Får ikke kontakt med webasto i ross-tech på min Passat 2006

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er eier av en VW Passat 2.0 TDI STD AWD 2006 mod. Jeg får ikke kontakt med Webastoen (kjørevarmer, har ikke fjernkontroll) via Ross-Tech, har sjekket og det kommer strøm inn til Webasto, jeg har også prøvd en tilsvarende Webasto og får heller ikke kontakt med denne heller. Er det noen som har forslag på hva jeg bør feilsøke på da jeg ikke har en anelse på hvor jeg bør begynne.

 

Mvh 

Per Magne Eriksen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den helt død, altså ikke tegn til liv utover at du ikke får kontakt med den?

Det som har vært svakheten, er at plasthuset som rommer elektronikken blir utett også kommer det salt og støv inn som rett og slett tærer opp kortet.

 

Du kan prøve å få lagt +12v inn på pinne#1 på stikk X1, dette er PÅ-signal til enheten. Merk at du må ha i 6pin kontakten hvis du skal ha håp om start, da Pin#6 er ledningen til doseringspumpen (Ingen kontakt, ingen fuel) Men du kan gjøre det for å se om f.eks brennkammer-viften starter opp.

Webasto thermo top c schaltplan bmw # 1 | Thermos, Tops, Technology

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå teste med å sette strøm på pinne 1 uten at webastoen gjorde noen tegn til å virke, så regner med at elektronikken har tatt kveld men kan man kjøpe kun elektronikken til denne?

 

 

IMG_0013.jpg

IMG_0014.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, så du måler +12V imellom pinne 1 og 2 på X2?

Du har heller ingen knapp i bilen til å starte webastoen manuelt, eller via FIS (instrumentpanelet) eller via MMI?

 

Jeg har forsøkt dette før med Møller men de har sluttet med å feilsøke og bytter komplett webasto, siste jeg spurte var i 2015 og da skulle de ha 8200,- ink.mva for varmeren med 14% klubbrabatt, men ekskludert mekaniker-tid, som de insisterte på hvis de skulle gi noen som helst garanti på arbeidet.

 

Du har 3 valg slik jeg ser det:

- Forsøke å lokalisere et verksted (helst godkjent Webasto-verksted) også be de gjøre en nøyere feilsøkning for å bekrefte at hjernen på enheten er død.

- Få tak i en tilsvarende ecu fra skraphandleren og bytte ecu (finndel.no er et fint sted å søke)

- Bestille ettermarkedshjerne på eBay, alle enhetene som jeg har konkludert med har vært feil på hjerne (vi snakker kanskje 30stk på alle bilmerker) så har det alltid løst seg med dette. Du må være litt fingernem, men det er en direkte erstatningsmodul som passer rett i uten problemer. Koster vel en 1300 ferdig momset og fraktet og jobben tar et par timer, hvis ikke enheten sitter så krøkkete til at du må ta ut hele enheten, knekker skruene som holder plastdekselet så du må borre og gjenge opp så kan du fort legge på et par timer til. Men absolutt løsbart.

 

Eneste du må passe på, er at du bestiller kort til Diesel, det er forskjell på den til bensin og diesel.

Link til Diesel hjerne: https://www.ebay.com/itm/Aftermarket-STEUERGERAT-for-Webasto-T-Top-Z-C-E-ECU-univ-Diesel/164572773586?hash=item26514d3cd2:g:P~YAAOSwNRdX8hPT

 

s-l1600.jpg

 

Fordeler:

- Det er en mye billigere løsning enn å skaffe ny

- Selger tilbyr 2års garanti

- Den har alle sikkerhetsfunksjoner innebygget

- Jeg personlig har kjøpt over 20kort av han og 0 har feilet enn så lenge så jeg går god for produktet hans.

