Hjelp! Oljelekkasje Audi A8 D4 3.0TDi. Defekt servo og motor-olje lekkasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er det noen på forumet som har noen anelse om hva som skjedde med Audien min idag?

Jeg skulle kjøre en liten tur som tar ca 6-7 minutter å kjøre, og når jeg kom omtrent halv-veis ned en liten bakke hvor jeg skulle svinge av, så merket jeg at jeg ikke hadde servo som funket. Jeg fikk svingt selv om svingen ble litt større enn planlagt. Men rattet var nesten ikke til å få dratt rundt. Så da tenkte jeg at det måtte være servoen som var problemet. Etter den skarpe svingen virket styringen helt normal i slakke svinger, men når jeg etter noen hundre meter, skulle svinge av til en gårdsplass, så var styringa like hard. Fikk da heldigvis kommet meg av veien og opp til gårdsplassen. Men så da at det rant olje fra bilen. Åpnet da panseret og så at på hver side av motoren og foran motoren og inni vifta var det skikkelig oljesøl. På min bil er det ikke oljepeile-pinne, man må sjekke olje-nivået via skjermen i bilen. Og da må man starte bilen, noe jeg ikke ville gjøre. Kom plutselig på at man trenger vel kanskje å bare sette på tenninga, dumt av meg. Kunne jo selvfølgelig sikkert ha gjort det. Men sjekket uansett servo-olja, der så det ut til at det var normal mengde olje. Når jeg skulle dra hjem fikk jeg låne en annen bil og så da på veien hjem at det var oljelekkasje nesten halve veien hjem. Det var ganske mye olje ved den første avkjørslen hvor jeg merket det først. Det var jo også mye olje ved den siste svingen opp til gårdsplassen. Når jeg kom hjem var det ingen olje på gulvet i garasjen. Jeg er ingen mekaniker, men det virker jo som at servopumpa er problemet, men ser ut til at det ikke mangler en skvett med servo-olje. Og på mengden olje som rant fra bilen så virker det som at det er motor-olje. Jeg kunne ikke høre noe unormale lyder verken fra motor eller noe annet. Ihvertfall ikke i fra der jeg satt i bilen. 

Er det noen som har noe peiling på om f.eks. defekt servopumpe har noe sammenheng med at det kan renne motorolje fra bilen? Det virket jo som at servo-oljenivået var normalt.

Jeg skal ta en ringe-runde i morgen for å finne ut hvor jeg skal sette inn bilen for reparasjon. Har jo lyst til å ha bilen på Møller helst, kanskje. Men andre verksteder er jo billigere. Har ett par verksteder som ligger mye nærmere enn Møller. Men jeg må jo få bergingsbil til å frakte bilen min til verksted så det hadde vært greit å få satt den på riktig verksted med en gang, istedet for å hente den igjen og sette den på ett annet verksted.

Noen som vet hvor mye time-prisen er på Møller nå for tiden?

Regner med at det kommer til å bli en stor regning igjen. Hadde for ca et halvt år siden en rep på ca 50 000kr for å ta ut motor og girkasse for å skifte regreim på grunn av rasling i reima når jeg startet bilen. Bilen ble bra etterpå :-)

Takker alle som kan ha en formening om dette :-)

Da kommer det en liten oppdatering på denne saken:

Bilen er på verksted og der fant de ut at termostat/oljetemp-sensor hadde løsnet på grunn av en 6mm skrue hadde knekt. Da fosset det olje ut av hullet og radiator-vifte spredde deretter olje utover i motor-rom. Servo-reim ble dekket av olje og de mener at servo-reima da sluret på grunn av olja. Så servoen er nok i orden, mente de.

Men de hadde litt problemer med å få ut den delen av skruen som satt i igjen i skrue-hull. De måtte antagelig bore ut skruen og sette inn innsatsgjenger der. 

Men de måtte fylle på igjen olje og starte bilen i 10 sekunder for å finne ut hvor oljen kom ut. Og i de 10 sekundene syntes de at motoren ikke gikk spesiellt pent. Så da får jeg sikkert en stor regning på motor-reparasjon, tenker jeg 😥

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.