#1 Skrevet Juli 15, 2005 Har: Kollisjonsskadet (VF) 200TQ 20v 90-mod, kmstand 175KKm. Kjenner bilen siden 52KKm og de siste 8 år, noe jeg mener betyr mye. Har2: Langtgått (315KKm), V8 4.2 92-mod. Har fått hevn-behandling utvendig, men er i overraskende god stand tross den høye km.standen. Jeg har mange tekniske spørsmål, og derfor så oppretter jeg likegodt en tråd her i garasjen for å samle det hele. Det er vel ikke noe unikt med dette, da dette har blitt gjort før, men ingen har postet om det her på vwaudi-club tror jeg. Planen er å rette opp skaden som ble påført 200'en ved påkjørselen, og benytte anledningen til å gi den V8 optikk. Motormessig har jeg ingen spesielle planer, annet enn en helt basic chip- og kanskje wg-jobb. Understellet i 200'en står litt tilbake for S4 har jeg hørt, og jeg kommer til å gjøre litt for å få den bra på veien. Fargen er originalt sort metallic, en av mine favoritter. Innredningen er koksgrå "plysj" som er i veldig bra stand. Så får vi se da... bilen har stått i 6 mndr før jeg fikk bestemt meg og begynt på prosjektet. Tips og hint tas imot med takk, helst direkte i denne tråden. mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 15, 2005 Litt om karosseriarbeidet.. for å bytte til V8 bakskjermer, så planla vi opprinnelig å skjære ut skjermbuene på V8'en. Dette ville imidlertid blitt en spennende jobb, spesielt pga. dørene, da skjermbuen på V8'en går over i døra. Etter å ha søkt litt på nett, så tror jeg at det beste er å fjerne hele quarterpanel (på norsk?) ved å borre ut punktsveisene. Tidkrevende - ja, men trolig det minst omfattende allikevel. Paul Fern har gjort dette på 100'er som skulle få 200 skjermer: Jeg håper at dette skal føre til at bakdørene fra V8'en passer rett i. Framskjermer byttes bare direkte, og panseret skal passe rett på da vi også flytter panserlås hardware rett over fra V8'en. Fangere tror jeg skal gå rett på. Lykter - håper og tror at innfestingen til disse følger med i front-hardwaren som har panserlås mm. Slik ser bilen ut etter at grill, lyker og den mest skadede skjermen er borte: En liten kveldsstund for å komme til bunns i kollisjonsskaden, og det hele ser slik ut: Et trent øye på jakt etter feil vil kanskje legge merke til venstre vange som har en heller ukurant vinkel opp og innover. I tillegg så har vangen blitt presset opp foran motorfestet, litt usynlig, 40cm inn fra fremre del på vangen. Den fremste delen av vangen blir trolig kappet av og satt på ny. Så jekker vi ned det som er foran motorfestet. Jeg er på jakt etter info på hvor/hvordan man best kontrollmåler for å sjekke at alt er ok. Har vel en generell ide om hva å måle selv, men ekspertisen må bare uttale seg. mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 15, 2005 Hvordan kan jeg flytte cruise controllen fra V8'n til 200? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2005 Dersom du snakker med noe verksted som retter biler, skal dei ha alle målene som bilen skal ha, og fra vilken målepunkter, er kansje det beste/greieste. Lykke til med prosjekte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2005 Takker Fridtjov, men her går det unna. Har fått av alt som var i veien for å kunne se klart, og målt, kryssmålt og kontrollmålt. Støtdempertårnet på venstre side er helt intakt, og rammevangene oppe og nede er kun berørt på ubetydelige steder. Støtfangeren har tatt mye av treffet, og deformasjon har ført til at det kun er den delen av vangene som holder skjerm og fanger/front som er ødelagt. Etter et par timer idag så har vi nesten fått disse delene på plass igjen. mvh, Ørjan ...ganske happy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 18, 2005 Da er det meste demontert fra V8'en. Panser og skjermer er i ferd med å komme på plass på 200en. For å få V8 panseret til å passe på 200, må jeg forøvrig bytte bremsevæskebeholderen. Så et lite spørsmål.... hovedlyktene på V8 har en form for vakum/luft justering som styres fra en knapp i midtkonsollet. 200en har ikke denne løsningen, men kan jeg få justeringen til å fungere ved å flytte alle relevante deler til 200en?` Litt bilder kommer snart - når skjermer og panser er på plass. mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 19, 2005 Det er ikke mye liv her. Må jeg poste hver eneste lille ting for seg selv montro?? Bremsevæskebeholderen var ikke problemet... Tror kanskje det er den annerledes fasongen på v8 panseret som er problemet. Må i allefall til med fresen en runde for å løse dette. Kan det være at bremseservoen på V8 har en litt annen vinkel? Vi bytter all hardware i fronten på 200'en, og det er en smule tilpasning. Fant ut idag at bærevangene på 200'en er drøye 2cm lenger enn på V8'en - så vi må trolig kappe dem for at støtfangeren skal komme på sin rettmessige plass. Det er ikke så mye igjen før panser (som en dust jeg kjenner brakk stygt for noen dager siden ...) og skjermer er på plass. Frontbraketten og montering av det som skal være der kommer til å ta noe tid... