#1 Skrevet Juli 31, 2022 Hei Har ett spørsmål angående fusking på denne bilen. Om noen har vært borte i samme feil tar jeg gjerne imot tips. Er en 1,6 , 105 hk , motortype BCB. Er byttet begge lambdasonder og EGR ventil på bil i det siste etter feilvarsel på motorlampe. Bilen kan gå helt fint i mange dager før den plutselig får noe som ligner bensinkutt/tenningsfeil ett lite sekund , for så og oppføre seg helt normalt igjen. Hikke kalles det vel, kun ett lite sekund , får ingen feilvarsel , ikke noe lagres heller i minne... Noen som har opplevd dette og har tips så er jeg som før sagt takknemlig, feil var der og før overnevnte bytting av deler.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 31, 2022 Sånne feil kan man fort bruke mye tid og penger på 😬 Etter min erfaring er det sjelden feil på lambdasonde(r) og EGR-ventil på bensinmotorer selv om det indikeres feil på det. Det er gjerne noe annet som forstyrrer signal(er), som igjen fører til at disse får feil verdier. Men det har du vel forsåvidt funnet ut selv 😅 Det kan være så enkelt som en temp.giver på vei ut eller begynnende jordfeil/ledningsbrudd et sted. Men ikke lett å finne når det oppstår så sjeldent. Aller helst bør man nok være tilkoblet via OBD-kontakt og følge med på måleblokkverdier akkurat når det oppstår. Ellers blir det litt Lotto. Ville uansett først sjekket jordingspunkt under batteri, det er en kjent synder på Golf IV. Er det ellers et mønster i når dette oppstår, mtp kald/varm motor? Har du fått motorlampe tilbake på lambdasonder og EGR etter bytte av disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 1, 2022 Jordingspunkt under batteri skriver du , hvor er det , sitter det under batterikasse av plast? Feil har oppstått etter at motor er varm motorlampe er ikke kommet tilbake. Det var vanlig at motorlampe lyste før lambdasonder og EGR ventil ble byttet. Sånn til info så stoppet bil og ville ikke starte igjen da EGR ventil streiket. Bil går ellers bra uten dette irriterende problemet , motor har kun ruslet 145 t....og motorlampe lyser som sagt ikke nå og det er heller ikke lagret feil. Har ett lite enkelt apparat jeg kan lese ut feilkoder med... Temperaturgiver feil hadde jeg på en Golf 3 jeg eide , men da var bil umulig å starte noen ganger , denne bilen starter bestandig uten problem... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 2, 2022 Det er under batterikassen ja. Første sted å lete på en Golf 4 hvis man har litt uforklarlige elektriske feil. Virker som noe skjer etter at man har oppnådd en viss temperatur, og det er vel som regel kjølevanntemperatur som fører til at forskjellige sensorer reagerer. Motor kan gå fint selv om det er feil på temp.giver, men vil kanskje gå fett eller magert. Eller fuske. Er ikke sikkert det er denne, men ikke ukjent synder. Signaler herfra går til ECU, og påvirker regulering av f.eks o2-sensor. Så greit å sjekke at denne fungerer som den skal. Ellers sitter det vel en temperatursensor i innsugsrøret til MAP-sensor(?). Mulig en god rens her hjelper. Men siden du ikke har feilkoder, og ikke har «fanget» feilen med skanner, blir det helst å finne frem multimeter.. Sjekk all jord, og deretter at det er jording og riktig motstand på de forskjellige komponentene som styrer motoren. Kanskje ikke mye til hjelp, men slike feil kan være vanskelige å finne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 2, 2022 Alle gode tips kan være til hjelp skal sjekke ut disse tipsene ved første anledning...er det noe bedring etter dette legges det inn på forumet , er interessert i flere tips om noen sitter på det...har vært inne på temperatur giver for vet at denne sender signaler til ECU, og kan vel gi seg forskjellig utslag som du sier. På 3 ern som jeg nevnte ga den startvansker , men da fikk jeg ut feilen via diagnose , nå er ingen feil lagret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 3, 2022 Har du sjekka coilen? ikke uvanlig at de tuller litt på disse så om du har en annen coil for hånden så ville jeg prøvd dette. om den er i orden så kan du fortsette med å sjekke sensorer og jordingspunkter som de andre her skriver :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 3, 2022 Sitter jo coil på hver plugg på disse motorene så har liten tru på at det er det ,da bør vel alle byttes isåfall , eller en og en? Hadde en 02 Bora med samme motor og der røyk jo coil på en sylinder to ganger , men da tentes jo motorlampe og bil gikk på tre sylindre, her går den på alle fire , men har som sagt det lille øyeblikket hvor noe kuttes... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 12, 2022 Fikk opp en kode 01039 da jeg gikk inn på undergruppe 17 : instrument på bilen (coolant tempratursensor ) G2....har ellers prøvd med alle jordingspunkter under batterikasse, gått fint i tre dager , idag fikk den ett hikkeslag. Skal prøve å bytte den grønne temperatur sensoren sjøl om det kanskje ikke er feil der heller... 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...