Anbefalte innlegg

Bare for å skyte inn med noe her.

Har kjørt endel biler, vanlige som trimmede, fortrekkere og med bakhjulsdrift.

INGENTING er så kult som quattro, MB sitt 4-matic system er ikke nerme engang : smil : GO AUDI :tilber:

Den quattroen min som jeg har hatt i en vinter har virkelig fått noe å bryne seg på, med standard 7A motor med 172 HK og masse tap, så klarer jeg faktisk med vinterdekk å legge den bredt på sommeren, men kun når det er vått eller skikkelig varm nylagt asfalt ;)

Vel og merke er ikke det noe jeg har gjort ofte da det har holdt på å gå rett på skogen, i fortauskanter, skilt og det som ellers måtte være når den kommer med kontringen :rolleye:

Men for meg er det Quattro eller ingenting :P

Og sant nokk, med litt "left-foot-braking" så funker alt mer kontrollert etterhvert, meeeeeeen prøv ut Q først på vinteren for å finne ut hvordan det virkelig funker, er litt mykere for bilen å havne i en brøyteskavel enn ett skilt, en stolpe, ei grøft osv.

 

Hail Audi med Quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å skyte inn med noe her.

Har kjørt endel biler, vanlige som trimmede, fortrekkere og med bakhjulsdrift.

INGENTING er så kult som quattro, MB sitt 4-matic system er ikke nerme engang : smil : GO AUDI :tilber:

Den quattroen min som jeg har hatt i en vinter har virkelig fått noe å bryne seg på, med standard 7A motor med 172 HK og masse tap, så klarer jeg faktisk med vinterdekk å legge den bredt på sommeren, men kun når det er vått eller skikkelig varm nylagt asfalt ;)

Vel og merke er ikke det noe jeg har gjort ofte da det har holdt på å gå rett på skogen, i fortauskanter, skilt og det som ellers måtte være når den kommer med kontringen :rolleye:

Men for meg er det Quattro eller ingenting :P

Og sant nokk, med litt "left-foot-braking" så funker alt mer kontrollert etterhvert, meeeeeeen prøv ut Q først på vinteren for å finne ut hvordan det virkelig funker, er litt mykere for bilen å havne i en brøyteskavel enn ett skilt, en stolpe, ei grøft osv.

 

Hail Audi med Quattro.

 

Fikk du til å lage rundinger med bilen med 7A? Har lyst til å prøve, men jeg havner vel i ei grøft...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tje, hadde sikkert klart det etterhvert, men første gangen jeg skulle prøve det så ødela jeg en forsterker til anlegget mitt, andre gangen holdt jeg på å havne på feil side inni bilen, men at det går med trening og dekk med dårlig grep, tja, hvorfor ikke ? :rolleye:: klø :

 

Btw. om det er noe som virkelig har slitt ut siste rest av foringer og slikt i understellet mitt, så må det være leking, men så er det jo så gøy :P

 

Ja og en ting til, ikke prøv å rive bilen med 7A motoren rett fram, skal du få den til å slippe, så er det kun en ting som stort sett hjelper, glatte dekk, og ingenting unødveng i bilen, selv ikke kompisen som vil oppleve dette på nært hold, plasser han bak autovernet (om det finnes) slik at ha er trygg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo. kan man tulle med elektrnikken i torsen diffen, så man får konstant mere kraft bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel og merke er ikke det noe jeg har gjort ofte da det har holdt på å gå rett på skogen, i fortauskanter, skilt og det som ellers måtte være når den kommer med kontringen :rolleye:

Hail Audi med Quattro.

 

 

Kjenner til problemet jeg også... : bh :

ver2_Bilvelt_1_56060a.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Au da! Gikk det bra med deg da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Au da! Gikk det bra med deg da?

 

Heh... ja, utrolig nok....

 

Dumme som vi var... Meg å en kamerat. Uten seler og med alle vinduene nede :o

 

Jeg fikk noen skraper på ryggen... Å kameraten min fikk en kul i hode...

