#1 Skrevet September 13 Hei. Har en 2.5 tdi som plutselig ikke starter. Filter byttet for 1 uke siden, får ikke diesel frem til filter. Når jeg fyller filteret med diesel starter bilen og går til filter er nesten tomt så stopper den. Er det fødepumpe på disse, og hvor står evt den pumpa? Står ikke på topp av tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15 Alle C4 har pumpe i tanken tilgjengelig gjennom lokket der slangene kommer ut. Du kan måle om den får strøm ved pluggen på toppen av lokket, og lytte med skrutrekker mellom øret og lokket. Selve pumpa sitter i brakett på bunnen av tanken. https://www.audimanual.ru/en/A6/C4/power/multi/toplivnyy-bak (For bensin, men samme prinsipp.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 15.9.2025 den 10.59, Bjørn Eirik Ødegård skrev: Alle C4 har pumpe i tanken tilgjengelig gjennom lokket der slangene kommer ut. Du kan måle om den får strøm ved pluggen på toppen av lokket, og lytte med skrutrekker mellom øret og lokket. Selve pumpa sitter i brakett på bunnen av tanken. https://www.audimanual.ru/en/A6/C4/power/multi/toplivnyy-bak (For bensin, men samme prinsipp.) Bjørn Eirik, du har hatt for mange bensinbiler :) Det er ikke elektrisk pumpe i tanken på R5 2,5tdi. Selve dieselpumpa på motoren er selvsugende. Har du sett gjennom samletråden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22 Som du vil finne av samletråden så er det mange årsaker til at disse motorene plutselig kan bli tungstartede, feks: Den lille gummipakningen på dieselfilteret ble sittende igjen under bolten, så det ble dobbelt opp av pakninger da du skiftet dieselfilter - og derav suger den luft. Fremre veivbolt har løsnet og kilen på veiva er halvveis banket bort så regreima og derigjennom dieselpumpereima er ute av stilling. Evt andre feil på regreimstramming eller pumpe stramming så pumpereima kommer ut av stilling. Evt at reimene var dårlig timet og en aning slitasje/slakkhet gjør at den kommer helt ute å kjøre. Lekkasje i dieselrør/koblinger, så den suger luft Enveivsentil oppe på dieselfilter er defekt så diesel renner tilbake til tanken. Defekt bryter inni tenningslås Feil ved gløding, feks glødeplugger eller at den ikke gløder på noen av dem. Vær obs på at denne motoren generelt er lite kresen på gløding, så sjelden dette er årsak til treg start Plus en rekke andre grunner som du finner i samletråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 22.9.2025 den 22.45, Steinar Sjaastad skrev: Bjørn Eirik, du har hatt for mange bensinbiler :) Det er ikke elektrisk pumpe i tanken på R5 2,5tdi. Selve dieselpumpa på motoren er selvsugende. Har du sett gjennom samletråden? Haha! Du har helt rett, Steinar! Jeg sjekket bare delelister og ser nå at det kun var ramset opp bensinutgaver! Nei, har vel ikke hatt så mye behov for å lese om selvtennende motorer.. 😜 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...