#1 Skrevet April 26 Hei. Har en mk4 golf r32 som kniper veldig i drivverket. Kjøre rett fram/bak går uten særlig ulyd, men ved rattutslag så henger/kniper den i drivverket. Det er ganske tydelig bakfra, og lydene er ganske voldsom og forplanter seg i hele bilen. Utenfra kan det høres ut som det knirker/kniper/skraper litt høyre fremme også, men hoveddelen av ulyd kommer bakfra. Dekkene viser ingen tegn til å henge, og i grus så lager den ikke merker. Har sjekket olje på diff og haldex, og fylt på ny. Begge oljene var helt fine, uten partikler eller noe. Det ligger ingen feilkoder, og abs sensorer/hjulhastighet er kjørt med livehidden, med gode verdier. Ingenting som tyder på dårlig(e) sensorer eller ringer. Så lenge diagnoseaparat er tilkoblet bilen, og man kjører med livehidden på, så forsvinner symptomene. I det man kobler fra pc så er symptomene tilbake. Det hører til historien at bilen fungerte helt perfekt for 3 uker siden, da leverte jeg den på karroseriverksted for bytte av kanal, samt fiks av litt overflate rust og lakkering. Fikk den igjen igår, med disse symptomene som nevnt over. Det var litt «metallspon» på abs sensorene på den siden de har byttet kanal, har rengjort sensorer uten hell. Bilen har stått med batteri frakoblet en stund når de har holdt på med den, men det skal vel ikke ha noe å si. Jeg demonterte fangere, baklykter og baklukelås før jeg leverte den, så det kom opp feilkoder på lys og lås nå når jeg fikk den igjen, men ingen andre feilkoder. Kunne tenkt meg å ta den på en skikkelig kjøretur for å se om det kommer frem en feilkode da, men lydene/vibrasjonene er så kraftige at jeg tørr ikke kjøre bilen mer en litt rundt på plassen. Hadde den riktignok ned i veien idag og dro den ut på 3 gir, da jeg gikk til 4 gir og gav gass, så sluret clutchen litt, trolig pga motstand i drivverk (da jeg aldri har hatt problem med clutch/sluring før) Bilen har blå haldex controler. Vurderer å bytte denne tilbake til original, som en start. Burde hatt vcds og prøvd å kjøre haldex pumpe og se om denne funker. Fikk ikke kjørt pumpe med bosch programmet vi har på jobb. Noen som har andre forslag? Takknemlig for alle innspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27 (endret) Det første jeg tenkte på var controller, og om karosseriverksted faktisk hadde koblet fra batteri ved sveising, siden du opplever endringen etter at den har vært sveiset på. Det høres det ut som om controlleren enten har fått en spenningstopp som ble for høy, eller trenger en slags «reboot». Usikker på om det er mulig. Pumpen bør ikke skape slike problem, tror jeg. Den skal vel også være relativt ny. Jeg tror du er på riktig spor med controlleren, men VCDS er nok best for å feilsøke skikkelig. Er du sikker på at det er nok olje på haldex? Fylt opp til det renner over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 27.4.2025 den 9.17, Andreas Reinholdt skrev: Det første jeg tenkte på var controller, og om karosseriverksted faktisk hadde koblet fra batteri ved sveising, siden du opplever endringen etter at den har vært sveiset på. Det høres det ut som om controlleren enten har fått en spenningstopp som ble for høy, eller trenger en slags «reboot». Usikker på om det er mulig. Pumpen bør ikke skape slike problem, tror jeg. Den skal vel også være relativt ny. Jeg tror du er på riktig spor med controlleren, men VCDS er nok best for å feilsøke skikkelig. Er du sikker på at det er nok olje på haldex? Fylt opp til det renner over? Takk for svar Andreas. Min første tanke var også om batteriet har vert frakoblet ved sveising… Har en original controller tilgjengelig, så skal prøve å bytte denne og se. Ja det er nok olje på haldex. Fylt til det renner over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27 (endret) Kontakten til haldexcontroller (som er festet bakpå diffen) var full i olje når jeg demonterte den.. Byttet blå heldex controller mot en brukt original controller og testkjørte bilen. Samme symptomer som før. Ingen endring. Så tok jeg av kontakten til haldex controller å kjørte bilen, da var den helt fin. Fikk gul lampe i dash og endel feilkoder ved å kjøre uten. Bla P1649, som viser til komunikasjonssvikt mot abs sentral. Tror dog dette er et villspor, som kom fordi jeg kjørte med kontakten av. Ergo, jeg er like langt. Ny (brukt) haldex controller løste ikke problemet, og bilen er fortsatt ikke kjørbar. Legger ved bilder av feilkodene som kom etter å ha kjørt med kontakten av, men disse kom ikke tilbake etter å ha slettet de, montert kontakt og kjørt bilen på nytt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29 Høres ut som intern lekkasje i controlleren? Kan det være at pumpa er skadet pga controller, og går med fullt trykk hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 29.4.2025 den 13.09, Andreas Reinholdt skrev: Høres ut som intern lekkasje i controlleren? Kan det være at pumpa er skadet pga controller, og går med fullt trykk hele tiden? Olje i kontakten er nok en feil/lekkasje i controlleren ja. Estimert levering på vagcom/vcds imorgen, så da får man vel svar på om pumpen virker