#1 Skrevet i går, kl. 04:10 Hei. Jeg har et problem med clutchen på min Audi S6 der clutch ikke frir ut. Clutch funket visst før den ble satt bort. Den stod i nesten 10 år om det har noe å si.. Da jeg begynte på den stod clutchpedal helt i bunn. Etter bytte av slavesylinder og lufting 4-5 ganger har den enda ikke blitt fikset. Fikk bygget trykk i pedal alle gangene under lufting, og kjennes nå helt normal ut. Har også prøvd diverse metoder for å få løs lamell dersom den eventuelt har rustet fast. Prøvd å starte i gir/revers, kjørt den på en åpen plass og herjet med den uten hell. Når motor er slått av, så får jeg den i gir (med litt makt). Med en gang motor er i gang så er det som jeg prøver å tvinge den i gir uten clutch inne.. Neste på listen er å lufte fra slaven og opp, det har jeg ikke prøvd på enda. Noen som har noen gode tips jeg kan prøve, før jeg må ned med girkasse? på forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet 15 timer siden Tipper du har helt rett i at clutchen har satt seg. Om pedalen føles riktig, beveger nok trykkplata seg riktig men lamellen er 'limt' til svinghjul eller trykkplate. Sannsynligvis det første. Om jeg minns rett har du et ganske stort hull inn til svinghjulet i clutchhuset på førersiden, du kan prøve å vri motoren til du ser inn mellom svinghjul og trykkplate og se hvordan ting beveger seg. (Aner ikke om det ser sånn ut på vår clutch.) Om bare den ene siden beveger seg, kan du _muligens_ snike inn et skrujern og bende litt forsiktig, men ikke så mye at noe materiale knekker av. Mulig det øverste er lettest? Aner ikke om du kanskje må ha ut det i det høyre hullet for å komme til siden svinghjulet er relativt tykt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet 14 timer siden Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 11.11.2025 den 14.28, Bjørn Eirik Ødegård skrev: Tipper du har helt rett i at clutchen har satt seg. Om pedalen føles riktig, beveger nok trykkplata seg riktig men lamellen er 'limt' til svinghjul eller trykkplate. Sannsynligvis det første. Om jeg minns rett har du et ganske stort hull inn til svinghjulet i clutchhuset på førersiden, du kan prøve å vri motoren til du ser inn mellom svinghjul og trykkplate og se hvordan ting beveger seg. (Aner ikke om det ser sånn ut på vår clutch.) Om bare den ene siden beveger seg, kan du _muligens_ snike inn et skrujern og bende litt forsiktig, men ikke så mye at noe materiale knekker av. Mulig det øverste er lettest? Aner ikke om du kanskje må ha ut det i det høyre hullet for å komme til siden svinghjulet er relativt tykt. Takk for tips! Ja stemmer det har jeg har disse hullene som er relativt lett å komme til. Da jeg fikk hjelp av fruen til å pumpe litt i pedalen kunne jeg både se, høre og føle at det var bevegelse i trykkplaten. Jeg skal hvertfall gjøre et forsøk på dette her. Godt mulig jeg klarer å løsne den med litt lirking dersom jeg kommer greit til :) 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet 14 timer siden Lov å prøve i det minste! Husker fatters Granada hadde stått litt og clutchen satt som bare det, han hadde en mekanikerkompis innom som tok en tur med bilen, og han kjørte opp og ned gata flere ganger og nøkka så hardt i gassen at jeg trodde motoren skulle komme ut. Men BANG! så løsnet den, og det merkelige var at det ikke var tegn til noe lugging etterpå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet 13 timer siden Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 11.11.2025 den 15.01, Bjørn Eirik Ødegård skrev: Lov å prøve i det minste! Husker fatters Granada hadde stått litt og clutchen satt som bare det, han hadde en mekanikerkompis innom som tok en tur med bilen, og han kjørte opp og ned gata flere ganger og nøkka så hardt i gassen at jeg trodde motoren skulle komme ut. Men BANG! så løsnet den, og det merkelige var at det ikke var tegn til noe lugging etterpå! Ja har hørt at det funker for overraskende mange! Jeg suste rundt i sikkert gode 20 minutt og hoppet bortover veien uten tegn til at den ville løsne. Jeg var en tur i garasjen nå men sleit veldig med å se lamell. Prøvde å sitte clutchpedal i spenn mens jeg lirket inni et skrujern. Hørte noe små knaselyder som kunne minnes typisk lamell-materiale. Hang noe smått med magnetisk materiale på enden av skrujern også. Hørtes også nesten ut som den løsnet delvis. Roterte motor noen ganger og gjentok dette der jeg kom til, men fremdeles ingen løs clutch.. Skal prøve dette noen ganger til hvertfall, og kanskje se om jeg finner et annet verktøy som kommer litt bedre til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...