#1 Skrevet Juli 19, 2005 Nå viser det seg at jeg har kjørt 200 mil uten luftfilter, på min A100 2,3 E aut. Ikke spør hvordan det går an å være så sløv! Jeg kjøpte bilen på en onsdag og dro på ferie med den søndagen etter, så jeg har ikke tenkt på å skjekke luftfilteret i og med at den nesten nylig hadde vært på service. Nok om det. Det som er saken nå er at det helt sikkert har kommet noe gørr inne i et eller annet, for bilen er litt rar på tomgang. Når jeg skal begynne å kjøre fra stillestans så "putrer" den litt før den kommer. Samme når den står å går på tomgang så putrer den i det ene øyeblikket mens i det andre øyeblikket så er den helt fin. Noen som vet hva jeg kan skjekke? Tomgangsdysa? Og i så fall hvor ligger den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2005 Sjekk tomgangsreguleringsventilen. Den ligger delvis under innsuget foran på motoren, og det er koblet til en slange på enden og en på siden, og en kontakt koblet til. Slangene går fra luftfilterboksen, gjennom ventilen og videre til innsuget på innsiden av gass-spjeldet, og derfor regulerer denne ventilen hvor mye luft motoren får på tomgang. Sleiden i denne ventilen kan bli full av skit, også når luftfilteret er på plass, så sikkert mye skit i denne. det fører i såfall til at den går hakkete når den skal regulere, og derfor ujevn tomgang. Skru den ut, skyll den med sprit eller elektrorens eller hva du har for hånden, og så tipper jeg den blir bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2005 Sjekk tomgangsreguleringsventilen. Den ligger delvis under innsuget foran på motoren, og det er koblet til en slange på enden og en på siden, og en kontakt koblet til. Slangene går fra luftfilterboksen, gjennom ventilen og videre til innsuget på innsiden av gass-spjeldet, og derfor regulerer denne ventilen hvor mye luft motoren får på tomgang. Sleiden i denne ventilen kan bli full av skit, også når luftfilteret er på plass, så sikkert mye skit i denne. det fører i såfall til at den går hakkete når den skal regulere, og derfor ujevn tomgang. Skru den ut, skyll den med sprit eller elektrorens eller hva du har for hånden, og så tipper jeg den blir bra. Tusen takk, skal prøve i morra. Den derre ventilen, ser den ut som et sylinderformet filter? Altså mer som et bensinfilter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2005 Ja, den er rundt, ca 10-15 sm lang og 5 cm i diameter. Sitter i en gummihylse denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2005 Ja, den er rundt, ca 10-15 sm lang og 5 cm i diameter. Sitter i en gummihylse denne. Også er den sølvgrå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2005 Ok, da vet jeg sånn ca. Tusen takk for hjelpa.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2005 Bilen er fortsatt ikke noe bedre etter at jeg har renset tomgangsreguleringsventilen, bilen er tungstartet og "putrer" når jeg tar løs når den er varm... Tomgangen er også ujevn enda. Kan legge til at det er også skifta plugger, pluggledninger, bensinfilter, termostat, vannpumpe, toppakning. Hva kan det da være nå? Alltså som gjør bilen tungstartet (kun kald motor) og "putrete" ved varm motor når jeg tar løs.(høres ut som den sliter litt med å få med alle sylindrene med det samme) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 4, 2005 Du har uttak for diagnoseavlesing på bilen din, går ut ifra at det er KE3-Jet på den. Hadde jeg visst sikkert hvordan man bruker diagnoseavl. skulle jeg ha forklart deg, men dette er for tiden under utforsking! Har du sjekket at du ikke har en vakumlekkasje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 4, 2005 Du har uttak for diagnoseavlesing på bilen din, går ut ifra at det er KE3-Jet på den. Hadde jeg visst sikkert hvordan man bruker diagnoseavl. skulle jeg ha forklart deg, men dette er for tiden under utforsking! Har du sjekket at du ikke har en vakumlekkasje? Det er en 93 mod, så jeg vet ikke om det er KE3-jet på den. Det må nå være en diagnoseplugg en eller annen plassen da...? Tror ikke det er noe vakumlekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 4, 2005 Det er en 93 mod, så jeg vet ikke om det er KE3-jet på den. Det må nå være en diagnoseplugg en eller annen plassen da...?Tror ikke det er noe vakumlekkasje. Du har KE3-jet... 200 mil uten luftfilter... vil tro det er masse innsekter og andre ulumskheter som har funnet veien inn i motoren Kan kanskje være en ide