 

Det verste var ikke tapet av bilen, men å gå uten lappen i 6MND. : bh :

 

Jeg er bare glad at det ikke var en cab. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde? For fort i en sving eller var dere bare ute å lekte? Rulla dere? Ser ut som taket er pressa ned!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde? For fort i en sving eller var dere bare ute å lekte? Rulla dere? Ser ut som taket er pressa ned!

 

Hadde det litt travelt på påkjørselen til motorveien ved kvadrat kjøpesenter.... fikk skrens på bilen å tok turen opp i skråningen... gikk 1,5 runde og stopte opp på siden... Bilen lå på førersiden når vi kravlet ut, men når politiet kom hadde vi veltet bilen over på hjulene, ryddet opp alle smådelene som lå på veien og ringt til falken, så det var bare så vidt politiet ville tro meg når jeg sa at det var jeg som hadde kjørt bilen... hehe.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker s2 det samme systemet, man kan vel på noen måte få mer kraft bak?

Brukes torsen systemet på nyere audier og? noen oppgraderinger kanskje, hørt at på de nye kan kraften justeres via elektronikk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne man ikke det på urquattroen også? Justere hvem aksling man ville ha mest drag på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne man ikke det på urquattroen også? Justere hvem aksling man ville ha mest drag på?

Det er jo ganske sansynlig og da, i og med at det er en rallybil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut-Erik:

Gled deg til vintertreffet. Hadde det sinnsykt gøy i fjor på bane med en A6 Avant 2.5 TDI med Quattro og Tiptronik. (ca 150 Hk)

I år skal jeg kjøre med min 90Q 20V fra jeg står opp til jeg legger meg. : rock :: rock :: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne man ikke det på urquattroen også? Justere hvem aksling man ville ha mest drag på?

 

ur'en har to sperrer (iallefall de eldste), posisjon en sperrer senterdiffen, altså 50% kraft framme og 50% kraft bak. posisjon to låser bakdiffen.

correct me if i'm wrong...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gledet meg som ett lite barn til det siden jeg kjøpte bilen jeg :evil: Eneste måten å lære bilen å kjenne under situasjoner er å prøve å se hvordan den oppfører seg! Og i å med at dette da blir min første vinter med en 4X4 har jeg ikke peiling på hvordan jeg må bruke den riktig og hvordan den vil oppføre seg! :confused: Så det er jo bare å prøve seg så vil jeg vel finne det ut og hvor bedre å prøve en på bane med "litt" mindere fare for å herpe bilen : rock : en på veien med div rundt : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

correct me if i'm wrong...

 

Ja ikke vet jeg det var derfor jeg spurte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ikke vet jeg det var derfor jeg spurte:)

 

i'm never wrong : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ur'en har to sperrer (iallefall de eldste), posisjon en sperrer senterdiffen, altså 50% kraft framme og 50% kraft bak. posisjon to låser bakdiffen.

correct me if i'm wrong...

Litt tilleggsinfo:

Pos. 1 på bryter gjør så det er 100% sperre på framaksel, og 50-50 fordeling mellom fram, og bakaksel.

Pos. 2 på bryter gjør så det er 100% sperre på bakaksel i tillegg. Altså 100% sperre på begge aksler.

(25% drivkraft pr. hjul)

 

Da er det bare å legge'n sidelengs på asfalt (og grus/snø/annet egnet underlag)! Først understyrt, og så plutselig overstyrt = Dritskøy! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt tilleggsinfo:

Pos. 1 på bryter gjør så det er 100% sperre på framaksel, og 50-50 fordeling mellom fram, og bakaksel.

Pos. 2 på bryter gjør så det er 100% sperre på bakaksel i tillegg. Altså 100% sperre på begge aksler.

(25% drivkraft pr. hjul)

 

Da er det bare å legge'n sidelengs på asfalt (og grus/snø/annet egnet underlag)! Først understyrt, og så plutselig overstyrt = Dritskøy! : smil :

 

Vell, POS1 sperre mittdiff. Ikkje framdiff.

Eller stemmer vell dette.

