peilepinne..hehe, lekker en del olje av min pga innsug.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 5, 2007 Løfter denne tråden opp da jeg sliter med og lufte min clutch... Jeg har prøvd og lufte clutchen i dag, men får ikke ut lufta... Jeg har også prøvd og sette trykk på bremseveskebeholderen uten at det hjelper... Det står nevnt at det er egen lufting på hovedsylinderen, denne finner jeg ikke (bilen: 1986 A100 TQ) Hvordan får jeg luftet dette riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 6, 2007 A100 har ikke egen lufteanordning for hovedsylinderen (som henger på pedalsettet inni bilen), både hovedsylinder og slavesylinder må luftes gjennom luftenippelen på slaven. En kombinasjon av å sette trykk på bremsevæskebeholderen og pumpe clutchpedal mens du lufter er nok veien å gå. Det kan ta litt tid, men det er bare å holde på litt så ordner det seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 6, 2007 A100 har ikke egen lufteanordning for hovedsylinderen (som henger på pedalsettet inni bilen), både hovedsylinder og slavesylinder må luftes gjennom luftenippelen på slaven. En kombinasjon av å sette trykk på bremsevæskebeholderen og pumpe clutchpedal mens du lufter er nok veien å gå. Det kan ta litt tid, men det er bare å holde på litt så ordner det seg. Har prøvd det Hvor mye trykk må jeg sette på? Og pedalen kommer ikke ut igjenn når jeg pumper... Den bare blir inne til jeg drar den ut... Noen flere hint? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 6, 2007 Jeg vet noen lufter clutchen ved å koble en slange fra luftenippelen til venstre bremsekaliper til luftenippel på clutch sylinder og lufter ved å kjøre bremsevæske "feil vei" på et vis. Ble gjort på min 90' da den viste seg å være drit lei å lufte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 7, 2007 Det skal testes Genialt og slippe trykklufta, den lager vel bare bobler i systemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...