#1 Skrevet Juli 18, 2005 Bilen min går som en snegle i motvind. Jeg skjønner at vanvittige 136hk på en 100 avant quattro aldri var ment å rive skinnet av pølsa, men jeg mistenker noe for ikke å stemme helt. Bensinforbruket overstiger forbruket på min x-200 20vq avant uten problemer, selv på snill kjøring. Så holder jeg på å sjekke og mener selv at kamdrevet er stilt ei tann feil. MEN, jeg blir så innmari usikker. Kan noen fortelle meg med sikkerhet om nullmerket på baksiden av kamdrevet skal stå i linje med toppdekselet eller i linje med toppen UTEN toppdeksel montert? Jeg har for øvrig lest ut og slettet feilkoder, så det ligger ikke noe jux i bakgrunnen som holder igjen motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2005 Ifølge Bentley skal den være i linje med toppdekselet når dette er montert. Har du sjekket tenningen? Jeg brukte en "fancy" tenningslampe med noen innstillinger for forsinkelse og noe slikt da jeg stilte den, så kan hende den er "litt" feil.. Ellers har den aldri vært noe fartsvidunder, men det skal da ikke gå *så* dårlig. Hadde ikke kjørt bilen på 3-4 måneder da jeg kjørte den oppover, så hadde ikke noe å sammenligne med, sikkert derfor jeg ikke la merke til det.. Bare tenkte at 136 hk er mye mindre enn 230 som S4'en har.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2005 Tenningen er stilt på nytt ja, satte den til 15 grader som spesifisert. Kamdrevet er satt på linje med toppdekselet nå, så det er greit å få bekreftet at dette er riktig. Mener å huske at eldre r5 skulle være på linje med toppen uten deksel montert, så jeg begynte å klø meg litt i hodet Men uansett, det går tragisk dårlig. Jeg er overbevist om at noe ikke stemmer i alle fall. Nå skal jeg tette litt eksos og kanskje smyger kat'en av i samme slengen. Kan jo se om det utgjør noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2005 Det høye forbruket henger nok noe sammen med at det går dårlig. Da må man gi mye mer gass, og så stiger det. Sjekk at kontrolltrykkregulatoren (på bensinmengdefordeleren) får signal slik at den regulerer bensintrykket riktig også. Ledningene der er skjøtet, kan ha skjedd noe der. Kanskje også lambdasonde er et kontrollpunkt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 2, 2005 Jeg har vært borti samme type motor ved reg.reimskifte. På min 89 Audi 100 2,3 med NF var det plombert mutteren/skruen til fordeleren. Jeg måtte jo selvsagt prøve å justere tenningen på gamle måten, men det gikk dårlig. Du flytter ikke noe tenningspunkt med å flytte fordeler. Er det denne måten du har brukt på tenningsjustering? På min var dette ikke mulig, måtte inn på VAG verksted og justere med deres org. programmeringsverktøy. Kanskje den avanserte tenningslampen du nevner har de samme funksjonene som VAG`s org. verktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 2, 2005 Hehe, jeg kan jo slenge inn en oppdatering her: Det var ikke rart bilen gikk trasig, for det er faktisk en helt spesiell fremgangsmåte for å stille tenninga. Motoren drar jo på fortenning elektronisk, men nullpunktet (15 grader) må stilles på gamlemåten med fordeler. Problemet er bare at det ikke går an å huke på tenningslampe og stille i vei, for elektronikken prøver med det samme å kompansere. Så den riktige fremgangsmåten var: - Dra ut pluggen til taktventilen for kullbeholderen for bensindamp - Sett inn sikringa til diagnosen på toppen av bensinpumpereleet - Koble til tenningslampa og still i vei (såklart null strømforbruk og driftsvarm motor) Med disse triksene låser du tenningsstyringa til å IKKE prøve å justere mens du holder på. Etter justering var det bare å stenge av kverna, koble av sikring, koble til ledning og starte. Alles gut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 2, 2005 Så den riktige fremgangsmåten var: - Dra ut pluggen til taktventilen for kullbeholderen for bensindamp - Sett inn sikringa til diagnosen på toppen av bensinpumpereleet - Koble til tenningslampa og still i vei (såklart null strømforbruk og driftsvarm motor) Med disse triksene låser du tenningsstyringa til å IKKE prøve å justere mens du holder på. Etter justering var det bare å stenge av kverna, koble av sikring, koble til ledning og starte. Alles gut Da får man legge dette på minne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...