 

Disse bilene med 2 trins sperrer, hadde ikkje torsen Diff. Kun vanlege differ som kunne speres. Denne leverte altså 25% på kvart hjul uansett kva hjul som hadde feste. Heilt til man slo inn sperrene. Da er det nesten ingenting som stopper dei... :-)

 

Seinere modeller hadde torsen midt-diff og valeg diff bak med "manuell" sperre (Kan kun aktiveres under 40km/t, dersom man ikkje har klippet kabel under baksetet )

Seinere kom det (som på S6), med torsen og EDS. Kan sjå på det som antispin på bakaksel. Bilen bruker bakbremsene til å "sperre" bakakselen.

Fungerr bra i fart, men ikkje like bra som det gamle dersom ein står godt planta i løssnøen... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering på VAG sine firehjulssystemer.

 

Audi og VW med langstilte motorer (nord/sør) bruker quattro systemet med TorSen (TorqueSensing) midtdifferensial. Denne er helt mekanisk (som nevnt tidligere). Tosendifferensialen ble utviklet i USA og kom fra bakhjulsopphenget på Niki Lauda sin McLaren Porsche Formula 1 biler som hadde LSD (LimitedSlipDifferential). Torsen diffen distribuerer likt mellom for- og bakaksel under vanlige forhold, men kan variere til opptil 75% på en av akselene. Nyere modeller bruker EDS (ElektroinskDifferensialSperre) til å fordele kraften til hvert enkelt hjul eller mellom akslene ved hjelp av ABSen.

 

VAG bilene med tverstillt motor (øst/vest) - (feks. de fleste VW pluss TT og A3/S3) bruker Haldexsystemet med viskosestyr midtdifferensial. Dette systemet er helelektronisk og blir styrt ved hjelp av lameller. Disse bilene er forhjulsdrevet i utgangspunktet før Haldexsystemet registrerer hjulspinn og flytter lammellene slik at kraften distribueres til bakakselen. "Haldexhjernen" kan omprogrameres til å kjøre kontinuelig med 50/50 driftsfordeling, noe som kan være fordel feks ved isbanekjøring.

 

Uquattroene (WR og WB - 1980 til 1989) har ikke Torsen differensial, kun tre vanlige differensialer på forakselen, mellomakselen og bakakselen. Midtdifferensialen og bakdifferensialen har mekaniske sperrer som kan sperres fra kupeen (wire i 1980-1983 og vakuum 1983->). Urquattro nyere enn 1990 (RR) samt alle senere quattromodeller har TorSen differensial.

 

TorSen differensialen er kommet for å bli og det går ikke ann å tukle noe med dette. Det er sant at quattro modellene er noe av det vanskligste firehjulstrekkere å kjøre, men når man får det til er det utrolig gøy! Et lite tips er venstrebremsing, hvor man i svingen ligger på venstrebremsen samtidig som man har gass. Dette gjør at kraften kommer lettere til bakhjulene, vekten flyttes fremover (bilen blir lettere i rumpa) og man har responsen fra motoren som allerede er under belastning.

 

En enkel måte å kjenne virkningen er å slippe gassen samtidig som man svinger på glatt føre. Når man får til dette kan man begynne å touche bremsen litt forsiktig samtidig som man svinger kraftig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Uquattroene (WR og WB - 1980 til 1989) har ikke Torsen differensial, kun tre vanlige differensialer på forakselen, mellomakselen og bakakselen. Midtdifferensialen og bakdifferensialen har mekaniske sperrer som kan sperres fra kupeen (wire i 1980-1983 og vakuum 1983->). Urquattro nyere enn 1990 (RR) samt alle senere quattromodeller har TorSen differensial.

1987-89 (MB) Urquattro har Torsen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seinere modeller hadde torsen midt-diff og valeg diff bak med "manuell" sperre (Kan kun aktiveres under 40km/t, dersom man ikkje har klippet kabel under baksetet )

Klippe av ledning sier du.. dette går vel på 90q b3 også da? hvor er denne ledningen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippe av ledning sier du.. dette går vel på 90q b3 også da? hvor er denne ledningen? :)

Under baksetet.

Blå og hvit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under baksetet.

Blå og hvit.

Okei, kan man skru av og på denne når som helst da?

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.