#1 Skrevet Oktober 2, 2023 Prøver meg med ett problem igjen. Har fått en tidlig 97 Golf 1,6 , 101 hk som jeg ikke får gnist på . Bilen har stått ett par år etter at den plutselig stoppet , men var i bruk inntil stans. Har tømt tank for gammel bensin og satt inn ny bensinpumpe , denne fungerer. Men får ikke gnist på plugger. Har fosøkt å bytte coil , bakstykke på tenningslås , rele nr 30 og 167 , ny rotor/fordelerlokk, plugger, ledninger...men ingen gnist når en prøver med plugg på ledning fra coil...Lå startsperrefeil på bil som er nullet ut , og denne har ikke dukket opp igjen ved startforsøk. Har vært borte i feil på termobryter før på en Golf som ikke startet , men mener å huske at da var det gnist på plugger. Begynner å bli litt tom for ideer , men har ikke forsøkt å bytte ECU , kan feil ligge der? Noen som har tips her inne , bil er for bra til å skrotes så hadde vært moro å få den igang igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 3, 2023 Noen forslag herfra: -Sjekket sikring til ECU? Er vel sjelden slike bare dør uten andre symptomer. -Er det montert alarm som kanskje plutselig kutter et signal? -Hva slags coil har du montert? Ikke alle slike uoriginale er like gode dessverre. -Rotor peker mot hakk i fordeler når syl 1 er på topp? -Siden du sikkert har kontroll på alt ovenfor, har jeg mest tro på veivakselsensor. De slutter bare å virke. Skal forøvrig monteres med nøyaktig moment (20nm?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 3, 2023 Finnes det en egen sikring til ECU på denne da ? Har sjekket sikring nr 15 til motorelektronikk om det er den og den var hel, Bil har ikke alarm , coil som er prøvd byttet er en Magnet Marelli coil. Og tenningspunkt er sjekket , var forresten meg sjøl som byttet reg.reim på den for noen år siden og bil har fungert ok etter det fram til den plutselig stoppet da den sto og gikk på tomgang. Veivaksel sensor har jeg aldri vært borti på Golf 3 , men på Golf 4...sitter den like kjælkete til på Golf 3, mener å ha lest ett sted at den sitter i nærheten av oljefilteret.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 14, 2023 Ingen flere gode tips , har en brukt ECU på hånd , samme delenr , lurer litt på å kjøpe den.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 23, 2023 Fremdeles dårlig med gnist her ingen forandring etter at det ble prøvd med annen ECU , (samme delenr). Men har nå fått tilbake startsperrefeil , på min kodeleser 17978 , OBD kode P 1570 . Har prøvd å nulle den ut , men kommer tilbake. Samme feil kommer ved prøving med begge ECU....bensinpumpe fungerer , men ingen gnist så bil tenner ikke...Har prøvd å smøre opp kontakt på ledning fra krans på tenningslås og inn på starsperre rele, ingen bedring....høgger,n neste??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 23, 2023 (endret) Jeg har fortsatt tro på veivakselsensor, hvis du ikke har gjort noe med den enda. Man kan måle seg frem til om de virker, men jeg har ikke verdiene. Vil tro den sitter i nærheten av oljefilterhuset. Evt kam-sensor (hallgiver i fordeler), men mye billigere å teste en kamakselsensor først. Klarer sikkert finne riktige motstandsverdier for både G28 (veiv) og G40 (kam/hallgiver) på det store internettet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 24, 2023 Vil jeg få feilkode på startsperre(som jeg gjør) hvis feil skulle ligge på veivakselsensor? Har lest litt rundt omkring ang startsperrre og de aller fleste innlegg sier at bil starter og går noen sekunder dersom feil ligger på starsperre... denne her tenner jo ikke i det hele tatt, men bensinpumpe funker. Har veivakselsensor liggende så får se om jeg prøver å bytte denne, er litt jobb ser det ut til , virker som fremre motorfeste må vekk ellers er det veldig trangt bak dette for å komme til med unbrako...vi får se. Hallgiver i fordeler ,ja som den amatørelektriker jeg er , hvilke vei går strømmen , trodde spenning til fordeler kom fra coil , og der er e ingen gnist? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 24, 2023 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 24.10.2023 den 21.02, Helge Kornbråten skrev: Vil jeg få feilkode på startsperre(som jeg gjør) hvis feil skulle ligge på veivakselsensor? Har lest litt rundt omkring ang startsperrre og de aller fleste innlegg sier at bil starter og går noen sekunder dersom feil ligger på starsperre... denne her tenner jo ikke i det hele tatt, men bensinpumpe funker. Har veivakselsensor liggende så får se om jeg prøver å bytte denne, er litt jobb ser det ut til , virker som fremre motorfeste må vekk ellers er det veldig trangt bak dette for å komme til med unbrako...vi får se. Hallgiver i fordeler ,ja som den amatørelektriker jeg er , hvilke vei går strømmen , trodde spenning til fordeler kom fra coil , og der er e ingen gnist? Typisk bør bilen starte og stoppe ved faktisk feil på startsperre, jeg tipper ECU får akkurat nok signal til å generere en feilkode. Du har nok rett angående hallgiver, jeg nevnte den bare kjapt siden den også kan føre til no-start. Men har helst tro på veivakselsensor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 25, 2023 Da tente Golfen til igjen etter vel 2 års stillhet , fikk ny temperatur føler og coil i første omgang. Da kom det gnist på plugg når tenning ble skrudd på , men ingen start ...så da ble tips ovenfor ,bytte av veivakselsensor gjort...mye fikling for en liten sensor , men det likte tydligvis Golfen for da tente den til og sveiv pent og pyntelig rundt på alle fire sylindre...nå står,n til lading og går det bra med startforsøk i morra så friskmelder jeg bilen og takker for gode tips. Er første gang jeg har vært borte i denne feilen på Golf 3 , bare på Golf 4 men da med andre symptomer , men alt har jo en første gang.... 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 26, 2023 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 25.10.2023 den 22.04, Helge Kornbråten skrev: Da tente Golfen til igjen etter vel 2 års stillhet , fikk ny temperatur føler og coil i første omgang. Da kom det gnist på plugg når tenning ble skrudd på , men ingen start ...så da ble tips ovenfor ,bytte av veivakselsensor gjort...mye fikling for en liten sensor , men det likte tydligvis Golfen for da tente den til og sveiv pent og pyntelig rundt på alle fire sylindre...nå står,n til lading og går det bra med startforsøk i morra så friskmelder jeg bilen og takker for gode tips. Er første gang jeg har vært borte i denne feilen på Golf 3 , bare på Golf 4 men da med andre symptomer , men alt har jo en første gang.... Så bra 👍 Håper du klarer holde den på veien, lite mk3 igjen nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 26, 2023 Den kommer nok på veien igjen, men ikke før til våren nå , må få litt rustutbedrene tiltak...er vel en av få gjenlevende 3 ere med aircondition , teknisk ok men litt vanlig Golf rust , den slapp med skrekken , det hjalp kanskje å true med høgger,n i tillegg til gode tips... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...