Lost Communication with TCM

Anbefalte innlegg

I familien har vi en ekstra bil - 2015 Golf Sportsvan 1.6 TDI som snart har gått 350 000 km (sikkert gått lengst i Norge). På grunn av kjørelengde og restverdi, har vi ikke noe ønske om å bruke for mye ressurser på å fixe bilen.


Forrige dagen stanset bila under kjøring.

  • Den mistet kraft
  • Feilmelding i display Start/stop-system
  • Feilmelding i display ESC
  • Feilmelding i display bakkestartassistent
  • ACC og Front Assist ikke tilgjengelig
  • Settes DSG i P, så blinker P'en og den låser seg i park
  • Umulig å starte bila om den stanses. 


Med OBDeleven gir 6 av kontrollmodulene da feilmeldinger. Slettes feilmeldingene, så kommer de tilbake ved neste scan. Det er de samme feilmeldingene som kommer hver gang feilen opptrer.


Men, dersom man venter noen minutter eller timer (avhengig av hvor varm bila har vært), så starter bila helt fint og har absolutt ingen feilmeldinger ved diagnose. Vi har fått feilen 3 ganger nå og alle gangene er det de samme feilkodene som dukker opp. Uansett når bila har hatt feil, vil den starte etter en stund uten at man har slettet feilmeldinger.

  • Batteri ble byttet for 1/2 år siden
  • Dynamo ble byttet  1-2 år siden.
  • Ledningsnett i motorrom ble delvis utbedret av Møller p.g.a gnissing av ledninger (TPI på dette)
  • Jeg har byttet alle sikringer i motorrom for å utelukke årsak


Jeg vet at det kan være 1000 årsaker til problemet. Ledningstrøbbel, jordfeil, batteri, DSG-kassa (TCM modul), etc. Jeg har kjørt utvidet diagnose av DSG-kassa, uten å finne noen feil. Av det jeg finner på nettet er mest sannsynlig årsak dårlig kontakt på noen av loddepunktene i TCM-modulen. Det finnes plenty av lignende case. Ved varm motor så blir det dårlig kontakt, ved kald motor så funker ting igjen.


Se feilkoder fra de 6 kontrollmodulene nedenfor. Jeg vil tro at mange av disse er følgefeil og ikke reelle feil. Men kodene er de samme som kommer hver gang, så det er et kjent mønster.

 

Bilen er godt utstyrt og har både Lane Assist, Dynamisk LED, Front Assist, Adaptiv Cruise, DSG, NAV, ryggekamera, handsfree, regnsensor. Osv. Den har derfor mye som kan omsettes på delemarkedet.

 

Blir derfor usikker på hva man skal gjøre videre. Finne noen som kan lodde litt i TCM-modulen, selge bilen samlet som rep-objekt, eller prøve seg på å selge attraktive deler fra bila. 
 


 

01 Engine

U010100

Lost Communication with TCM

 

Static

03 Brakes

U112100

Databus missing message

 

Static

03 Brakes

U112300

Databus error value received

 

Static

09 Central electrics

U112100

Databus missing message

 

Static

13 Adaptive Cruise Control

U112300

Databus error value received

 

Static

13 Adaptive Cruise Control

U112100

Databus missing message

 

Static

13 Adaptive Cruise Control

U112300

Databus error value received

 

Static

13 Adaptive Cruise Control

B10E7F0

Cruise Control Front Distance Range Sensor seperated

 

Static

17 Dashboard

U112100

Databus missing message

 

Static

19 Gateway

U010100

Lost Communication with TCM

 

Static

76 Parking Assistant

U112300

Databus error value received

 

Static

76 Parking Assistant

U112100

Databus missing message

 

Static



 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.