2017 Audi A4 150hk bensin med ødelagt katalysator etter 63.000km

Anbefalte innlegg

Vi har en 2017 Audi A4 Avant 1,4 150hk bensin kjøpt ny på Møller Bil Jessheim i mai 2017 som har hatt alle servicer (siste hovedservice 25.04.2024). 4.mai 2024 ved snaut 63.000km lyste motorlampa og vi var innom Møller som konstaterte «feilkode P4200» med konklusjon at katalysator må byttes.

 

Vi har ikke fått noen prisoverslag fra Møller men dyrt blir det, kr. 32.850 for katalysatoren alene og ytterligere kr. 18.362 om de ikke kan ta den gamle katalysatoren som innbytte. Så kommer arbeidet i tillegg.

 

Så spørsmålet: en katalysator på en velholdt bil bør vel vare mer enn 7 år/63.000 km? Er det noen som har reklamasjonserfaring på dette (garantitiden er gått ut) eller om dette kan skiftes på et annet verksted enn Møller? Jeg skrur ikke selv lenger ☺️

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke spesielt til de motorene/ bilene, men katalysator bør absolutt holde lenger....har de gitt noe forklaring på hvorfor de mener den må byttes? Er den tett? 

Ser ikke noe grunn til at frittstående verksted ikke skal kunne bytte den for deg, deleprisen er jo også hinsides....kjapt søk på Autodoc så får du den for 7900,- (sjekk dele nr). Evnt brukt fra bil med lav km stand på nbf bilder...Screenshot_20240509_225956_Chrome.thumb.jpg.dbd021305d87568de4984f9394ae2ac1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kjenner ikke spesielt til de motorene/ bilene, men katalysator bør absolutt holde lenger....har de gitt noe forklaring på hvorfor de mener den må byttes? Er den tett? 

Ser ikke noe grunn til at frittstående verksted ikke skal kunne bytte den for deg, deleprisen er jo også hinsides....kjapt søk på Autodoc så får du den for 7900,- (sjekk dele nr). Evnt brukt fra bil med lav km stand på nbf bilder...Screenshot_20240509_225956_Chrome.thumb.jpg.dbd021305d87568de4984f9394ae2ac1.jpg

Hei, tusen takk for svar. Jeg har spurt, men de oppgir ikke grunn annet at den "ikke virker" og de mente det kunne komme av at man kan ha fylt feil drivstoff eller at bensinstasjonen kan ha forurenset pumpa eller tanken. Jeg har hatt bilen siden ny, den har fulgt alle servicer og kun fått korrekt drivstoff - men om det har vært forurensning i tanken til bensinstasjonen har jo ikke jeg noen kontroll over.

 

Har jo forsøkt å prute pris og fått det Møller mener er "gode rabatter", men jeg mener at de må ta større ansvar for en del som er ment å leve levetiden ut på en bil som kun er gått 63.000km og hatt ale servicer. I november 2022 måtte Møller rense ventiler for sot og det kan være verkstedet selv som står for forurensning.

 

Men det er ikke ut som jeg kommer noen vei, så det blir nok brukte eller uoriginale deler og reparasjon - man trenger tydeligvis ikke Audi deler for kvalitetens skyld i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.