#1 Skrevet Juli 8, 2005 Hvor mye luft er det vanlig at det "lekker" fra dekk? Hjula er et par måneder gamle... Jeg fylte luft i dekkene for 3 uker siden. 3,0 bar trykk. Sjekket i dag igjen på samme stasjon og da var trykket nede i 2,3 bar. Alle fire dekkene var like. Altså 0,7 bar mindre enn for 3 uker siden. Den dagen jeg fylte var det forholdsvis kaldt, ca. 13 grader. Mens i dag var det 30 grader i skyggen. Trykket vil vel da øke med temperatur? Har høytrykk og lavtrykk noe å si angående dekktrykk? Funderer litt over dette... Er det kun unøyaktig måling på bensinstasjonen? Dimensjon er forøvrig 235/35x19 Kommer hvertfall til å handle inn denne nå:http://194.236.49.172/butik/default.asp?pf_id=NO-520100 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 8, 2005 Trykkmanometerne på bensinstasjoner er ofte så som så..... kanskkje ikke så rart med tanke på hvor mange ganger de "mistes" i bakken hver dag.... har opplevd å få mye rare verdier fra stasjon til stasjon, så investere i en sånn sak er nok ikke dumt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 8, 2005 Eller aller helst ha kompressor med eget trykkmanometer som bare du bruker (og ikke mister i bakken/lar ligge og slenge i all slags vær osv.). Kompressor i garasjen er like uunnværlig som vinkelsliper og dæljeverktøy:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 8, 2005 dæljeverktøy:D Det heter daskometer. Fyller alltid luft med eget manometer jeg, da vet man at man har kontroll på trykket, bensinstasjon er bare til NØD, mon tro hvor mange hundretusener av biler som ruller rundt på veia med helt gale lufttrykk.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 8, 2005 Må nok kjøpe stor kompressor til garasjen ja. Har en på 20 liter som jeg bruker til snekring osv. inne. Ser da hvor viktig det er med ordentlig verktøy tilgjengelig. Men med tanke på "luftpåfyller". Hvor kjøpe noe som er noe å ha? Biltema, Bilextra, Mekonomen etc.Er det vanlig at disse er kalibrert? Riktig trykk i dekka er jo tross alt rimelig viktig med tanke på blandt annet slitasje... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 9, 2005 Jeg målte trykket i dekkene med løst manometer før jeg kjørte til bensinstasjonen ca 10 km unna, og da jeg kom fram, var trykket 0,3 bar høyere pga varmen som genereres i dekket ved kjøring. Er jo ved kalde dekk det skal måles, så jeg la på 0,3 når jeg fylte luft da. Lufttrykk kan jo ha noe å si, men ikke mye. Manometeret måler jo forskjellen på utenfor og inni dekket, og endrer du utsiden til høyere trykk, vil det jo bli oppfattet som lavere inni dekket. Men, forskjellen på skikkelig høytrykk og skikkelig lavtrykk er jo ikke mer enn ca +/- 50 på 1000, så kanskje i verste fall 10%, og på 3.0 bar er dette 0,3 da..ikke så mye... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...