#1 Skrevet November 11, 2021 (endret) For snart 1 mnd siden var jeg i Tyskland, og hadde en returflight som måtte bli "dagen etter" arbeidet i Offenbach. Da var det igrunnen vel så smart å ta seg en leiebil, peise sørover fra Frankfurt og gjøre noe ut av denne "dagen etter"; så jeg kom meg ned til kollega sør for Stuttgart for litt prat og hjemmelaget spesialitet som kveldsmat, før jeg dro nordover til Zuffenhausen igjen i pissregn. Bortskjemt som man er med gatelys her på Østlandet, var ikke dette den morsomte nattekjøringen jeg har gjort. At leiebilen var en Jeep Renegade på italienske skilter jeg hadde fått (når det var booket Golf Wunschmodell hos Europcar) hjalp ikke heller. Men raskt i seng og tidlig opp, så var det bare å gyve løs på Porsche Museum ved åpningstid. Det er helt utrolig utvalg av flotte klassikere her, og hovedgrunnen til at jeg ville prioritere dette museumet. For en liten stund siden gravde jeg frem bilder fra 10 år tilbake, og slang ut på ableitet, og det føltes enda som det var mer å få med seg. En del jeg liker veldig godt er 50-60 talls sølvracerne. Tidligere har jeg vært innom Prototypmuseum Hamburg, og fått glant litt håndbanket Porsche i aluminium, og hos Porsche får man jo ser mer av det ferdige resultatet. Men det er klart, Porsche har jo hatt endel motorsport og sportslige bygg gjennom 60-70-80-90 som er flotte å se på, så man finner alltids noe man kan fortape seg i. Skulle tro Sverre Blindheim (forhenv. medlem) hadde blitt voksen. Men jeg fant 2 høydepunkter i utstillingen for min del. Det ene var en 924 bygget opp for rallykamp av Schmidt Motorsport (disse some har konstruert S2 til å begynne med, og senere tilbød Revo og Revo S spesialmodellene), samt en 1982 utviklingsmodell av Porsche 959 som knapt ble en Gruppe B bil og senere asfaltmonster (som 961). Måten man ser overgangen fra produksjonskarosseri til motorsport-tiltak var fascinerende. Etter å ha løpt meg svett rundt i belysningen, var det bare å smelle sammen og sette nesa retning Audi Forum Ingolstadt. Både forventningene og utstillingen der var litt blandet, ettersom jeg under planleggingen hadde forhørt meg hva som fantes på museet. For meg er det de typiske grombilene fra 80 og tidlig 90 som er mest interessant, mens det enda var et snev av relasjon mellom produksjonsmodell og hva man brukte i motorsport. Øvre etasjen var nå tom for motorsportbilene med tricolor som har stått der i årevis, så å si alt av løpsbiler var å finne på paternosteren. Jeg synes dette er litt dumt, for man får ikke muligheten til å bruke tid til å betrakte detaljer (og kjenne lukten!). På en annen side, alt 'tungt skyts' er vel dratt frem for en viss Nr. 43 for å tå det på YouTube. Det føltes som et besøk som var fort gjort, ettersom mye allerede var sett 10 år tidligere, og jeg er glad jeg prioriterte mest tid hos Porsche. Foruten litt lite rotasjon og utilgjengelighet på paternosteren, lurer jeg på hva de driver med med museet. Fler av bilene på paternosteren står med 'flate' dekk, og V8 DTMen så jeg var uten motor og drivlinje, samt at man da har satt på en jukseløsning med to særs skakke DTM endestusser - det gir rett og slett litt halvhjertet inntrykk. Riktignok var jeg i forbifarten og hadde tid, men jeg hadde blitt skuffet om dette virkelig var min destinasjon for reisen. Et høydepunkt var heldigvis å se Algarve 0-bilen og den Pikes Peak vinnende Sport Quattroen, som jeg hadde gått glipp av å besøke i England pga en enkel misforståelse med kalenderen. Spesielt denne Gr. 4 bilen fremstod i SVÆRT god stand. Er vel ikke første medlemmet som har kåla under bakdelen på denne Quattroen! Dersom du likte dette litt mer grafiske bidraget til et ellers litt haltende VACN forum, lik posten, men kommenter gjerne for å bidra til litt mer liv! Har du lyst til å se mange fler bilder (alt for mange for en post, spesielt hos Porsche), så har jeg lagt alt sammen ut her: https://www.ableitet.no/photos/revisiting-audi-porsche-museums/ Dersom noen lurer, så ble reisekamera(ten) et Canon G7X. 13 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 11, 2021 Veldig gøy og se Håper jeg kan få meg en liten ferietur ned der og se selv en gang! 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2021 Takk for flotte bilder! :D Dette er moro! Porschemuseet er jo helt sinnsykt! Husker jeg ble veldig imponert når jeg var der i 2013 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 4, 2022 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 17.11.2021 den 10.49, Magnus Johannessen Lie skrev: Takk for flotte bilder! :D Dette er moro! Porschemuseet er jo helt sinnsykt! Husker jeg ble veldig imponert når jeg var der i 2013 Porsche museet er jo et garantert opplevelse iallefall @Magnus Johannessen Lie! Varierende innhold, men tror deres tilrettelegging for historikk og entusiaster gjør at det stedet har mer å skilte med. 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 5, 2022 Takk for bra bilder. 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...