Funker Quattro når du rygger?

Anbefalte innlegg

Hei, var en som påstod at firehjulstrekken ikke fungerer når man rygger, fra 85-95 modell audi coupe. Er dette sant? Tror det ikke selv, men må få det bevist.

 

Takk for svar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det ikke kopler seg på, men vet at det ikke er noen fordel å rygge opp en bakke da du mister styringen og bare sporer ut. har prøvd å rygge opp en bakke med en hiace 4x4 sklei bare til sidene. bakken var veldig glatt og bratt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, quattro fungerer baklengs også, ingen form for utkobling. Jeg vet at noen VW Syncro-modeller låser systemet slik at bakhjulene alltid trekker i revers, men jeg har aldri hørt om noen som kobler ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg uttale meg om driverket i coupè men på min står quattroen på konstant. Hvis det er sperrene du tenker på så fungerer de både fremover, bakover og sidelengs så lenge jeg har vridd dem på : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det jeg trodde også. Er quattro systemet på hele tiden, eller slår seg inn når det trengs da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På din bil, som har en TorSen® midtdifferensial, så er firehjulstrekken på konstant, men midt-differensialen låser seg ved behov, dvs. når drivlinjen kjenner forskjeller i kraftoverføringen mellom for- og bakakselen.

 

Les mer om hvordan systemet fungerer her: http://www.torsen.com/general/general_faq.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at Quattro systemet tåler mye juling, er det noen som har noen anelse hvor mye hk den takler før modifisering kreves?

 

Jeg har bare hørt mye prat med alt fra 300-800 hk, men tar det med en klype salt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at Quattro systemet tåler mye juling, er det noen som har noen anelse hvor mye hk den takler før modifisering kreves?

 

Jeg har bare hørt mye prat med alt fra 300-800 hk, men tar det med en klype salt :)

 

Det tåler vel egentlig noe helt hinsides, men alt avhenger jo av bruken.. Sålenge du klarer holde deg unna rivstarter og situasjoner hvor du får gjennomgående slag (f.eks mister grepet i 150+ og smekker bremsene inn og glir helt til du får tak igjen) så skal det holde til det mest utrolige. Girkassene kan dog trenge litt godsaker når du passerer ett gitt punkt, samme gjelder vel egentlig også differensialene, men tror terskelen for diffene er litt høyere enn for girkassa.

 

Finnes vel bare en måte å finne ut av hva utstyret tåler og det er "man gasar tills det rasar" :D At drivverket til naboen takler 600hk betyr ikke at akkurat ditt gjør det samme, så for å finne nøyaktig når det raser må man vel bare prøve seg frem til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, skal teste det ut imorgen harr harr : ja :

 

Ja, jeg mente det vel mer som en pekepinn på det var godt for, jeg har ikke klart å "ryke" det enda så det tyder jo bra : smil :

 

En ting er sikkert... cmokquattro.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan tenke deg "90'en" til jonus da. Den grønne typ81 som kjøre 406m mellom 9 og 10 tallet en plass. Han har helt urørt drivverk. Har jeg hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål. Hva er kraftfordelingen på 90 20v quattro, noen som vet helt sikkert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål. Hva er kraftfordelingen på 90 20v quattro, noen som vet helt sikkert?

Variabel :)

Det som er halve moroa ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den variabel i den form av at den trekker mer bak og så mer forran i forhold til tyngdepunkt feste osv.??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den variabel i den form av at den trekker mer bak og så mer forran i forhold til tyngdepunkt feste osv.??

Korrekt :)

På 90'n sitter den en TorSen-midtdiff. Torque-Sensing :)

Varierer konstant etter behov.

 

Er vel gutter her som kan dette litt mere nøyaktig enn meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så den drar ikke mer bak altså, noen som sa det sø, åssen er det på s2 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at noen syncroer ikke har 4x4 i revers, kan komme av at ryggelysreleet ikke fungerer... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så den drar ikke mer bak altså, noen som sa det sø, åssen er det på s2 da?

 

Alle audier med TorSen quattro (ikke a3 tt) har samma systemet. Jeg mener å huske at jeg ble fortalt at TorSen diffen kunne sende inntil 70-30 begge veier ved behov, men at den kjøres på 50-50 til vanlig. Ikke arrester meg om dette ikke stemmer 100%.

 

Hadde vært greit for meg å fått bekreftet og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg ble fortalt at TorSen diffen kunne sende inntil 70-30 begge veier ved behov, men at den kjøres på 50-50 til vanlig. Ikke arrester meg om dette ikke stemmer 100%.

 

Hadde vært greit for meg å fått bekreftet og.

Varierer på forskjellige modeller. C4'ene (i hvert fall de jeg har hatt) har 25%-75% begge veier, mens de nyeste S/RS'ene har 100% begge veier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt at det er 50-50 jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varierer på forskjellige modeller. C4'ene (i hvert fall de jeg har hatt) har 25%-75% begge veier, mens de nyeste S/RS'ene har 100% begge veier :)

Okei, hva må man gjøre for å få 75% bak og 25% forran konstant da: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at noen syncroer ikke har 4x4 i revers, kan komme av at ryggelysreleet ikke fungerer... : klø :

 

Jeg mener å ha lest et sted at syncroen kobles ut når man setter den i revers. Men stemmer det du sier, så tror jeg jaggu at jeg må funne ut hvorfor ryggelyset mitt ikke lyser.

 

Pinlig å måke vei fremover, og stå fast når man skal rygge ut derifra ja.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, hva må man gjøre for å få 75% bak og 25% forran konstant da: ja :

 

TorSen diffen er helmekanisk og helautomatisk. Den sender drivkraften dit det er veigrep, evt 50/50 om grepet er like bra foran og bak. Du har ingen mulighet for å stille dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes torsen diffen virker litt rar jeg.. Var å skrudde på bilen til en kompis igår (S4 C4) og der gikk kun framre høyre drivaksel rundt pga at den var lettest å dra rundt.. Bakhjula rikka seg ikke en millimeter : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.