 

Ulemper:

- Du må flytte en leder på X1 fra pinne 5 til pinne 4

- Du kan ikke nå Webastoen fra diangoseporten i bilen lengre, MEN den har diagnoseutgang og du får tilsendt program for å lese alle feilkoder og teste enheten

- Hvis det er et problem, selger snakker kun Engelsk og Ungarsk. 

- I ditt tilfelle så må du også legge opp enten fjernkontrollstyring, en trykknapp eller timerpanel i bilen for å starte Webastoen, da den starter, og går, sålenge det er +12v inn på pinne 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

OK, så du måler +12V imellom pinne 1 og 2 på X2?

Du har heller ingen knapp i bilen til å starte webastoen manuelt, eller via FIS (instrumentpanelet) eller via MMI?

 

Jeg har forsøkt dette før med Møller men de har sluttet med å feilsøke og bytter komplett webasto, siste jeg spurte var i 2015 og da skulle de ha 8200,- ink.mva for varmeren med 14% klubbrabatt, men ekskludert mekaniker-tid, som de insisterte på hvis de skulle gi noen som helst garanti på arbeidet.

 

Du har 3 valg slik jeg ser det:

- Forsøke å lokalisere et verksted (helst godkjent Webasto-verksted) også be de gjøre en nøyere feilsøkning for å bekrefte at hjernen på enheten er død.

- Få tak i en tilsvarende ecu fra skraphandleren og bytte ecu (finndel.no er et fint sted å søke)

- Bestille ettermarkedshjerne på eBay, alle enhetene som jeg har konkludert med har vært feil på hjerne (vi snakker kanskje 30stk på alle bilmerker) så har det alltid løst seg med dette. Du må være litt fingernem, men det er en direkte erstatningsmodul som passer rett i uten problemer. Koster vel en 1300 ferdig momset og fraktet og jobben tar et par timer, hvis ikke enheten sitter så krøkkete til at du må ta ut hele enheten, knekker skruene som holder plastdekselet så du må borre og gjenge opp så kan du fort legge på et par timer til. Men absolutt løsbart.

 

Eneste du må passe på, er at du bestiller kort til Diesel, det er forskjell på den til bensin og diesel.

Link til Diesel hjerne: https://www.ebay.com/itm/Aftermarket-STEUERGERAT-for-Webasto-T-Top-Z-C-E-ECU-univ-Diesel/164572773586?hash=item26514d3cd2:g:P~YAAOSwNRdX8hPT

 

s-l1600.jpg

 

Fordeler:

- Det er en mye billigere løsning enn å skaffe ny

- Selger tilbyr 2års garanti

- Den har alle sikkerhetsfunksjoner innebygget

- Jeg personlig har kjøpt over 20kort av han og 0 har feilet enn så lenge så jeg går god for produktet hans.

 

Ulemper:

- Du må flytte en leder på X1 fra pinne 5 til pinne 4

- Du kan ikke nå Webastoen fra diangoseporten i bilen lengre, MEN den har diagnoseutgang og du får tilsendt program for å lese alle feilkoder og teste enheten

- Hvis det er et problem, selger snakker kun Engelsk og Ungarsk. 

- I ditt tilfelle så må du også legge opp enten fjernkontrollstyring, en trykknapp eller timerpanel i bilen for å starte Webastoen, da den starter, og går, sålenge det er +12v inn på pinne 1.

Takk for nyttig info.

Jeg har diagnoseverktøy for webasto som er kjøpt på ebay for en tid tilbake, vil denne kunne lese ut fra orginal webasto til VW for å se om kortet er gåen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke gi et bastant svar der, for hjernen som sitter i webastoen er merkespesifikk når det gjelder diagnoseinngangen, dette for at den skal kunne implementeres med resten av bilens canbus. Men om diagnoseverktøyet kan kommunisere likevel med hjernen, altså at hjernen kan kommunisere både merkespesifikk og wbus (webasto sin protokoll) vet jeg ikke.

Men det skader ikke å forsøke, du vil bare ikke oppnå kontakt om det ikke går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.