Spørsmål kjølevifte-radiator a 100 turbo

Anbefalte innlegg

En liten ting jeg lurer på, vifta på bilen min starter etter at bilen er stoppet så å si hver gang jeg stopper den etter å ha kjørt den driftsvarm. Er dette vanlig, eller er det noe galt? Dette skjer uansett om det er 30 grader eller 10 grader. Vannpumpe og radiator er byttet. Men dessvere fungerer ikke temp.måleren inne i bilen, så jeg vet ikke om det vifta slår inn pga for høy temp på motoren eller om det er noe annet "bugs" i systemet. Tips og råd om evt. feilsøking mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting jeg lurer på, vifta på bilen min starter etter at bilen er stoppet så å si hver gang jeg stopper den etter å ha kjørt den driftsvarm. Er dette vanlig, eller er det noe galt? Dette skjer uansett om det er 30 grader eller 10 grader. Vannpumpe og radiator er byttet. Men dessvere fungerer ikke temp.måleren inne i bilen, så jeg vet ikke om det vifta slår inn pga for høy temp på motoren eller om det er noe annet "bugs" i systemet. Tips og råd om evt. feilsøking mottas med takk!

Vifta styres av et tempsensor på radiatoren (mellom øvre og nedre slange til motoren). Den har tre kontaktpunkter, strøm inn og 2 utganger: en for halv fart og en for full fart. Det som slår inn når du kutter motoren er vifte steg 1. Terskelen for at den slår inn er lavere enn steg 2 mens motoren går. Grunnen til at vifta di starter er at sirkulasjonen i systemet stopper og vanntempen stiger opp til nivået for innslag av vifte steg 1. Dette er med andre ord helt normalt.

Det er også relativt normalt at denne tempsensoren konker, og aldri slår inn vifta, alltid slår inn vifta eller bare tuller med innslaget. Du kan jo evt prøve å bytte den. Om motoren din er kjørt helt varm og vifta ikke går så alt for lenge (5 min) så er det ikke så mye å bry seg om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.