Golf 4 TDI, mister ladetrykk ved "langvarig" drag

Anbefalte innlegg

Dette er en 98-mod TDI 110hk som fikk ny turbo for ca 60.000km siden. Når jeg trekker oppover lengre bakker (f.eks lierbakkene eller alt annet som varer over 20+sek fullt pådrag), så kutter plutselig ladingen. Helt bort.

Har sjekket feilkoder, og den sier noe om feil på innsugsmanifold - uten at jeg har eksakt feilmelding her nå.

Selve utkoblingen er helt klart elektronisk, da jeg kan slå av og på tenningen og så er trykket tilbake. Men selvfølgelig ikke lenge hvis jeg fortsatt er i bakke.

 

Det kan virke som om hjernen får beskjed om overboost eller noe lignende, og at den helt naturlig åpner wg for å slippe ut ufyselighetene.

 

Noen ideer?

 

mvh,

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, du får for høyt ladetrykk. Feilen du snakker om er "oversteget max ladetrykk i innsugsmanifold" eller lignende. På disse motorene skyldes det ofte defekt magnetventil eller at skovlene på turboen har kokset seg fast. Når ikke din er eldre, tviler jeg det er problemer. Du kjører ikke rundt med en slik "powerbox" vel?

 

Trolig defekt magnetventilen din. vil du ha mer info søker du på forumet. Koster ca 7-800 hos Vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rask respons. Ingen powerbox eller andre mods her i gården faktisk. Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha en skisse som viser denne delen "in action"?

Skal se om jeg får tatt ut eksakt feilkode i kveld.

 

mvh,

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en såpass ny TDi og aldri golf. :D Men jeg lurer på om det ikke kan være denne saken. Merket med 39

magnet.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du et delenummer til den også? Fant den ikke selv.

 

Ellers har jeg fått lest ut feilkoden. Finnes det en hiddenbase for å få mer info om feilkodene?

 

Output fra vag-com er som følger:

 

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

 

Chassis Type: 1J - VW G/J/B Mk4

Scan: 01,02,03,08,16,15,17,19,22,35,46,56

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine

Controller: 038 906 018 J

Component: 1,9l R4 EDC 00SG 1810

Coding: 00002

Shop #: WSC 00046

1 Fault Found:

00575 - Intake Manifold Pressure

17-10 - Control Difference - Intermittent

Readiness: N/A

 

Ideer?

 

mvh,

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en magnetventil som jeg skal selge. Selges for halv pris: 300+porto.

 

Delenummer: 058906283 C

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du et delenummer til den også? Fant den ikke selv. Ellers har jeg fått lest ut feilkoden. Finnes det en hiddenbase for å få mer info om feilkodene?

 

Forumet er jo en hiddenbase i seg selv. Når jeg søkte på feilkoden din, fant jeg disse treff;

http://forum.vwaudi-club.no/search.php?searchid=595435

 

Ser at jeg selv har svart på dette i noen tråder før. Det skyldes enten defekt ventil eller defekt turbo. Defekt turbo skyldes ofte bruk av Powerboks i disse tilfellene. Bytt ventilen din du bare, så ser du om det hjelper. Koster ca 700kr ny og møller finner fint delenr til deg om du trenger det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.