Anbefalte innlegg

Har sett samme fenomen.

Lurer også på hva som kan gjøres med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

melder meg på her, si fra når dere finner ut noe mere;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om eg bare skal måle ut kor mykje som skal vekk, te ned staget og kutte vekk et lite stykke å sveise sammen. Men er ikkje sikker på dette er so lurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur en vil slida litt med biltilsynet da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveising på hjuloppheng er avskiltingsgrunn, så vidt meg bekjent. Du vil vel også slite litt med å opprettholde samme styrke og spenn (uten at jeg er noen kjenner på bakhjulsopphenget på en cab akkruat).

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikkje de går å få den gokjent med de staget sveist. Men de er rart de ikkje går ann å få tak i dette staget justerbart, veit de finnest til Ford Escort mkI og mkII og til Volvo 240 får man som heter z-link eller nåke sånt der de er fire i stede for to festepunkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil og ha beskjed om hva som blir gjort.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva har du gjort med senkesettet Olav Amund? Du har vel fått på justerbart senkesett no..? Blei du noko klokare på staget? : klø :

 

 

(Og send meg et bilde av den fronten du skal bytte ut ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje heilt funne ut av kva eg skal gjere med problemet, men de skal vel bli ei løysing til slutt:)

 

Skal si fra nor eg har løyst problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg selv skal hive på et høydejusterbart snart, så lurte jeg på hva som må gjøres. Ryktes om at det ene hjulet vil stikke lengre ut enn det andre og få mer dekk slitasje på det det ene dekket.

 

Og så var det snakk om noe bremse regulator som også måtte justers for å bremse riktig pga senkinga. (pga senking bilen blir lavere og et eller annet som regulere bremsing med fullastet bagasjerom og et eller annet der....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så var det snakk om noe bremse regulator som også måtte justers for å bremse riktig pga senkinga. (pga senking bilen blir lavere og et eller annet som regulere bremsing med fullastet bagasjerom og et eller annet der....)

 

Dette er det samme på Caravelle/Transporter. En justering under bilen(på T4) som man må slakke litt på...hvis ikke kan du få en fin overraskelse på vinterføre...!! Bakhjulene vil blokkere lenge før fremhjulene har tenkt å bremse! Kjip følelse kan du si...:D Skal kunne gå an å følge bremserørene bakover til man treffer på en "klokke"/regulatoren...juster denne litt og alt blir så mye bedre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle audier med stiv bakaksel har også problemet med at bakakselen flytter seg til den ene sia hvis man senker dem skikkelig. Bakakselen min er meget enkel med kun ett "stabstag" i tillegg til akselen mellom hjula. Dette staget kappet jeg like greit i tre, fjernet den midterste biten (ca 15 cm lang) og sveisa inn en gjengedel (til justering av spissing) fra et styrestag til en Jeep Cherokee (Grov sak) passet på så den nye delen hadde god overlapp med stabstaget før sveising. Viktig å være nøye med å få staget rett ved sveising. Jeg snekret en ramme som holdt alle tre delene på plass. Nå kan jeg sikkert justere dette staget 5 cm hvis jeg vil, og dermed flytte bakakselen mot senter igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så var det snakk om noe bremse regulator som også måtte justers for å bremse riktig pga senkinga.

 

Denne har vært diskutert frem, tilbake, opp og ned her på forumet tidligere, så det er bare å søke... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne vel kommet med tilopplysninger om jeg har ombygd bremsesystemet fra Lucas til Girling. Så raskt under bilen i dag. Kunne ikke i farta se noe slik bremseregulator. Det er anderledes for S2?

 

Denne har vært diskutert frem, tilbake, opp og ned her på forumet tidligere, så det er bare å søke... ;)

Synes ikke søke funksjonen fungere så bra. Var det beste jeg kom opp med dette her. Jeg forsetter på en tråd som allerede er laget og lager ikke noe ny. Og da jeg synes den justeringa av bremseregulatoren henger sammen med senking av cab. Men så var det caben min da- ikke så originalt igjen den da......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne vel kommet med tilopplysninger om jeg har ombygd bremsesystemet fra Lucas til Girling. Så raskt under bilen i dag. Kunne ikke i farta se noe slik bremseregulator. Det er anderledes for S2?

 

quattroene bruker ikke samme type bremseregulator som forhjulsdrevne biler bruker. Det er nok derfor du lurer på denne...

