#1 Skrevet Juli 29, 2020 Hei! Min første post på mange år. Jeg har nylig blitt eier av en Q5 2.0 TDi S-Tronic, og har derfor også meldt meg inn i VACN igjen. Så til problemet; motoren går konstant høyt på tomgang (970o/min) og jeg syns den har veldig hard gange (diesel-kakk) ved akselerasjon, særlig fra lave turtall. Ingen feilkoder i motorstyring, register har jeg akkurat timet opp - uten vesentlig bedring. I forrige eiers eie havarerte dieselpumpa. Han skiftet pumpe og dyser, og renset tank og rør. Filter er skiftet utallige ganger etter dette. Kan det være at han ikke har kodet inn de nye dysene? Han snakket også om at den harde gangen skyldes at han har justert dieseltrykket. Men det er vel ikke mulig på disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 30, 2020 Nå kan jeg legge til at dysekoder stemmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 18, 2020 Ingen som har noen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 18, 2020 Er 970 så veldig høy gange egentlig? 🤔 Kan være feil olje. Har du sjekket om det er noe feilkoder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 18, 2020 (endret) 970 er for høyt ja. Den skal gå på litt i overkant av 800. Nå gjør den det noen ganger, men ofte stiger den opp til ca. 970. Vil tro at det blir unødvendig slitasje på clutcher på grunn av den står og "skyver" i lyskryss. Har prøvd med nytt batteri og kodet inn dette, men det ble ikke noen forskjell. Har lagt merke til at ladespenningen er en del lavere både ved batteriet og ved punkter i motorrom, enn den er ved dynamoen. Tenker kanskje at den regulerer opp turtallet på grunn av at den registrerer for lav ladespenning. Har målt 14,8V på dynamo, men 13,5V på batteri og punktene i motorrommet. Bruker Mobil1 ESP 5W-30 olje på den, anbefalt av Mobil. Ingen feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2020 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement 15 timer siden, Erlend Myhre skrev: 970 er for høyt ja. Den skal gå på litt i overkant av 800. Nå gjør den det noen ganger, men ofte stiger den opp til ca. 970. Vil tro at det blir unødvendig slitasje på clutcher på grunn av den står og "skyver" i lyskryss. Hvis jeg ikke husker feil så er DSG-kassene så smarte at de frikobler clutch når du står stille - f.eks. i lyskryss. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2020 (endret) Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement 46 minutter siden, Hans-Peter Röder skrev: Hvis jeg ikke husker feil så er DSG-kassene så smarte at de frikobler clutch når du står stille - f.eks. i lyskryss. Den er så godt som frikoblet når den går normalt på tomgang. Men jeg merker at den skyver en del når den går for høyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...