Nyhetsmail fra Møller, Audi Neckarsulm 150 år!

Anbefalte innlegg

Dette sammenfaller jo bra med vårt 30 års jubileum, så all grunn til å feire i år! 

image.thumb.png.ba6d2c301972d4007f53db7b38f0a022.png

Audi Neckarsulm 150 år

 

I 1969 fusjonerte NSU Motorenwerke AG og Auto Union GmbH til Audi NSU Auto Union AG med hovedkvarter i Neckarsulm. Modellutvalget den gang var mildt sagt variert, ikke minst fra et teknisk ståsted. I tillegg til NSU Prinz og NSU Ro 80, ble også Audi 100 bygget på Neckarsulm-anlegget. De to NSU-modellene ble imidlertid faset ut på 1970-tallet, og den 1. januar 1985 ble AUDI NSU AUTO UNION AG omdøpt til AUDI AG, og selskapets hovedkvarter ble flyttet fra Neckarsulm til Ingolstadt. Selskapet og produktene har båret samme navn siden. 

 

I år feirer vi at det er 150 år siden NSU ble grunnlagt! Det hele startet i 1873 da Christian Schmidt og Heinrich Stoll grunnla «Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll» for produksjon av strikkemaskiner, som senere utviklet seg til NSU Motorenwerke AG. NSU demonstrerer på imponerende vis utviklingen av mobilitet – fra sykler og motorsykler til biler. Her er noen høydepunkt fra NSU-historien.

 

Innovasjon ligger i Audis DNA. 

NSU var intet unntak.

 

Fra en delvis ødelagt fabrikk etter 2. verdenskrig, til verdens største motorsykkelfabrikk i 1955, starter bilproduksjonen opp igjen i 1958 etter en pause på nesten 30 år. Målet var å produsere en liten bil, designet for gjennomsnittsinntekter og skapt for å gjøre det enkelt for motorsyklister å gå over til å kjøre bil. På Frankfurt International Motor Show i september 1957 fikk publikum endelig et glimt av NSU Prinz, en smart liten bil for fire personer med en luftkjølt to-sylindret motor bak som ga 20 hk med en kapasitet på 583 cc.

NSU Prinz

NSU Prinz I-II (1958) ble en dundrende suksess, mye takket være en svært vellykket markedsføring.

I 1963 vakte NSU/Wankel Spider stor oppsikt på International Motor Show i Frankfurt. NSU Wankel Spider er nemlig verdens første produksjonsbil med roterende stempelmotor. I stedet for stempler som beveger seg opp og ned, drives den av rotorer som går rundt, og gir en mye smidigere og mer stillegående gange. Sensasjonen til tross, NSU Wankel Spider ble kun bygget i 2375 eksemplarer mellom september 1964 til juli 1967.

NSU Wankel Spider

NSU Wankel Spider 1964

Den neste sensasjonen fulgte høsten 1967 med NSU Ro 80. Med en dobbel-roterende Wankel-motor (115 hk) og et revolusjonerende design, blir bilen kåret til «Car of the Year» i 1968. Det var en nyskapende bil for sin tid – og opphavet til dagens Audi-slagord: Forspranget ligger i teknikken.

NSU Ro 80

NSU Ro 80 er den første tyske bilen som ble kåret til «Årets bil 1967»

For å utnytte produksjonskapasiteten bedre starter NSU i 1975 opp produksjonen av Porsche 924, etterfulgt av Porsche 944 kort tid etter. Sportsbilen var egentlig utviklet av Porsche på vegne av Volkswagen i Wolfsburg, og skulle opprinnelig markedsføres som en Audi-bil. Men prosjektet ble av flere grunner droppet av Volkswagen, og Porsche skaffet seg produksjonsrettighetene på bilene som ble produsert av AUDI NSU i Neckarsulm helt frem til 1991. 

Porsche 924

1975, produksjonsstart av Porsche 924

 

 

Skal prøve å huske å legge inn de andre eposten etter hvert som de kommer! :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OG Audi TT 25 år OG Audi Sport Quattro 40 år! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre del:

Logo
bilproduksjonsanlegg i Neckarsulm

Europas mest komplekse bilproduksjonsanlegg

 

Drevet av innovative ideer, lidenskap og jakten på perfeksjon, har fabrikken i Neckarsulm utviklet seg fra et strikkemaskinverksted til en moderne bilprodusent. Med sin ekspertise innen småserie- og volumproduksjon er Neckarsulm-anlegget et av Europas mest komplekse og kan skryte av noe av det største produktutvalget av alle VW Group-lokasjoner. Anlegget dekker hele prosessen med bilproduksjon, fra utvikling til den ferdige bilen. Hjørnesteiner på lokasjonen er senter for Teknisk Utvikling (2012), Senter for Produksjon og Logistikk (2014) samt miljøprogrammet Mission:Zero (2019). AUDI AG er en av de største arbeidsgiverne i regionen Heilbronn-Franken med over 16.000 ansatte.

 
Neckarsulm-anlegget

Audi R8

Ved Böllinger Höfe industripark, rundt seks kilometer unna, har AUDI AG utvidet Neckarsulm-anlegget med omtrent 300 000 kvadratmeter for å produsere Audi e-tron GT quattro sammen med Audi R8 på et felles samlebånd. For å integrere e-tron GT ble produksjonsvirksomheten ikke bare utvidet, men også oppgradert og ombygd med ultramoderne systemer, og et høyere nivå av opplæring blant ansatte som jobber med R8 og e-tron GT på samme tid. 

Monteringsanlegget på Böllinger Höfe.

Monteringsanlegget til Audi e-tron GT på Böllinger Höfe.

En «ny» kurs

 

Audi-anlegget i Neckarsulm har satt kursen for fremtiden med sitt engasjement for en elektrisk satsing, batteriutvikling og banebrytende produksjonsplaner. Audi investerer massivt i den elektriske fremtiden til Neckarsulm-anlegget som skal bli et kompetansesenter med spisskompetanse innen elektrisk mobilitet.

Konseptbilene Audi A6 Avant e-tron og Audi A6 e-tron.

Konseptbilene Audi A6 Avant e-tron og Audi A6 e-tron.

Audi e-tron GT quattro er bare ett eksempel på Neckarsulm-lokasjonens transformasjon i løpet av Audis elektrifiseringsstrategi. Høyspentbatterier for plug-in hybrider (PHEVs) produseres allerede i Neckarsulm, og nå utvider Audi også høyspentbatteriutviklingen der. Fremover vil flere helelektriske modeller komme til fabrikken, inkludert andre generasjon av Audi A6 e-tron.

 
Audi Forum i Neckarsulm

Opplev Audi

 

På Audi Forum i Neckarsulm kan du få en helt unik Audi-opplevelse. Aud Forum tilbyr guidede turer på anlegget som med sine 10 000 kvadratmeter huser både Audi exclusive studio, konferansesenter, en førsteklasses restaurant og ikke minst utstillinger fra Audi Tradition og deres NSU-utstilling med totalt 19 biler, 22 mopeder, motorscootere og motorsykler, 9 sykler. I tillegg kan du se jubileumsutstillingen «40 Years of Audi Sport GmbH – Fascination meets performance».

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.