Registereim Audi A4 1.8TQ B7

Anbefalte innlegg

Har en Audi A4 1.8TQ B7. Skal bytte registerreim og strammehjul. Det finnes 2 typer strammehjul til denne motoren (BFB). Hydraulisk strammehjul og mekanisk strammehjul. Kan noen forklare hva som er forskjellen og om jeg kan bruke begge typer. Hvilken produsent anbefales?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen ligger i hvordan strammehjulet er.

Her er et bilde av kit til mekanisk

Screenshot_20211223-153941_Chrome.thumb.jpg.9bab5a99a95ccc0cf70b0025779182d6.jpg

strammehjulet sitt "tapp" går da inn i et hakk i toppen, så strammer du spennet i reima manuelt med de 2 umbrako hulla.

Her er en hydralisk strammer

Screenshot_20211223-154040_Chrome.thumb.jpg.2e303a887f52821ae75c3f0f4312b894.jpg

selve strammehjulet er bortimot likt, men forskjellen er at strammehjulet hviler mot stempelet i hydraliske strammeren istedenfor et hakk i toppen. Når du drar ut pinnen i hydraliske strammeren så gir den automatisk riktig press på reima som trengs, selvom reima evt strekker seg litt.

Mener å huske at du skulle ha hydralisk strammer. Her kan @Geir Einar Helgeland sikkert bekrefte da han har lik bil. 

Det du trenger da er

-belte

-strammer (sjekk at du får med den lille rulla på strammer, eller kjøp det og)

-strammehjul

-vannpumpe

Orginalmerkene er Gates og Continental på reima. Ina er heller ikke dårlig greier.

De andre delene kan man bare benytte hvilke som helst kjent merke, som feks Bosch :) 

Her er bilde av hvordan hydraliske strammeren fungerer :) 

timing_guide_diagram.thumb.png.42f8ae94e6251bdfa06de1cd065549eb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for et meget utfyllende svar. God jul til deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter hydraulisk strammer originalt på BFB. Er mye meninger rundt mekanisk vs hydraulisk men jeg har ikke hatt nor problem med hydraulisk så ser ikke vitsen å rote noe mer med det. Tror det er noen bilder og info i tråden om A4'n min som viser hvordan deler etc jeg gikk for.

Fulgte denne guiden når jeg bytte første gang: http://bd8ba3c866c8cbc330ab-7b26c6f3e01bf511d4da3315c66902d6.r6.cf1.rackcdn.com/B61.8TTimingBeltDIY.pdf

Godt forklart å enkelt å følge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Meget nyttig info. Fortsatt god jul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justér for guds skyld hjulet før du tar ut sperra på strammeren, for den brukte jeg vel omtrent et døgn på å få klemt sammen (med tvinge) da jeg glapp og hjulet kom ut av stilling.. Litt knot, men f.eks. SKF har bra instruksjoner å laste ned fra kit'et sitt.

Kjøp et sett med metallskovler på vannpumpa, min var i plast og det holder sikkert bra, men den originale (også i plast) hadde gått helt i oppløsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

Justér for guds skyld hjulet før du tar ut sperra på strammeren, for den brukte jeg vel omtrent et døgn på å få klemt sammen (med tvinge) da jeg glapp og hjulet kom ut av stilling.. Litt knot, men f.eks. SKF har bra instruksjoner å laste ned fra kit'et sitt.

Kjøp et sett med metallskovler på vannpumpa, min var i plast og det holder sikkert bra, men den originale (også i plast) hadde gått helt i oppløsning.

Ang metallskovler på vannpumpa så er det endel forskjellige meninger på det.

Sett et tilfelle på store intranettet der lageret i vannpumpa kollakspa helt, noe som gjorde at vannpumpa kilte seg totalt pga metallskovler, som gjorde at reima ble dratt istykker. Med plastikk så ryker skovlene istedenfor å låse vannpumpa helt, noe som gjør at vanntrykket faller istedenfor å ryke hele motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.