#1 Skrevet Juli 8, 2005 Heisann.. jeg kjører en audi 80 quattro b3.. jeg synes den sporer nå så vannlittig den er senket 50mm.. men jeg tror det er alt for breie dekk på dn, har 17" med 215-40.. noen som har det samme problemet på 80 b3?? mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 8, 2005 Er nok ikke dekka som er problemet, men mest trolig noen utslitte foringer. Sjekk over alt av disse og bytt hvis de ser sprekkete eller slarker. Avslutt med en firehjulskontroll, så har du en ny bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 8, 2005 hmmm.. har nettopp skifta eindel foringer, og begge styreleddene fram.. 4 hjulskontroll er også tatt for 1 uke siden!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 8, 2005 Kan også skyldes ubalanse i dekk/felger...kan være verdt å få sjekket dette hos en dekkforhandler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 8, 2005 Er det bra mønster i dekka? Slitte dekk sporer ofte mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 8, 2005 har splitter nye dekk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 8, 2005 Enkelte dekktyper sporer jo mer enn andre da? De jeg hadde på vento'n sist spora nå jævlig. Hørte oxo flere som hadde trøbbel med den dekktypen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 8, 2005 Jeg har Nokian NRZi 225,40,18 rund baut på bilen og dette sporer ingen ting ved normal kjøring men når jeg skal aks (FWD) så vil rattet plutselig stikke av når jeg kommer i sprekker og hellinger i veien.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 8, 2005 hva slags dekk, kan hende dekket ikke passer til bilen og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 8, 2005 Sjekka lufttrykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 8, 2005 Store forskjeller på forskjellige dekktyper, prøv et annet merke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 8, 2005 hadde marshall dekk tidligere, nå har jeg skifta til Silverstone.. men det er fortsatt like jævlig.. har som sagt, skifta endel foringer og 2 styreledd.. tatt 4hjulskontroll oxo, men den sporer like jævlig.. kan jo ikke slippe rattet, da fyker bilen til en av sidene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 8, 2005 Dekk type betyr masse. kjøp sommer dekk som er runde i kantene og har langs gående spor. jeg kjører nå Pirelli Pzero nero i 20" de er mye stillere og ikke sporer, har prøvd mye forskjelig Du må bare prøve forskjelige dekk typer og merker, en dyr lærdom men slik er det martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 8, 2005 Martin har nok et poeng der. Dekk som er rundere i kanten sporer nok mindre. Kjører selv GoodYear Eagle 18" og det fungerer bra selv på de dårlige veiene her på Frøya. Men slet litt med Khumo Ecsta Supra som er veldig rett i kantene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 16, 2005 Har hørt at det anbefales spesielle apparater for å ta 4-hjulskontroll på quattro. husker ikke helt begrunnelsen da, men.. Veit bare at witro bil i trondheim har disse apparatene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 16, 2005 dim og ET på felgene er?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 19, 2005 har også problemer med sporing, men tror det bunner ut i dekktypen jeg har kjører på 215/40-16 (7.5x16 ET 35 felg) ... dekkmerke er yokohama disse tekka har utrolig mye kontaktflate mot asfalten, og det sporer noe helt grønnjævlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 19, 2005 har også problemer med sporing, men tror det bunner ut i dekktypen jeg har kjører på 215/40-16 (7.5x16 ET 35 felg) ... dekkmerke er yokohama disse tekka har utrolig mye kontaktflate mot asfalten, og det sporer noe helt grønnjævlig Har også hatt yokohama dekk i størrelsen 215/40-16 på Jettaen min og det skal jeg aldri ha igjen.... Det var ikke jeg som styrte den bilen for å si det sånt, jeg satt bare å styrte tilbake igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 20, 2005 Jeg kjører med Vredestein Ultrac i 225/40/18 på min A4. Dette sporer ingenting (med mindre veien er utrolig slitt, og da sporer jo alt ...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 20, 2005 hmmm.. har nettopp skifta eindel foringer, og begge styreleddene fram.. 4 hjulskontroll er også tatt for 1 uke siden!! Ble dette gjort hos folk du stoler på? Jeg hadde forstillingskontroll på coupeen pga nettopp dette med sporing.. Fikk igjen bilen med papirer på at alt var i skjønneste orden. Så skulle jeg ha den inn til eu-kontroll bare halvannen måned etter. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte kjøre sånn med bilen, da ville jeg bli nødt til å skifte dekk to ganger pr. sesong. Spissingen var helt på jordet og bærearm + endeledd helt ødelagte. Som han sa på verkstedet, det lar seg ikke en gang gjøre å justere spissingen med så defekte endeledd. Hvorvidt de var så dårlige som han skulle ha det til vet jeg ikke, men at bilen sporet MYE mindre etter den eu kontrollen det var iallefall sikkert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 20, 2005 Tipper han kjører på Falken Fk451 dekk, jeg har samme bil litt nyere vel og merke men akkuratt samme problem. Nå vet jeg ikke om foringene er byttet da, er det dyrt forresten?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 20, 2005 Ble dette gjort hos folk du stoler på? Jeg hadde forstillingskontroll på coupeen pga nettopp dette med sporing.. Fikk igjen bilen med papirer på at alt var i skjønneste orden. Så skulle jeg ha den inn til eu-kontroll bare halvannen måned etter. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte kjøre sånn med bilen, da ville jeg bli nødt til å skifte dekk to ganger pr. sesong. Spissingen var helt på jordet og bærearm + endeledd helt ødelagte. Som han sa på verkstedet, det lar seg ikke en gang gjøre å justere spissingen med så defekte endeledd. Hvorvidt de var så dårlige som han skulle ha det til vet jeg ikke, men at bilen sporet MYE mindre etter den eu kontrollen det var iallefall sikkert! Det er akkurat derfor du må sjekke opp papirene for å se om camber og caster er justert riktig. Jeg hadde nettop min på forstillingskontroll etter bytte av endeledd, foringer og bærearmer, når jeg fikk den tilbake ble jeg skuffet og sjekket papirene så at ene hjulet var 2grader åpning mens andre var -1,5. I tilegg var rattet skjevt. Gikk tilbake og klaget å sa at de fikk se å gjøre jobben på ny. Etter dette ble alt i skjønneste orden og bilen ble kvitt all sporing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 20, 2005 dim og ET på felgene er?? Hadde vært litt interessant å vite ET på felgene. Dersom man f.eks. bruker 4-bolta Peugeot felger på en Audi 80, kan det fort bli oppimot 60 mm sporviddeforandring. Dette vil medføre at bilen blir ekstremt sporfølsom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 20, 2005 Det er akkurat derfor du må sjekke opp papirene for å se om camber og caster er justert riktig. Jeg hadde nettop min på forstillingskontroll etter bytte av endeledd, foringer og bærearmer, når jeg fikk den tilbake ble jeg skuffet og sjekket papirene så at ene hjulet var 2grader åpning mens andre var -1,5. I tilegg var rattet skjevt. Gikk tilbake og klaget å sa at de fikk se å gjøre jobben på ny. Etter dette ble alt i skjønneste orden og bilen ble kvitt all sporing Spør meg ikke hvordan, for jeg vet ikke hvordan det funker, men papirene så nå iallefall greie ut. Stemte overens iallefall, men for all del, er godt mulig det var riv ruskende galt uten at jeg så det, er ikke så veldig inn i camber og toe justeringer at det gjør noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 20, 2005 Okei da så, men spissingen kan ikke endre seg over tid så lenge ting sitter der de skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...