A4 B8 2.0 TDI - Høytrykkspumpe havari

Anbefalte innlegg

Hei.

Hendelsesforløp:

Har en A4 jeg nylig fikk stopp på. Bilen gikk først i nødmodus flere ganger, etter den hadde stått 2 uker uten å blitt brukt (i kulda). Fikk diagnostisert dette med vag-com som viste at det vart lavt dieseltrykk i railn. Trodde først dette bare var trykksensoren som hadde tatt kveld, eller pga dårlig batteri da det var original batteriet fra 2009. Fikk byttet batteriet samme dag, men ble fortsatt plaget med at bilen gikk i nødmodus på tur hjem. La merke til at bilen gikk i nødmodus, ved hardt pådrag. Trodde jeg kunne fortsette å kjøre med dette til jeg hadde fått ny trykksensor, men på neste tur tok bilen helt kveld. 

Etter dette sendte jeg bilen på verksted. De fant ut at slangen mellom tandempumpe og filter hadde løsnet. De fikset dette, men fikk ikke diesel ut fra høytrykkspumpe (samt at de fant spon i ventil på ht-pumpe). De konkluderte med at denne var gåen (mest sannsynlig gått tørt).

 

Tenker å fikse bilen selv, men er litt usikker på hvordan jeg skal ta meg fram.

Hvor finner jeg moment på bolter osv?

Kan jeg flushe hele systemet samt tank eller må jeg bytte ut alt?

Regner med det er noen i Norge som fikser dyser, hvem gjør dette? Eventuelt, kjøpe bruktdyser, lurt?

Har sett på nye deler, dette blir ganske dyrt. Tanker rundt bruktdeler?

Må jeg bytte fødepumpe?

Generelt tips/ting jeg må huske på/spesialverktøy?

 

Setter pris på alt av tilbakemeldinger :D

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Johannes!

 

Ser du ikke har fått noe respons på denne, så jeg prøver meg!

Kan ikke noe særlig om Diesel, og har definitivt ikke særlig kunnskap om disse motorene, men om du googler motorkoden og 'torque spec' bør du finne at en eller annen har lagt ut all info om dette.

Jeg tipper det ikke er særlig mye spon eller annet i tanken, den er vel uansett enkel å sjekke gjennom hull til pumpe/giver? Er i hvertfall slik på B6/B7, to fine lokk under baksetet.

Om du har spon i dysene kan det være vanskelig å få ut slikt, men det kan et verksted svare deg på, mange av de kan i hvertfall kontrollere og rense dyser. (Om det er lønnsomt kan vel diskuteres..)

Injectorer er vel egentlig ansett som å være slitedel, men høytrykkspumpa er bare en dyr del som ryker innimellom. De kan dessverre ikke heller repareres. Jeg vet ikke hvor lurt det er å bruke en brukt pumpe, men det eneste du risikerer er vel at du må til med nye injectorer. 

Kjører du diesel fra fødepumpa gjennom et kaffefilter, ser du fort om det er noe spon eller annet moro der, men tipper den er helt ok. Du kan jo måle trykk så du ser den er i orden. Den er jo ikke veldig dyr fra Autodoc heller, da.. Uansett skal jo dieselfilteret samle opp alt som kommer fra tanken.

Helt sikkert noen som har filmet og lagt ut pumpebytte på denne modellen på youtube, så se der om du må ha noe spesialverktøy!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Har hørt at man må "time" høytrykkspumpen. Hvordan gjør man dette?

Trenger man spesialverktøy som dette? (se vedlegg)

Skjermbilde_20230105_164312.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.