 

En slik regulator ser f.eks. slik ut... (forskjellige VAG-typer)

 

811614151.jpg

443614151G.jpg

357612151.jpg

191612151.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bremseregulator mysteriumet oppklart. På en S2 ligger denne rett etter (på) abs modulatoren mens på en cab bak på hjulopphenget.

 

Men så var det skråstaget bak da..... Har snakket med en annen med cab som har høydejustertbart. Han hadde ikke hat noe problemmer med at hjul blir skeivt/stikker ut. Mens det er andre som nærmest er hysteriske på at senkeing av fwd audier (80&100) med stiv bakaksel/skråstag "ikke" går/ at ene hjulet skal stikke ut. Hmm. vet ikke hva jeg skal tro lengre :confused:

Ingen andre fwd audier som har opplevd dette? Må jo være noen senka 80/couper rundt i Norges land som har erfaring med dette? Eller er dette bare "litt skremt" opp? Har igrunn vanskelig å tro at det ene hjulvet skal stikke ut ved senking. Da vil det i teorien ved stapp fullt bagasjerom på originale biler også oppleve at det ene hjulet stikker ut????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre fwd audier som har opplevd dette? Må jo være noen senka 80/couper rundt i Norges land som har erfaring med dette? Eller er dette bare "litt skremt" opp? Har igrunn vanskelig å tro at det ene hjulvet skal stikke ut ved senking. Da vil det i teorien ved stapp fullt bagasjerom på originale biler også oppleve at det ene hjulet stikker ut????

 

 

Originale biler med fullt bagasjerom ruller sikkert på originale hjul også. :D Og da tror jeg ikke det har noe å si at det ene hjulet kanskje stikker 1 cm lenger ut enn det andre. Det er først når klaringa til hjulbuen begynner å krympe (les brede felger!) at dette blir synlig, og alle mm teller for å unngå subbing.

Les forøvrig lenger opp i denne tråden Hans Petter, på hva jeg gjorde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har altid vert litt skeift på caben eg hadde men for meg virka de ikkje merkbart på kjøre egenskaene. For meg var de det kosmetiske som gjorde att eg ville prøve å endre på de slik eg kunne få felgene til å fylle skikkelig ut på begge sider bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har altid vert litt skeift på caben eg hadde men for meg virka de ikkje merkbart på kjøre egenskaene. For meg var de det kosmetiske som gjorde att eg ville prøve å endre på de slik eg kunne få felgene til å fylle skikkelig ut på begge sider bak.

 

Husket at jeg snakte med deg på Våler i fjor. Så det da på caben din at bakhjulene ikke var 'helt sentrert' i forhold tilkarosseriet. Så du gjorde ingen ting? Som jeg skrev om en annen cab med høydejustert hadde merka/sett noe til "skeivheter". Skal ikke være lett dette.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som ville vere de mest gunstige ville nok vere å gjøre som Ole-Håkon Opstad skriver, var inne på denne tanken men de vart ikkje gjennomført. For den som skal kjøre med fast senking og ingen justering går de jo ann å kutte av og sveise, tror de skal holde kjenner en som gjorde de på en traktor (Volvo 240) og de var ingen problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel nesten ta problemmet når det kommer om et par ukers tid. Hadde ikke tenkt å dytte bunnpanna helt ned i søla da, litt klaring blir det jo-> kanskje ikke så 'skeivt' heller da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den stylingen du har på bilen Hans Petter gjør jo at du ikkje kan senke den so veldig mykje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det blir vel bare 1 cm eller 2 jeg skal senke. Derfor jeg kjøper høydejusterbart-vet jo ikke mye bilen har seget etter 'div. modifikasjoner' :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For den som skal kjøre med fast senking og ingen justering går de jo ann å kutte av og sveise, tror de skal holde kjenner en som gjorde de på en traktor (Volvo 240) og de var ingen problem.

 

Jeg ville ikke ha kutta av og sveise i sammen staget litt kortere. Hele poenget med å sveise inn gjengene var for min del er at man kan justere staget ETTER at bilen står på hjula. Bare å lirke seg ned ved bakhjulet med en fastnøkkel og prøve seg fram. Da kan man også tilpasse bakakselen senere også hvis man skulle bytte senkesett. Jeg tror det er umulig å treffe på lengden bare ved å sveise det kortere. Jeg vet ikke hvor mye kortere staget mitt ble for å si det sånn:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.