eller ikke. Sveising kan jo ha grillet både controller og pumpe. Evt at defekt controller har tatt med seg pumpen. Bilen oppfører seg som at clutchplatene låser seg når controller/pumpe gir oljetrykk, men når jeg tar av kontakten til controller så slipper de når oljetrykket forsvinner. Har kjøpt en controller til som er på vei, bare for å utelukke at ikke det er noe galt med den andre originale jeg fikk tak i.. Hvordan vil feilsøking med vcds være i dette tilfelle? Bilen på bukk, aktivere pumpe og kjenne på/rotere hjulene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 29 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 29.4.2025 den 13.25, Jørn Ove Kleivane skrev: Olje i kontakten er nok en feil/lekkasje i controlleren ja. Estimert levering på vagcom/vcds imorgen, så da får man vel svar på om pumpen virker eller ikke. Sveising kan jo ha grillet både controller og pumpe. Evt at defekt controller har tatt med seg pumpen. Bilen oppfører seg som at clutchplatene låser seg når controller/pumpe gir oljetrykk, men når jeg tar av kontakten til controller så slipper de når oljetrykket forsvinner. Har kjøpt en controller til som er på vei, bare for å utelukke at ikke det er noe galt med den andre originale jeg fikk tak i.. Hvordan vil feilsøking med vcds være i dette tilfelle? Bilen på bukk, aktivere pumpe og kjenne på/rotere hjulene? Er helt enig i alt du beskriver, så du er på god vei allerede 🙂 Feilsøking er som du skriver ja, man skal også kunne testkjøre pumpa uten å løfte den opp først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 29 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 29.4.2025 den 15.23, Andreas Reinholdt skrev: Er helt enig i alt du beskriver, så du er på god vei allerede 🙂 Feilsøking er som du skriver ja, man skal også kunne testkjøre pumpa uten å løfte den opp først. Tenkte på en sak, pumpa har jo bare to ledninger inn, så det er vel bare volten controlleren sender som styrer innkalling. Den regulerer vel ikke styrke? Enten på eller av? Eller tenker jeg feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29 Står masse nyttig her 👍 http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_206.pdf 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14 Takk for gode tilbakemeldinger og den gode linken du hadde her, Andreas. Kan melde at bilen er friskmeldt. Har brukt den i en god uke nå og tilbakelagt litt over 1000 km. Startet med å åpne den blå haldex kontrolleren som stod på bilen og som hadde olje i kontakten (kontakten mot ledningsnettet i bilen). Den blå kontrolleren var full i olje, vil tippe ca 1 dl. Da er det jo bare 1,5 dl igjen i haldex’en… O-ringen som sitter bak posisjons motoren inni haldex’en, som skal hindre olje inn i haldexen var fortsatt myk, men litt flat. Det er kun forbi den det kan komme olje, så o-ringen er grunnen. Tok å byttet olje OG filter på haldex’en, samt monterte den andre nye/brukte haldexkontrolleren, og da virket bilen helt fint. Fylte til det rant ut fyllehullet. Startet bilen for å sirkulere olje med pumpen, og fikk etter dette på litt til olje. Filteret som stod på var ganske tett/slimete, så det er nok kombinasjonen av for lite olje (pga oljelekkasje i kontrolleren) samt dels tett filter som har forårsaket feilene jeg har slitt med. At dette skjedde når bilen var på karosseri/lakk verksted er nok tilfeldig. Vil tro den første haldex kontrolleren jeg kjøpte funker fint, men at det var oljemangel (og filter) som var årsaken. Men nå har jeg en kontroller i reserve.. Er det vits å prøve å fikse den blå kontrolleren? Få renset den og byttet o-ring, eller vil dere si den er boss? Leser på nettet at haldex kontroller gen 1 ikke lar seg overhale/reparere, men er det noen som vet om det stemmer? 2 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 15 Så bra, du har gjort en god jobb med feilsøking her 👍 Blå Haldex-controller har jo vært utgått lenge, i mine øyne er det verdt et forsøk å reparere (hvis det er mulig). Veldig glad for å se at den er tilbake på de originale Aristo-hjulene, sammen med det originale VW Racing-understellet er det en kjempekombinasjon 🙂 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 15 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 15.5.2025 den 15.23, Andreas Reinholdt skrev: Så bra, du har gjort en god jobb med feilsøking her 👍 Blå Haldex-controller har jo vært utgått lenge, i mine øyne er det verdt et forsøk å reparere (hvis det er mulig). Veldig glad for å se at den er tilbake på de originale Aristo-hjulene, sammen med det originale VW Racing-understellet er det en kjempekombinasjon 🙂 Fant ut av feilen til slutt ja, eller en kombinasjon av feil kan man si. Aristo’ene fikk ny lakk og ny gummi og bilen fikk en solid hjulstilling. Den er veldig god å kjøre med originalt vw racing understell, liker seg godt på svingete vestlandsveier 👌🏎️💨💨 Skal prøve å rense den blå med elektro rens, men blir nok ikke montert tilbake på bilen med det første. Skal ikke bruke den på vinteren og original kontroller holder til mitt bruk….en så lenge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...