å bytte oljen. Prøv å koble fra kontaktene fra ting som tomgangsregulator, lambda, bensinregulator, gassspjeld osv... for å se om noe endrer seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 4, 2005 Det er en 93 mod, så jeg vet ikke om det er KE3-jet på den. Det må nå være en diagnoseplugg en eller annen plassen da...?Tror ikke det er noe vakumlekkasje. Du har en diagnoseplugg i sikrings/releboksen under panseret der man kan avlese feilkoder ved hjelp av blinkpulser. Som sagt har jeg ikke prøvd dette selv enda, men med hjelp av Kay Langhelle så kan det kanskje løse seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 4, 2005 Du har en diagnoseplugg i sikrings/releboksen under panseret der man kan avlese feilkoder ved hjelp av blinkpulser. Som sagt har jeg ikke prøvd dette selv enda, men med hjelp av Kay Langhelle så kan det kanskje løse seg Ok, hva er en blinkpulser? Noe man kan lage/få kjøpt selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 5, 2005 Har mest trua på god gammeldags "napp ut kontakter og se hva som skjer" trikset Så får du forklare hva du nappet ut og hva som skjedde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 5, 2005 Har mest trua på god gammeldags "napp ut kontakter og se hva som skjer" trikset Så får du forklare hva du nappet ut og hva som skjedde. Leverte den inn i dag jeg, har ikke tid til å stå med huet nedi panseret. Han på verksted trodde kanskje det var en temp.giver. Eller kanskje bensinpumpe/bensinfilter. Skulle prøve å lese ut noe. Har prøvd å nappa ut litt selv men det er jo så mange kontakter nedi der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 5, 2005 Ok, hva er en blinkpulser? Noe man kan lage/få kjøpt selv? Dette er en link jeg fikk av Kay, les mer her. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/100ecuf.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 5, 2005 Dette er en link jeg fikk av Kay, les mer her. http://www.sjmautotechnik.com/troub...ng/100ecuf.html Takktakk men den virker ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 5, 2005 Takktakk men den virker ikke Nei, det var ikke rart. Prøv igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 5, 2005 Har mest trua på god gammeldags "napp ut kontakter og se hva som skjer" trikset Så får du forklare hva du nappet ut og hva som skjedde. Min 2.3E var beæret med kontaktnapping, og det la seg som feilkoder. 8 stk faktisk. Når jeg sletta feilkodene gikk motoren litt penere på tomgang, og lista med koder ble kortet ned til 2 faktiske feil. Kanskje en tilfeldighet, men det gjør at jeg for min del leser feilkoder når det er lagt opp til det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 5, 2005 Merket noe i dag når jeg prøvde å starte bilen, den startet med en gang, det vil si at da er den kun tungstartet når den er halvvarm/varm og "putrete" når den er varm(skikkelig driftsvarm). Jeg mistenker at den kanskje får for mye bensin når den er skikkelig driftsvarm som følge av en gåen temperatursensor som sier at motoren er fortsatt kald å bare pøser ut bensin? Hva tror dere om den teorien? Helt bort i natta? Skal bensinpumpa høres meget godt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 5, 2005 Ingen som har oppskrift på hvordan man kan lage seg en greie som leser av kodene via f.eks parallell port på en bærbar... altså at programvaren "føler" strøm-pulsene og gir eksakte koder. Virker litt tungvint å tolke de :-/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 5, 2005 Merket noe i dag når jeg prøvde å starte bilen, den startet med en gang, det vil si at da er den kun tungstartet når den er halvvarm/varm og "putrete" når den er varm(skikkelig driftsvarm). Jeg mistenker at den kanskje får for mye bensin når den er skikkelig driftsvarm som følge av en gåen temperatursensor som sier at motoren er fortsatt kald å bare pøser ut bensin? Hva tror dere om den teorien? Helt bort i natta? Skal bensinpumpa høres meget godt? Ikke uvanlig det der, du merker det med litt høyt forbruk... f.eks over 1.1-2 på småkjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 5, 2005 Ikke uvanlig det der, du merker det med litt høyt forbruk... f.eks over 1.1-2 på småkjøring... Nå har jeg automat...hehe så den er ikke så snill på forbruket fra før... Men syns kanskje den bruker unormalt mye.....ligger på godt over literen...kanskje 1.3...?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...