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 19, 2005 JEG er iallefall innom å titter på denne tråden......morsomt prosjekt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 20, 2005 Me too.. Bra noen gjør det,andre ikke tørr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 20, 2005 Vel, når man blir gal nok, så handler det ikke om å tørre lenger Uten farsan, som er mekaniker og karosseriarbeider, med på laget så hadde jeg nok ikke kommet langt. Selv er jeg mest man with the plan og avansert assistent/mekaniker ultralite. Jeg er dog en rev til å skru ting fra hverandre! Bytte av bakskjermene er noe som sitter langt inne, og selv karosseriarbeidern har prøvd å overtale meg til å la det være. Men skal man V8-style så skal man V8-style. Trolig så blir jeg å reparere skaden og gjøre konverteringen foran, og så ta en liten pustepause før bakskjermene må til pers. Med litt salg av deler fra donorbilen, så havner jeg på 55-60.000 for hele prosjektet, inkl senking, 18" s-line hjul, chip, navi, dvd mm. Jeg beholder faktisk det koksgrå "plysj-interiøret", da det er langt mer komfortabelt enn skinnsetene. Sistnevnte har høy cool faktor da, men allikevel. Det eneste jeg absolutt vil gjøre som jeg utsetter litt, er S6 fjærbein. Sportseter hadde vært fint, men de ble kanskje bare laget i skinn? Det er normalt med gigabit nett-uttak på hver sitteplass i bil ja? mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 2, 2005 hvordan går det med ombyggingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2005 Tja, en liten pustepause noen dager mens vi venter på en skjerm jeg måtte ha. Litt kjedelig, men den venstre forskjermen på v8'en var skikkelig rustet. Slik ser bilen ut nå, og grovarbeidet er faktisk klart. Reparerte områder skal behandles med kaldgalving og lakk, og så er det monteringsarbeidet av alle komponenter fronten. Jeg har lyst til å få plass til en større IC, men jeg må se det hele an litt. Hvordan er det å ha to seriekoblede IC'er kontra en stor? Mangler å få kjøpt radiatorer og få avklart hva jeg gjør med AC. /Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 2, 2005 Har forresten droppet tanken om S-line felger. Jeg liker designet på dem - men alle har dem jo... Isteden har jeg kjøpt en av mine absolutte favoritt-felger OZ Futura split, da jeg kom over et sett til en utrolig lav pris. I 18" er denne rett og slett nydelig. Stilen passer en 90-talls bil bedre enn S-line, og det er langt mellom disse felgene nå om dagen. Dekkene er også nesten i boks, og pga. bra erfaring med Toyo's R-dekk, så vil jeg prøve Toyo's sommer og vinterdekk på 200'en fremover. Et sett Toyo Proxes T1-R håper jeg det blir på meg snart. Har vært i kontakt med en bekjent i Porscheklubben som driver med AC- og kjølesystemer for å få hjelp til å finne ut om det er verdt slitet å oppgradere til det nyere klimasystemet. Hvis det er noen her som har gjort denne typen oppgradering så vil jeg veldig gjerne høre om det. Det største problemet mitt nå er at jeg ikke får tak på et visst "familiealbum", noe som er helt essensielt når jeg gjør såvidt mye teknisk på bilen som ikke noe VAG verksted hverken kan eller vil hjelpe meg med (hint-hint mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 3, 2005 dette vil jo bli en helt annen bil så du mener at det bare ville blitt "rot" å skjære ut hjulbuen bak,for så å sveise den inn i eksisterende skjerm.har veldig lyst til å gjøre det samme som deg,men iom at det er avant vil jeg vel slite med skjermene bak fronten bør vel gå greit,må nok også ta dørene pga listene er av den gamle brede typen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 3, 2005 Har blitt frarådet å kutte ut skjermbuen eller del inkl denne. Alt for komplisert å få dette korrekt tilbake på plass. Det spørs om jeg må til med superfila og bor for å få skjermen av hel. For din del, med Avant, så vil jeg vel tro at det å kutte kan være et alternativ, spesielt hvis du bare har en sedan skjerm å bruke.. /Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 3, 2005 hvis man skal kutte,vil vel det beste alternativet være å kutte i "knekken",at man da får med seg hele nedre del. har du gjort noe med innerskjermer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 3, 2005 Jeg må nok sveise på en stripe for at V8 innerskjermene skal passe, men det bør ikke bli et stort problem. Jeg kom forøvrig på en liten detalj som gjør at kutting blir litt kaos på 200->V8, men som jeg ikke vet om er et problem på din bil med 200 skjermer... skjermbuen i 92-mod V8 er nemlig integrert i døra, og det betyr at dørterskelen forandres. Dette er primærårsaken til at jeg vil prøve å ta bakskjermene av hele, og montere dem hele. /Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 17, 2005 Det er litt stille her nå... ufrivillig pause for å få reparert "brillen" i fronten som lykter og alt sitter festet i. Har fått hentet felgene da - gleder meg til å se den senket og klar. Snart... ganske snart... mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 17, 2005 Ser jo bra ut dette!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 4, 2005 Så var det de bakskjermene da? Håper den jobben ikke er så mye arbeid som det kan se ut for at det er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 4, 2005 Det blir australiabesøk i september, og gjestehuset er ikke helt klart. Audien må vike for kontor og gjesterom en stund. Dessverre. mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 12, 2006 Det blir australiabesøk i september, og gjestehuset er ikke helt klart. Audien må vike for kontor og gjesterom en stund. Dessverre. mvh, Ørjan hvordan gikk det til slutt med prosjektet? om du er ferdig må du hive ut noen bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 6, 2010 Bilder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...