Mange usammenhengende feil - mistenker dårlig kontakt el vanninntrengning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper det er noen smarte VW-eiere her som har noen tips. Jeg har en 2016 Touran 1.4 TSI. Den har nettopp rundet 100.000 km, så ikke gått så veldig langt. Det har i det siste kommet flere feilmeldinger som i utgangspunktet ikke har så mye med hverandre å gjøre (tror jeg). Det er ESC/ABS, parkeringssensor (og ryggekamera virker heller ikke), auto start/stopp, dynamiske adaptive lys, dekktrykk, elektrisk håndbrekk. De kommer en etter en vanligvis ganske kort tid etter oppstart kjøring. For meg fremstår det til å være noe dårlig kontakt et sted, feks et multistikk, evnt en styringsenhet som har noe med alle disse funksjonene å gjøre som det er noe galt med.

Har fått låne en feilkodeleser med programmet VCDS, og der var det mange feilmld. Når jeg slettet alle, var det en som kom opp igjen med en gang uten å gjøre noe med bilen. Det var denne:

-----

Address 13: Auto Dist. Reg (J428)       Labels:| 3Q0-907-572.clb
   Part No SW: 3Q0 907 572 B    HW: 3Q0 907 572 B
   Component: ACC BOSCH MQB H04 0192  
   Dataset Number: V03935229RV 0001
   Coding: 320467DA51FFC428949C804D
   Shop #: WSC 01357 011 00200
   ASAM Dataset: EV_ACCBOSCHVW48X 001008
   ROD: EV_ACCBOSCHVW48X.rod
   VCID: 34311AB50EB7484A5B8-8060

1 Fault Found:
2068 - Databus 
          U1123 00 [00001000] - Received Error Message
          [FAULT_TSK_IRREV_FAIL]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 155
                    Mileage: 100396 km
                    Date: 2025.03.09
                    Time: 15:38:34

Control Module temperature: 28 °C
                    Voltage terminal 15: 11.7 V
                    Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_irreversible error

-----

Noen som har noen formening om hva som er galt, eller hva jeg kan prøve å gjøre for å fikse det?

mvh

Jostein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama har en 2017 Skoda Superb som har tilsvarende feil, men den kommer og går under kjøring noen ganger, har ikke klart å finne ut hva feilen er som forårsaker dette. Jeg mistenkte ABS-sensorene, men alle ser hele og fine ut 🤔 Så vurderer å bytte de, for en kompis hadde tilsvarende feil på sin Audi A4 og der var en av ABS-sensorene sprekt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du panorama tak? Ikke helt ukjent med vannlekkasje ned a-stolpe til ledningsnett som har forgreninger helt nederst på stolpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar! Er enig i at ABS-sensorene kan være sentrale her, og jeg prøvde for en stund siden å koble de fra, rengjør kontaktene og spraye silikon på pakninger og "deksel" rundt kontaktene før montering igjen. Da holdt feilene seg borte noen dager, før de kom tilbake igjen.

Men samtidig får man vel normalt ikke alle disse andre feilmeldingene hvis bare en ABS-sensor er ødelagt? Får jo feilmld på sensorene på flere av hjulene, men de kan jo ha røket nesten samtidig også...?

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

Har du panorama tak? Ikke helt ukjent med vannlekkasje ned a-stolpe til ledningsnett som har forgreninger helt nederst på stolpen.

Ja, har panorama. Mulig det kan være lekkasje der ja... Burde vel kommet noe fuktighet inn i kupeen da eller? Eller havner det på utsiden mot motoren?

Er det noen gode måter å fikse det på som noen har erfaringer med? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

Takk for svar! Er enig i at ABS-sensorene kan være sentrale her, og jeg prøvde for en stund siden å koble de fra, rengjør kontaktene og spraye silikon på pakninger og "deksel" rundt kontaktene før montering igjen. Da holdt feilene seg borte noen dager, før de kom tilbake igjen.

Men samtidig får man vel normalt ikke alle disse andre feilmeldingene hvis bare en ABS-sensor er ødelagt? Får jo feilmld på sensorene på flere av hjulene, men de kan jo ha røket nesten samtidig også...?

Ja, har panorama. Mulig det kan være lekkasje der ja... Burde vel kommet noe fuktighet inn i kupeen da eller? Eller havner det på utsiden mot motoren?

Er det noen gode måter å fikse det på som noen har erfaringer med? 

Det er inne i kupeen ja, under teppet og bak side deksler i fotbrønn. Mener å huske at det var

mest problemer på passasjersiden.

Er ikke nødvendigvis store mengder med vann, men nok til å finne veien inn i koblingene som er montert «perfekt» for å motta vann som måtte renne inn. Vann kan også komme inn via vannkasse/torpedovegg. Samme utfordring på Tiguan som var ny i 2016/2017.

Løsning er å finne/tette lekkasje(r), så er det å finne ut hvilke ledninger som er korrodert med tilhørende dårlig kontakt. De må så strippes og skjøtes på ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.