Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Prøver med ett nytt spørsmål da det forrige ser ut til å ha løst seg. Har hatt en 02 VW Golf 1,6 105 hk stående en stund med defekt motor(registerhavari).Bilen har motorkode AZD  som det virker er litt vanskelig å få tak i , ihvertfall en med vettug km. Kloke hoder påstår at det er enklere å bytte hele motoren enn bare topp? Hvis topp bare byttes passer og topp fra motorkode BCB sies det. Vet noen hva som må gjøres ekstra, utenom motorbytte, dersom ny (brukt)  komplett motor med motorkode BCB brukes ,går det bra , eller må bil programmeres ++? Virker jo som de er ganske like sånn utseendemessig, har ikke tatt av topp for å se hva skade som er på motor i bil, men regner med at det er feil på ventiler ihvertfall da det var den lille reima mellom kamaksler som røk. Km på bil er 150 t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekanisk sett er de fleste 1.4 16v og 1.6 16v fra Golf 4 så godt som identiske. Forskjellen vil stort sett ligge i det utvendige tilbehøret.
 

Eldre utgaver har toppdeksel for singelcoil, nyere har toppdeksel for separate coiler, men disse kan flyttes over.
 

Vær OBS på at det kan være annen kam-sensor, veivaksel-sensor, gasspjeld etc. Da må det også flyttes over for at ECU skal forstå hva som skjer.


Så ja, jeg vil tro du kan anskaffe en BCB, og flytte over alt utvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo motor  modellen med  coil pr sylinder .Forhørte meg litt på Sulland (VW) her i Hønefoss og de opplysningene de ga meg tilsier at disse motorene AZD/BCB ikke går overens ,kun topp fra AZD og BCB går om hverandre. Så da blir det vel å prøve å lete videre etter en motor med kode AZD vil jeg tro om ikke noen har andre lure tips. Har prøvd ett par år å få tak i motor , men denne motorkoden ser ut til å være av veldig dårlig kvalitet og ikke så mange av som er ok.....men den som leter finner vel som det heter? Litt for ille å kvitte seg med bil syns jeg . den er rustfri og ble EU godkjent uka før reg havari....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg i så fall bare byttet topp, det drar fort på seg med ekstra deler og arbeid som er «kjekt» å ta samtidig som man bytter motor.

Men jeg ville uansett demontert topp for å sjekke tilstand først, kan jo være det holder med et par nye ventiler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.