Anbefalte innlegg

Hei.

Har lurt litt på en ting. Hva er forskjellen på en VR6 i en VW og en V6 i en Audi (om det er noe) bortsett fra motorvolum?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VR6 er jo en modellbetegnelse, feks Golf VR6.

Akkurat som Golf CL eller Golf GTI.

 

VR6 betyr derimot at det sto en 2.8 eller en 2.9l V6-motor

 

Finnes flere Audier med V6'er også, feks Audi 100 og 80 med 2.6 og 2.8l,

Audi A6 med 2.5TDI, Audi S4 med 2.7 Biturbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har lurt litt på en ting. Hva er forskjellen på en VR6 i en VW og en V6 i en Audi (om det er noe) bortsett fra motorvolum?

 

Vr6 er dessuten en HELT annen motor enn den V6 som står i Audi, Vr6 er en meget kompakt V-motor i forhold til Audi`s V6 som er en vanlig V6`er..

Ta et lite søk på forumet så vet jeg at du finner svar...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke hukommelsen min er helt på bærtur, så har VR-motorene kun 15 graders v-form, mens en ekte V-motor har 60 grader.

mvh Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det stemmer at VR6 motoren (samt V5 og nyere V6) kommer med 15 graders V og kun 1 topp.

 

det som skiller motorene fra hverandre er om den står i en bil som har rettstillt eller rettstillt motor, det gjelder uansett om det gjelder audi eller VW (men det er aldri en regel uten unntak)

 

som dere sikkert kjenner til kalles VW som i dag har "VR6-motor" for V6...den ble vel hetene det når den fikk 24v topp steden for 12v. også den nye 3.2 literen som bl.a står i A3, TT?, Golf R32, touareg, A6 og pheiten stammer alle fra VR6'en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rettstillt eller rettstillt motor

 

Regner med at du mener tverrstilt? Uansett, denne motoren leveres i begge konfigurasjoner.

 

også den nye 3.2 literen som bl.a står i A3, TT?, Golf R32, touareg, A6 og pheiten stammer alle fra VR6'en

 

3,2en i A6 er vel fremdeles Audi-motoren, dvs. 60º V6en, og ikke VR6en, dvs. 15º motoren. Men ja, i både Touareg, Phaeton og Cayenne er det VR6en som er installert på langs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så denne golfen har hvor mange graders V motor?

Og hvor mange hk har den?

(Det er en Golf V6 4 motion.)

DSCF0008.JPG

DSCF0008r.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så denne golfen har hvor mange graders V motor?

Og hvor mange hk har den?

(Det er en Golf V6 4 motion.)

 

Det er en VR6 motor, dvs 15grader og 1 sylinderlokk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor mange hk har den?

 

204 hk, det er en 2.8 liter 24-ventilers motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen fordeler med 15° V fremfor 60° bortsett fra plass. Leste et annet sted at en 60° V6 faktisk ikke er en ideell konstruksjon og at den derfor trenger ekstra stabilisering for å gå fint. Da er det bedre med V8 og aller best med V12...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen fordeler med 15° V fremfor 60° bortsett fra plass. Leste et annet sted at en 60° V6 faktisk ikke er en ideell konstruksjon og at den derfor trenger ekstra stabilisering for å gå fint. Da er det bedre med V8 og aller best med V12...

 

aller helst er det vel V10 som er det beste.....ref: formel1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aller helst er det vel V10 som er det beste.....ref: formel1

 

Jeg har blitt fortalt at minst mulig vinkel fra sylinder til veiv er det mest optimale, altså f,eks Boxer motor.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en gang et sted at en VR6 motor er en V motor i "Rekke" og at grunnen til at dem gjorde det var for å få en så kompakt V motor som mulig.

Mindre vinkel, mindre plass, noe som også gjorde at dem kunne bruke en topp i steden for to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en gang et sted at en VR6 motor er en V motor i "Rekke" og at grunnen til at dem gjorde det var for å få en så kompakt V motor som mulig.

Mindre vinkel, mindre plass, noe som også gjorde at dem kunne bruke en topp i steden for to.

 

Den virkelige grunnen til dette er at VW ikke ville bruke Audi's V6 motor i Golf og Passat (som den gangen hadde tverrstilt motor) pga. denne store motoren (i fysiske mål) ville lage kompromisser for deformasjonssonene, den ville med andre ord ikke være så trygg som ønskelig med en slik stor motor under panseret. Derfor ble V-rekke motoren oppfunnet.

 

Det er likevel ikke første gangen en så smal V-motor er laget, VW var dermed ikke først, og heller ikke smalest. På 60-tallet hadde Alfa Romeo en V4 på 13,5 graders vinkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

204 hk, det er en 2.8 liter 24-ventilers motor.

 

Min 2,8 V6 (passat) har 30v og bare 193hk. Har virkelig den andre 2,8'en mere effekt? Hvordan er det med momentet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din Passat har en Audi V6 motor på 60º vinkel, og ikke en VR6 motor. Derfor er det forskjell på effektuttaket. Jeg har ikke oversikt over dreiemomentet foran meg akkurat nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikt over dreiemomentet foran meg akkurat nå.

 

Vr6`en du tenker på nå eller?

 

Hvis det er en 2,8 24v(AQP) motor så har den 270nm/3200rpm....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vr6`en du tenker på nå eller?

 

Hvis det er en 2,8 24v(AQP) motor så har den 270nm/3200rpm....

 

nå har vel ikke V6'en til audi blitt levert med 24V, men 12v i gamle med 174hk og 30v i nye med 192hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har vel ikke V6'en til audi blitt levert med 24V, men 12v i gamle med 174hk og 30v i nye med 192hk

 

Liksom derfor jeg spurte om det var Vr6`en eller V6`er;) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.