#1 Skrevet Fredag, Kl:09:23 De fleste forum har kun spørsmål om dette og sjelden svar. Deler derfor denne erfaringen. 2012 Golf 1,4tsi, gått 111000km. Begynte plutselig å feiltenne på sylinder 4. Symptomer var humpete gange, lav motorkraft og mye blå eksos. Undersøkelser viste fuktig og sotete plugg. Inspeksjon med kamera via plugghull viste våt sylinder innvendig på 4, ikke på de andre. Tok ut temp.-sensor i innsug, inn med kamera og ser at innsugsventiler er veldig fulle av koks. Følgende ble gjort: Byttet om på coiler; feilen flyttet seg ikke. Byttet tennplugg, fortsatt samme feil. Byttet kamakselsensor (lite trolig, men enkelt og billig). Ingen forskjell. Bil levert til Møller som demonterte innsug. Bilder viser at innsugsport 1+2+3 har tørr sot/koks, mens 4 er kliss våt. De blåste ren alle innsugsventiler/kammer med knust valnøttskall. Rent og pent, men ikke noen forskjell. Ble forbannet på at de ikke samtidig tok ut og sjekket innsprøytningsdysene når alt var demontert, men hva kan man forvente?? Møller tok 9000,- for jobben + 990,- for 4 små pakninger til innsugsmanifolden (de samme fra alternativt merke koster kr. 23,- pr stk. (pluss frakt) på Autodoc! RAN! Leverte bilen til et annet lokalt verksted og kjøpte 2 nye Bosch- dyser. Innsug demontert på nytt, byttet på nr 4 og i tillegg nr. 3 (da denne hadde poppet opp innimellom med tenningsfeil den også). Problemet er nå borte etter at alle feilkoder er nullstilt og alle lagrede verdier på dyser er resatt. I etterkant ser jeg at jeg burde kjøpt 4 nye dyser, ikke 2, men tiden vil vise om dette straffer seg.. 4 nye Bosch dyser koster ca. 4000,- kjøpt på Autodoc. Jeg kjøpte to nye på T Hansen for 2500,- etter 25% rabatt (kampanje). Har blitt fortalt at tenningsfeil er ganske vanlig på denne motoren; håper dette er til hjelp for flere. Rettelse: Det er en 2014 modell, ikke 2012. 2 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...