Rumle/dirrelyd i 25-90km/t Audi A7

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har en irriterende dirre/rumlelyd i A7'en. Litt vanskelig å lokalisere hvor den kommer fra, men virker som dette kommer fra venste side forran. Lyden begynner når man kommer opp i hastigheter rundt 25km/t og gir seg/eller blir mindre fremtreden når man passerer 80-90km/t. Kjenner også en veldig svak virbrasjon i gasspedalen når lyden oppstår. For meg så virker det noe som ligger å vibrerer innat noe i karroseriet som forplanter seg inn i bilen via hjul, hjuloppheng/dempere eller i mottorrom. Lyden er stort sett konstant, men varierer av og til opp og ned ganske brått i frekvens. Ved kjøring på fin ny asfalt er det lite mekbart, men på grov asfalt så blir det mer plagsomt. Jo verre underlaget er, jo verre blir lyden. Er også verre med sommehjul enn vinterhjul. Har forsøkt å gire opp og ned med når bilen er i javn hastighet for å se om det følger motorturtallet, men det gjør det ikke. Heller ingen lyd når bilen står stille med motor i gang. 

Har hatt bilen på 3 forskjellige verksteder, inkludert merkeverksted, og ingen finner noe feil, Merkeverkstedet hevder det er hjulstøy, noe jeg er uenig i da jeg har forsøkt 4 forskjellig hjulsett, og problemet er der uansett. Har også hatt bilen lenge, så vet godt at den lyden ikke har vært der hele tiden, men blitt gradvis verre de to siste årene. De to andre verkstedene er enig i at den lyden ikke burde være der, men finner ikke noe galt de heller. 

Har byttet alt av bremser og begge hjullagerene forran, uten at dette hjalp noe. Klarer heller ikke finne noe løst i feks motorrom, deksler eller bremseskjold som kan ligge og virbrere innat karroseriet eller hjuloppheng, Bilen var også inne til EU-kontroll nylig og ble godkjent uten feil. 

 

Noen som har noe forslag til hva dette kan være? Bilen er en 2012 A7 2.8FSI quattro med S-tronic og luftfjæring. 

Takknemlig for alle svar :)   

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet! 

 

Gasspedalen skal være elektronisk så du skal igrunn ikke kjenne noe vibrasjon i den. Men kjenner du noe i bremsepedalen? Hvordan oppfatter du lyden ved bremsing? 

 

Du har skiftet alt jeg kan komme på, men er bremsecaliperen byttet og? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekket om drivksling er fett i? Kan ha kjørt tørt. Eventuelt gåent lager på fremdiffen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig skudd fra hofta: Kan det være et løst deksel under bilen? Jeg ser stadig biler hvor noe flagrer under, men når de stopper legger det seg fint oppunder igjen. Alle bolter skal være på plass, de gidder ikke putte på ting som er unødvendig på biler! 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :) 

 

Kjenner ikke noe vibrasjoner i bremsepedalen nei. Calipperene er ikke byttet, men har ikke merket noe unormalt med de eller unormal slitasje på skiver/klosser når jeg byttet bremser. Lyden blir heller ikke borte om man bremser (verken hardt eller forsiktig) før man er nede i hastigheter under ca 25 km/t. Ville trodd lyden ble bedre eller verre kanskje ved bremsing, dersom det var relatert til bremsene? Eller at den i det minste endret seg?      

 

Angående drivaksler og fett så kan jo kanskje det være en mulig årsak, men klarer ikke finne noen defekte mansjetter noe slikt på noen av akslene, men ikke godt å være sikker på de uansett. Ble tipset av mekaniker hos Audi at mellomaksellageret kunne begynne i gå fyken. Men hadde han med på testkjøring, og han trodde ikke den lyden jeg i min bil er relatert til det. :/ 

 

Har sjekket det aller meste av plater og deksler i motorrom, hjulbuer og under bilen. Manglet et par festeskruer her, men har fått montert i nye eller fått festet de midlertidig på annet vis. Hadde høye forhåpninger om at det skulle bli bedre da, men det var ingen forskjell i lyden i bilen. :( 

 

Er heller ingen forskjell på lyden om jeg kjører med luftfjæringa i lav middels eller høy stilling. Heller ingen forskjell i lyden ved svinging til noen av sidene, den er der like herlig uansett. 

 

Har begynt å lure på om det kan være noe med et eller begge fjærbeinslagerene fremme? Men klarer ikke finne noe gode tegninger på hvordan de er satt sammen på biler med luft. Noen som har noe erfaringer med det?  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kjenner ikke noe vibrasjoner i bremsepedalen nei. Calipperene er ikke byttet, men har ikke merket noe unormalt med de eller unormal slitasje på skiver/klosser når jeg byttet bremser. Lyden blir heller ikke borte om man bremser (verken hardt eller forsiktig) før man er nede i hastigheter under ca 25 km/t. Ville trodd lyden ble bedre eller verre kanskje ved bremsing, dersom det var relatert til bremsene? Eller at den i det minste endret seg? 

 

Litt usikker på hvordan calippere du har, sjekket at glideboltene beveger seg fint hvis du har det? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er glidebolter ja. Selve boltene ble byttet når jeg skiftet skiver og klosser, og merket ikke noe som tilsa at selve glideren ikke fungerte, var grei bevegelse i de, selv om de kanskje beveget seg litt "seigt", men ikke noe verre enn jeg har opplevd på andre biler :/ Er det noe du har opplevd problemer med at gliderene lager sånn type lyd, Victor Bruun? Ser man får kjøpt repsett som ikke koster all verden, så er jo kanskje verdt å prøve å bytte de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.