#1 Skrevet November 21, 2024 Lang historie kort.. Vel relativt kort.. :) Vi er vel flere som har irritert over at knapp til ladeluke fryser fast, eller må klemmes på flere ganger før det skjer noe? Jeg hadde problemer med at ved overgangen høst/vinter, kanskje spesielt når veiene ble saltet så begynte knappen å fjuske.. Flere ganger jeg måtte tine opp denne forrige vinter. Når dette ikke fungerte så løste deg seg stort sett etter en vask av bilen etterfulgt av varm garasje. Bilen var på møller, men de fikk ikke fram feilen der da selvfølgelig.. Fungerte så fint hele sommeren, og bilen bikket 5 år og garantien er ute. Så naturligvis så fort det ble minus grader å salt på veien så fikk jeg plutselig ikke låst ut ladekabelen.. Dro i nødsnoren og kom meg videre. Hurtiglader veldig sjeldent så brukte høyre lade port på vanlig ac lading en så lenge. Venstre luke hadde null reaksjon.. nå var den helt død. Orket ikke å vente i ukesvis på time til møller for feilsøking og evt reprasjon som mest trolig hadde kostet noen tusenlapper og litt til. Så hektet opp OBDeleven for å se hva som egentlig skjedde. Output test, Tailgate actuator, tailgate 1 activation fungerte helt fint. Kjører man denne testen kan man se om selve el motoren på luka fungerer som den skal. Noe den gjorde. Den åpnet å stengte som normalt. Sjekket videre LED lampen i samme modulen og den fungerte i alle fargene den skulle også. Videre koblet jeg inn kabel, den låste som den skulle og ladet som den skulle. Tok ta output test på å låse opp kabelen og dette fungerte også helt normalt. Kabelen låste seg fri og luken stengte igjen automatisk som normalt. Mye god feilsøking på 10-15minutter her altså. Konkluderte med at selve luka fungerer helt fint, men under live hidden test kunne jeg se at Activation charge cover unlock charge socket B hadde 0 reaksjon når trykket på knappen. Mens på A siden, altså passasjer siden endret verdiene seg så fort man trykket på knappen. Så igjen økte mistanken til selve knappen.. Ente med å bruke 863kr, på ny bryter levert neste dag på møller. En sum som jeg tenkte at det skader ikke å prøve dette først.. Jeg bestilte dessverre feil del, var litt diffust i delelisten men endte tydeligvis opp med knappen for høyre siden. Men klarte å vippe av lokket over bryteren, å sette tilbake det originale lokket. Da bryteren ellers er helt lik :) For å komme til luka er det egentlig ganske rett fram. Av med hjul, 5 skruer i innerskjermen, og 3 under bilen / inderskjermen. Da ser man rett opp på baksiden av luka. Nærmest det du ser på ser man der ledningen ifra knappen går i et støpsel. Vippet enkelt ut denne og hektet på den nye knappen først for å teste. Og vipps! da fungerte luken perfekt igjen. Ok feil funnet, så var det å få byttet den da. Det er selvfølgelig noe metall braketter i veien for å bare få dyttet enkelt ut knappen. Ikke hadde jeg lyst til å skru ut hele luka heller. Så endte opp med å vippe av dekslet over selve knappen. Da så jeg hvor mye irr det var innvendig på kretskortet.. så ille at loddepunktet til mikro bryteren hadde irret helt av.. Vippet så ut den hvite innmaten, bryteren sitter på mothake på venstre side så litt forsiktig med en skrutrekker så klarer man å vippe ut selve bryteren. Ledningene ligger fast klemt på toppen av luka. Så ente med å klippa av selve knappen, så tre ledningen en litt annen vei :) Skru i sammen igjen, tut å kjør! Brukte vel ca 2 timer i vanlig garage. 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...