#1 Skrevet Juli 8, 2005 Har ett kjempeproblem på bilen nå. Jeg hadde frist på etterkontroll på Eu'n for en uke siden, da motoren røyk mens den stod inne på kontrollen sist. Jeg har nå fått byttet motor, og fått byttet bremser og dritt som også var påpekt. Det eneste problemet jeg har igjen er lambda verdien. Denne er en anelse off. Fikk låne meg ett slikt apperat på ett verksted idag, og prøvte å justere co, uten at det gjorde saken så mye bedre. Saken er denne, når bilen står på tomgang, ligger co verdi på 0, mens lambda ligger på 1.1 (skal ligge på maks 1.003, minimum 9.997). Hvis jeg ruser motoren, så smeller lambda ned til 1.0 , men da stiger Co til ca 0.8. Dette fører jo til at bilen ikke blir godkjent pga avgassen. Dette er med lambdasonden frakoplet. Når jeg kopler til Lambda, så smeller lambdaverdiene opp til langt over 2, helt ut av skalaen. Har en teori om at denne har tatt kvelden, men er usikker. Dette er motoren; Borret til 1.9 L Portet og overhalt topp Rallye IC 68 mm ladehjul Chipet Supersprint Grenrør Er det andre muligheter her enn ny lambda ?? Bilen er ganske grovt fortent 8 - 10 grader for å få den så sinna som mulig, uten banking. Hjelp? Har vell en uke igjen til de kommer for å hente skiltene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 9, 2005 Stort sett 3 ting det kan være som gjør det. Lambda, blå tempføler eller CO-pot. Ta ut CO-pot og mål motstanden. Endrer ikke den seg når du skrur på den, trenger du en ny en. Kjør med så konservativ tenning som mulig. Hvilken komp har du? Vet at PSD hadde problemer med orginalkam i 1,9l med 9:1 og store ventiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 9, 2005 Stort sett 3 ting det kan være som gjør det. Lambda, blå tempføler eller CO-pot. Ta ut CO-pot og mål motstanden. Endrer ikke den seg når du skrur på den, trenger du en ny en. Kjør med så konservativ tenning som mulig. Hvilken komp har du? Vet at PSD hadde problemer med orginalkam i 1,9l med 9:1 og store ventiler. Blå føler er ny, og Co pot funker, har målt det på mulitmeteret og sett verdien endre seg. Da er det kun Lambda igjen, så vidt jeg kan se. Kompresjon? Original tror jeg?? Har ærlig talt ikke tenkt på det før du nenvte det... O.T: Bra konsert på torsdag?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 9, 2005 O.T: Bra konsert på torsdag?? Nei, var der på onsdag, Snoop suger bigtime Hadde plutselig noen frisbee'r i golfen etter konserten On--topic igjen, virker som det kan være lambda ja, siden utslipp blir værre med den på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 9, 2005 O.T: Foo spillte i allefall fenomenalt! Litt dårlig lyd til å begynne med, men alt ordnet seg! On-topic: Nå har jeg ett Supersprint rør på bilen, den har jo plass for lambda bl.a . Jeg er litt mistenksom for at det er en lekk mellom grenrøret og kat, og da vil jo lambda gi feil signaler. Vil dette da føre til at lambda fyrer fetere blanding, eller magrere blanding? Kan det være lurt å blende det hullet i katten, og heller sette lambda rett i grenrøret? At mann da vil få litt mer riktige signaler ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 10, 2005 Har du lekasje i eksos systemet kan det gi feil målinger.. og viss det er eksos lekasje skal ikke avgassen måles før rep eksos lekasje, og merkes som 2er feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 10, 2005 Men hvis det er en lekkasje forann lambda, vil da lambda måle høye eller lave verdier? Kan løsningen være å kjøpe en ny lambda, og sette denne rett inn i grenrøret, slik at du får målt verdiene FØR en event. lekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 10, 2005 Hørtes ut som en dårlig løsning i mine ører. Tett lekasjen ... Lekasje før lambda gjør at luft suges! inn og sendes forbi lambda, dette fører til at den måler at bilen får for lite bensin og pøser derfor på med bensin. Derav høy co ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 10, 2005 Problemet er ikke Co'n, men at lambdaverdiene er langt utforbi. Og om det er lekk, det vet jeg som sagt ikke..derfor jeg foreslår å sett lambda i grenrøret, slik at jeg kan eliminere vekk feil fordi eksosen event. lekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 10, 2005 Problemet er jo at på en eu kontroll måles avgassen i endestussen av potta, ikke på co røret, for det er det som er relevant for kontrollen (om bilen forurenser eller ikke) Å som Geir her sa viss det er en lekasje vill det suges frisk luft inn i eksosannlegget som gjør at målingen i enden av eksosen blir feil, siden avgasstesteren ikke vet at det er lekasje eller om det er lekasje, lambda verdien har egentilig ikke noe med lambda sonden å gjøre. En måler lambda verdien på en bil uten lambdasonde eller katalysator også.... Poenget er da at feil verdier kan skyldes luft som suges inn i eksosen viss du har lekasje, ERGO å skifte eller flytte lambda sonde i det tilfellet vill hjelpe lite.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 10, 2005 Å som Geir her sa viss det er en lekasje vill det suges frisk luft inn i eksosannlegget som gjør at målingen i enden av eksosen blir feil, siden avgasstesteren ikke vet at det er lekasje eller om det er lekasje, lambda verdien har egentilig ikke noe med lambda sonden å gjøre. Poenget er da at feil verdier kan skyldes luft som suges inn i eksosen viss du har lekasje En lekkasje i eksosanlegget kan det føre til at det kommer luft inn i anlegget? Ut av eksossiden på en motor er det vel kun overtrykk, skjønner ikke at luft kan komme inn i anlegget da. Men har hørt flere snakker om dette, er vel noe jeg ikke har fått med meg her. Er litt nysgjerrig på dette dette da jeg sliter med avgassmåling på EU. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 11, 2005 En lekkasje i eksosanlegget kan det føre til at det kommer luft inn i anlegget? Ut av eksossiden på en motor er det vel kun overtrykk, skjønner ikke at luft kan komme inn i anlegget da. Men har hørt flere snakker om dette, er vel noe jeg ikke har fått med meg her. Er litt nysgjerrig på dette dette da jeg sliter med avgassmåling på EU. Jo stemmer det syntes og at det hørtes litt rart ut første gangen jeg hørte det men det er faktisk tilfellet. forbifarten av eksos i eksos anlegget gjør at det blir sugd inn luft i anlegget.. en enkel test er: viss du har en bil med eksos lekasje, heis den opp på bukken finn lekasjen og ta en lighter å hold flammen opp mot lekasjen så vill du se at flammen blir sugd inn i eksos anlegget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 11, 2005 Jo stemmer det syntes og at det hørtes litt rart ut første gangen jeg hørte det men det er faktisk tilfellet. forbifarten av eksos i eksos anlegget gjør at det blir sugd inn luft i anlegget.. en enkel test er: viss du har en bil med eksos lekasje, heis den opp på bukken finn lekasjen og ta en lighter å hold flammen opp mot lekasjen så vill du se at flammen blir sugd inn i eksos anlegget OK, takk for svar, ble litt klokere nå tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...