Tomgangen endrer seg om jeg tar opp peilepinnen

Anbefalte innlegg

Kom over noe rart i dag...

La merke til at og jeg tar opp peilepinnen når motoren står og går, så går turtallet ned, og tar jeg av oljepåfyllingslokket så stopper bilen...

 

Er dette naturlig? eller er det noe galt?

 

Bilen er en 86 A100 TQ (mc motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel noe med at oljepumpa suger luft inn, som sikkert ikke er helt ideelt for bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom over noe rart i dag...

La merke til at og jeg tar opp peilepinnen når motoren står og går, så går turtallet ned, og tar jeg av oljepåfyllingslokket så stopper bilen...

 

Er dette naturlig? eller er det noe galt?

 

Bilen er en 86 A100 TQ (mc motor)

 

Mener dette er helt normalt. Motor får falsk luft via veivhus ventilasjonen, det blir ikke tilsatt bensin for denne lufta (om ikke er målt opp av systemet) og med stor nok mengde falsk luft stopper bilen. Korriger meg gjerne hvis jeg er på vidda nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener dette er helt normalt. Motor får falsk luft via veivhus ventilasjonen, det blir ikke tilsatt bensin for denne lufta (om ikke er målt opp av systemet) og med stor nok mengde falsk luft stopper bilen. Korriger meg gjerne hvis jeg er på vidda nå..

 

Stemmer det, lufta går ikke om LMM, derfor for lite bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal motoren suge luft derfra da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal motoren suge luft derfra da?

 

Ikke under normale omstendigheter nei, men når peilepinnen og oljepåfyllingslokket er på plass er alt som det skal være. Helt normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bare føye meg til i rekken og si at dette er helt normalt. 10v turbomotorene skal gå ujevnt og stoppe når man tar opp peilepinnen eller oljepåfyllingslokket. Det er fordi veivhusventilasjonen går inn etter luftmengdemåleren, og når man åpner her kommer det inn masse falsk luft. Det er forresten også en grunn til at alle slanger til veivhusventilasjonen på disse bilene må være i orden og tette, ellers går den elendig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha...

 

Da skjønner jeg en stor del mer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som Eyvind sa om 10V turbomotorene gjelder også for 10V sugemotor. Jeg hadde nylig et par sprukne slanger på min motor, med resultatet at den så vidt hadde en tomgang på rundt 400 rpm. Så fort jeg fikk byttet slangene, så var tomgangen nok en gang stødig på 800.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen fine blå silikonslanger i dag :D

 

Byttet de fleste og tettet noen lekasjer, men det hjalp ikke noe...

 

Så prøvde jeg og koble fra lambdaen mens madammen var på rema og handlet, og det hjalp :)

Da sluttet den og jage...

 

Så var det bare og skru ned tomgangen...

Hvor lavt bør den ligge?

 

Så da regner jeg med at det bare er og bytte lambdaen så hjelper det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.