Passat B7 - Ladeproblemer, eller blir jeg lurt av andre feil..?

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg (fruen i huset) har en VW Passat 2012 mod. 2.0l diesle som begynner å merke km stand, for å si det slik. Den har nå passert 177k km, og påkost begynner å bli en dårlig vane :)

Nå her om dagen så var dashbordet smekk fullt av de fleste tenkelig gule lamper så jeg tok en scan med VAG Com. Jeg fikk da opp en lang liste, og trodde jeg hadde funnet en rød tråd som var at spenningen var for lav (blant annen Intervention Load Managemen koden). Så måler jeg at dynamoen lader bare ca. 13.1-13.3 V. Jeg var da sikker på at dynamo var gåen, så fikk tak i en fra lokale bilhuggeri som jeg var i ferd med å få satt inn. Dynamo til denne bilen koster skjorta, da den skal ha 180A versjonen for biler med start/stopp funksjon. Bare dynamoen koster over 10k uten løpehjul fra Møller.

Da jeg skulle gå i gang med å bytte denne (som er et hel.. i denne bilen), så målte jeg raskt ladingen igjen. Da målte jeg plutselig 14.5V. Jeg skrudde på lysbryter, og da falt ladespenningen ned til 13.3V igjen. Fikk den da ikke opp igjen uansett hva jeg gjorde. Startet bilen nå nettopp igjen, og brått lader den 14.6V og holder seg der konstant (har ikke fått nullstilt feilene nå etter at den plutselig lader normalt).

Hva er galt her, er dynamoen gåen eller justerer bilen ned spenningen etter behov? Jeg har ikke fått byttet dynamo, da jeg brått nå er usikker om det er dette som er problemet.. 

Under er listen med feil, er det en rød tråd her jeg ikke ser som har sammenheng med den "lave" ladespenningen?

image.png.ce470321b3f616c681c01722bff18e3d.png image.png.5b4edfda9abc6ecdc14c64516c0b2d1e.png

Setter stor pris på innspill, her har jeg malt meg fast i et hjørne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som gåen ABS sensor kan gi de gule feillampene som jeg har fått over, så da får jeg undersøke det. Spørsmålet er fortsatt om dynamoen er i orden eller ikke. Virker litt tilfeldig at så mye evt. skal svikte samtidig  B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.