SVV godkjenning - Eksosanlegg, luftfilter etc - S2 Coupé (3B)

Anbefalte innlegg

Hei

Driver i disse dager og skal godkjenne bilen min med større bremser, coilover , større felger.
Men har vært på tanken om å få godkjent eksosanlegg i bilen.

Er det noen som har godkjent dette tidligere hos SVV?

 

5) Vedr eksosanlegg, jeg ser man får E-merkede eksospotter og katalysatorer. Dersom eksosanlegg bygges av

Svendsen eksos f.eks. eller tilsvarende, er dette gyldig/innenfor regler som gjelder? Så lenge dette er festet ordentlig,

ikke lekker og ikke har unødvendig støynivå? (Planen er 2 lyddempere + 1 katalysator )

 

Kravene er e-merket lyddemper, men på biler som er 30 år og eldre så kan vi bruke notatet veiledning ombygging av kjøretøy 30 år og eldre.

Det skal legges frem en dokumentasjon på at eksosanlegget er tilpasset bilmodellen, må ikke være e-merket.

Støy blir vurdert etter en subjektiv bedømming, og er vi i tvil så må du legge frem en støytest, altså en full støytest. Bare legge frem standstøy

holder ikke. Katalysator har krav om e-merking og skal være i original utførelse eller godkjent ettermarkeds komponent.

 

---


Lurer på hvordan fremgangsmåten på dette vil være? 

Må jeg ha dokumentasjon fra noe tilsvarende Svendsen Eksos og ha katalysator som er E-merket (får jo flere kat som er e-merket).

Kan jeg få noen til å sveise for meg og så lage en egen dokumentasjon på dette?

-----------

 

6) Jeg leter etter luftfilterboks til bilen min, vet dere om det er godkjent uten original luftfilter boks eller hvordan er dette?
Har snakket med Møller Bil, de har sendt over et skriv at dette ikke er å få tak i lenger, jeg prøver å finne brukt men det

jeg har funnet er i så dårlig stand(sprekt/knust, mangler deler) etc.  Sitter et vanlig K&N filter på bilen pr dags dato.

Samme svar som over, må være innenfor støykravet eller at det monteres en komponent som det medfølger en dokumentasjon på at er tilpasset

bilmodell og ikke øker støynivået utover kravene.

 

--

Her trodde jeg at det alltid har vært snakk om påstått effektøkning som har vært problem? Jeg vet ikke hvordan det er på EU-godkjenning for tiden med ettermontert filter.
Har ikke hatt det på biler på mange år så ukjent med reglene rundt dette? Noen  som har noe forslag?

------

 

Vedr coilovere og senking så var dette helt grei info jeg fikk svar på:

Laveste punkt for bakkeklaring på fast del er 8 cm. Senkesettet må justeres innenfor maks og minimum mål som går frem av dokumentasjonen, men

ikke lavere enn før nevnte 8 cm.

 

 

 

- Lars

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg skrev søknad for urquattroen tok jeg med eksosen for ordens skyld.

Det var dog et ferdig Milltek, så modelltilpasset. Men de har ikke TÜV og er usikker på om de har e-merkingen i det hele tatt (burde kanskje for UK?).

Det var ikke noe de gadd å fokusere på engang, men fikk mer eller mindre beskjed som det du skriver, altså tilpass det etter "sunn fornuft" - e-merket ved egenkonstruert, eller modelltilpasset osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"

punkt 5: Det er produsenten som må dokumentere at eksosen er tilpasset biltypen. Dette gjelder når delene ikke er e-merket.

Eksosdeler som er e-merket kan fortsatt brukes i «hjemmelaget» eksos. Det er bare lyddemperen som har krav om e-merking, altså typegodkjent som

komponent til en aktuell biltype."

 

"Punkt 6. Støyen går på generelt. En støymåling går på både innsugsstøy og eksos. Det er jo derfor innsugingsboksen er på biler, for å dempe

innsugsstøyen og støy generelt."

 

---

 

Ola: Ja, virker som det ikke er farlig med e-merking dersom det er tilpasset biltypen. Ser jo Fox og Supersprint har løsninger men Supersprint blir for kostbart.

 

Så sånn jeg tolker det så bør det gå fint å få sveiset et hjemmelaget eksos med e-merkede lyddempere, katalysatorer etc. så burde det gå gjennom helt greit?
Ja jeg vil ha det med når jeg først skal ha det andre godkjent tenkte jeg. Var litt det som var greia.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det du møter motstand på er om det blir et for drøyt støybilde av eksosanlegget, og evt. kritikkverdig konstruksjon/montering selvfølgelig. Ordner seg sikkert - lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en her om dagen. Tenkte det var like greit :)

 

Får få noen til å sveise/tilpasse til bilen. 

 

Skal sjekke ut tråden. Takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.