#1 Skrevet Juli 11, 2005 Kom over noe rart i dag... La merke til at og jeg tar opp peilepinnen når motoren står og går, så går turtallet ned, og tar jeg av oljepåfyllingslokket så stopper bilen... Er dette naturlig? eller er det noe galt? Bilen er en 86 A100 TQ (mc motor) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 11, 2005 Har vel noe med at oljepumpa suger luft inn, som sikkert ikke er helt ideelt for bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 11, 2005 Kom over noe rart i dag...La merke til at og jeg tar opp peilepinnen når motoren står og går, så går turtallet ned, og tar jeg av oljepåfyllingslokket så stopper bilen... Er dette naturlig? eller er det noe galt? Bilen er en 86 A100 TQ (mc motor) Mener dette er helt normalt. Motor får falsk luft via veivhus ventilasjonen, det blir ikke tilsatt bensin for denne lufta (om ikke er målt opp av systemet) og med stor nok mengde falsk luft stopper bilen. Korriger meg gjerne hvis jeg er på vidda nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 12, 2005 Mener dette er helt normalt. Motor får falsk luft via veivhus ventilasjonen, det blir ikke tilsatt bensin for denne lufta (om ikke er målt opp av systemet) og med stor nok mengde falsk luft stopper bilen. Korriger meg gjerne hvis jeg er på vidda nå.. Stemmer det, lufta går ikke om LMM, derfor for lite bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2005 Skal motoren suge luft derfra da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2005 Skal motoren suge luft derfra da? Ikke under normale omstendigheter nei, men når peilepinnen og oljepåfyllingslokket er på plass er alt som det skal være. Helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2005 Kan bare føye meg til i rekken og si at dette er helt normalt. 10v turbomotorene skal gå ujevnt og stoppe når man tar opp peilepinnen eller oljepåfyllingslokket. Det er fordi veivhusventilasjonen går inn etter luftmengdemåleren, og når man åpner her kommer det inn masse falsk luft. Det er forresten også en grunn til at alle slanger til veivhusventilasjonen på disse bilene må være i orden og tette, ellers går den elendig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2005 Aha... Da skjønner jeg en stor del mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 18, 2005 Alt som Eyvind sa om 10V turbomotorene gjelder også for 10V sugemotor. Jeg hadde nylig et par sprukne slanger på min motor, med resultatet at den så vidt hadde en tomgang på rundt 400 rpm. Så fort jeg fikk byttet slangene, så var tomgangen nok en gang stødig på 800. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 18, 2005 Jeg kjøpte noen fine blå silikonslanger i dag Byttet de fleste og tettet noen lekasjer, men det hjalp ikke noe... Så prøvde jeg og koble fra lambdaen mens madammen var på rema og handlet, og det hjalp Da sluttet den og jage... Så var det bare og skru ned tomgangen... Hvor lavt bør den ligge? Så da regner jeg med at det bare er og bytte lambdaen så hjelper det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...