#1 Skrevet Juli 7, 2005 For en liten stund siden fikk jeg meg nye dekk... Fra org, 14 eller 15" til 18"... Dekk dim, er 245/40-18". Jeg føler at jeg mistet noe aks Kommer dette av bredden, eller mengde gummi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 7, 2005 Det kommer av totalvekta av dine nye hjul i forhold til de originale. De veier mere, har mere masse og dermed trengs det mere effekt for å trille de i gang, og dermed går det utover akselerasjonen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 7, 2005 vil det hjelpe hvis jeg går fra 245/40-18 til 225/40-18? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 7, 2005 Det vil jo da bli noe mindre gummi, men jeg tviler på at det blir nok til at du merker forskjell. For noen uker siden var vi satt til å rydde på et dekk/felg lager i området. Vi to som lempet mest oppdaget da enorme forskjeller i vekt på felger fra feks OZ og fra ASA. Der OZ felgene var lette som fjær (uten dekk) var ASA felgene blytunge (også uten dekk). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 7, 2005 vil det hjelpe hvis jeg går fra 245/40-18 til 225/40-18? Nei siden disse dekkene veier ca like mye vil det ha lite å si. Felgvekta er mye viktigere, spesielt når man går opp i dimensjon. Dette fordi en større felg vil ha massen/vekta lengre ut fra sentret som driver hjulet rundt, slik at større og tyngre felg er "dobbelt ugunstig". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 7, 2005 Så rulleomkrets har ingenting å si for utveksling og aksellerasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 7, 2005 Da jeg lagde adaptere til Arild veide jeg for morro skyld hjula hans. Ats 7X15 med piggfrie vinterdekk=14kg XXX 8X17 med 195/45 =20,5 kg Er klart du vil merke forskjell! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 7, 2005 Takk for alle svar.. har vært hos dekkmann på skøyen å bestilt 4 nye gummi.. Hvis dere skulle ha ny gummi på felgene deres, hvilket merket er bedre enn andre...? jeg har bestilt Contenital...! gi deres mening... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 7, 2005 Så rulleomkrets har ingenting å si for utveksling og aksellerasjon? Jo, større rulleomkrets gir dårligere aksellerasjon og nedbremsning. Dreiemomentet på akslingen som kreves for aksellerasjon/brems blir større. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 7, 2005 Jo, større rulleomkrets gir dårligere aksellerasjon og nedbremsning. Dreiemomentet på akslingen som kreves for aksellerasjon/brems blir større. Er riktig dette, jo større rulleomkrets, jo treigere blir den.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 7, 2005 Til dere som har sugemotor 1.6, 1.8, 2.0... Og har satt på 18 eller 19" felg, har dere mistet mye akselerasjon? hvis ikke, hvilke dekk dimmensjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 8, 2005 Aluminium veier mer en gummi! Større felg, mer vekt. OZ er vel de som fokuserer mest på å spare vekt i produksjon av felger. Store hjul gir tregere aks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 8, 2005 Jo, større rulleomkrets gir dårligere aksellerasjon og nedbremsning. Dreiemomentet på akslingen som kreves for aksellerasjon/brems blir større. Det vet jeg selvfølgelig. Var bare et spørsmål til Runar, som hevdet det motsatte i posten over min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 8, 2005 dette er HELT klart et syptom av større rulle omkrets! alle har hørt om kraft ganger arm og den gjelder også hær. å det hjelper heller ikke at hjulene er dobbelt så tunge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 8, 2005 Det vet jeg selvfølgelig. Var bare et spørsmål til Runar, som hevdet det motsatte i posten over min. Hevdet ikke det motsatte, bare påpekte at jeg tror felgene har mer å si enn å bytte fra 245 til 225/40 18 på den bilen det dreide seg om. Men klart at rulleomkrets også spiller inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 8, 2005 Var som sagt innom dekkmann, og bestilte de dekkene jeg skulle ha. Han hadde et dekk inne, så vi tok det det ut å målte.. det var vesentlig mindre i omkrets(høyde)... vi ikke dette spille noe inn.. dekke blir jo mye smalere også.. noe vil det vell hjelpe? Har akkurat veid den ene felgen som jeg har ekstra hvis noe skulle skje, og den veide 12,5 kg... er dette mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 8, 2005 Smalere dekk vil vel også gi litt mindre rullemotstand (mindre kontaktflate mot veien). Lavere rulleomkrets vil også gi litt forbedring ja, i forhold til det du har nå (lettere å dra rundt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 8, 2005 Jeg har fått høre at du burde holde deg under 2% større/mindre avvik på rulleomkretsen, da skal ikke dette skje... Men er mulig at om du har noe blytunge alu felger at dette spiller inn på dette også? Jeg tror at 225/40/18 er en bedre dim enn 245/40 /18... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 8, 2005 Men er 12 kg mye for en felg uten dekk ...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 8, 2005 Men er 12 kg mye for en felg uten dekk ...? Ikke for en 18" felg ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...