Anbefalte innlegg

Hva er best av turbo og kompressor?

Tenker på driftsikkerhet og effekt.

Skal ha i en 92mod mk3 vr6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turbo har noe høyere virkningsgrad i forhold til kompressor (80% mot 75%), når det gjelder høye effektuttak er turboen overlegen kompressoren..

 

fordeler med kompressor er bra moment fra lavt turtall, ingen "turbolag", enkel installasjon, og så nært som vedlikeholdsfritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

effekten ligger vel ganske likt på de fleste bolt on kittene når det gjelder kompressor å turbo.. men det enkleste er vel å kjøpe et kompressor kitt fra Vf eller noe!! det tar bare et par timer å sette sammen!! driftsikkerheten kommer også litt ann på stand av motor! men har du en bra motor skal det funke greit.. selv valgte jeg turbo på min fordi jeg trodde det skulle bli billigere enn å kjøpe et kompressor kitt!! der tok jeg feil :) men gøy er det.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig i tvil hva jeg skal velge, begge gir jo bra effekt og som sagt så er jo kompressor mer driftssikkert og gir effekt med en gang.

Men samtidi.... Turbo er jo gøy:)

Vi får se hva økonomien sier :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes og ha hørt rykter om kombinasjoner...

Jeg vet ikke om fungerer, men det burde jo ta av :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det finnes eksempler der både kompressor og turbo har fungert fint i sammen (f.eks Volvo Penta sine KAD marinedieseler) men det blir altfor teknisk avansert til at vi "normale" dødelige får det til, men tanke på at kompressor fungerer på lave turtall og turboen tar over ved høyere turtall..

 

på en bil ville dette uansett bare ha noe for seg i starten på en akselerasjon, når en føst har fått opp turtall vil ikke kompressor ha noe for seg alikevel...

 

vil en ha høy toppeffekt ---> turbo

vil en ha bra respons og enkel montering ---> kompressor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det finnes eksempler der både kompressor og turbo har fungert fint i sammen (f.eks Volvo Penta sine KAD marinedieseler) men det blir altfor teknisk avansert til at vi "normale" dødelige får det til, men tanke på at kompressor fungerer på lave turtall og turboen tar over ved høyere turtall..

 

Et annet eksempel er Hilmersson Racing¹ sin Opel Manta - den fungerer ekstremt bra, men det har sikkert ikke vært 'bare bare' å komme dit den er nå. De har lagt ut ganske mye informasjon om hvordan systemet er laget.

 

En negativ ting med en slik løsning er at kompressoren må drives også etter at turboen har 'tatt over'.

 

 

1: http://www.hilmersson-racing.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når en føst har fått opp turtall vil ikke kompressor ha noe for seg alikevel...

 

Det skjønte jeg ikke : klø : Kan du forklare det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke : klø : Kan du forklare det :)

 

for å ta utgangspunkt i KAD motorene til VP, så har disse som kjent både kompressor og turbo, og når motoren kommer på et visst turtall (ukjent hvilket) vil turboen overta fra kompressoren....hvis en da tenker at dette er en bilmotor og la oss si at turboen overtar fra kompressoren ved 3500omdr, og under akselereasjon er det jo ikke unormalt at turtall ved giring er 4000omdr, ergo vil kompressoren være aktiv på første gir (hypotetisk sett)

 

(uansett får den posten din meg til å se ut som en dust......og du vet helt sikker svaret selv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å ta utgangspunkt i KAD motorene til VP, så har disse som kjent både kompressor og turbo, og når motoren kommer på et visst turtall (ukjent hvilket) vil turboen overta fra kompressoren....hvis en da tenker at dette er en bilmotor og la oss si at turboen overtar fra kompressoren ved 3500omdr, og under akselereasjon er det jo ikke unormalt at turtall ved giring er 4000omdr, ergo vil kompressoren være aktiv på første gir (hypotetisk sett)

 

(uansett får den posten din meg til å se ut som en dust......og du vet helt sikker svaret selv)

Da beklager jeg at du oppfatter det slik! Det var ikke det som var hensikten fra min side. Jeg var faktisk usikker på om du mente det du sa bokstavlig: "når en først har fått opp turtall vil ikke kompressor ha noe for seg allikevel"

 

Det var kanskje andre som lurte på det samme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om du feks. setter på kompressor på en motor som er i god stand. Trenger du da å bytte stempel (lavere komp.) råder osv. eller er det bare å sette å å kjøre rolig fra begynnelsen og gi mer og mer gass?

 

Og om du monterer turbo. Hvor mye kan den lade før du ber begynne å forsterke inni motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om du feks. setter på kompressor på en motor som er i god stand. Trenger du da å bytte stempel (lavere komp.) råder osv. eller er det bare å sette å å kjøre rolig fra begynnelsen og gi mer og mer gass?

 

Og om du monterer turbo. Hvor mye kan den lade før du ber begynne å forsterke inni motor?

 

det er kompressjonsforholdet på motoren som bestemmer hvilket trykk en kan kjøre....under normale omstendigheter er det ingen problem å lade 0.4 bar på en sugemotor, sett at den får nok bensin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kittet går rett på ,plug and play my friend :) . dette er jo me bare 6psi da på orginalt oppsett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 89 golf Gti 16v jeg tenker på da. Noen som vet hvor mye du kan lade på en sånn motor uten de større modfikasjonene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 89 golf Gti 16v jeg tenker på da. Noen som vet hvor mye du kan lade på en sånn motor uten de større modfikasjonene?

0.6-0,7 men sørg for at du gir nok fuel.ellers går det fælt kun en liten stund. uansett bør man pakke om motoren før man begynner å fikle for mye med turbo osv. går som regel ikke så lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er best av turbo og kompressor?

Tenker på driftsikkerhet og effekt.

Skal ha i en 92mod mk3 vr6.

 

 

Begge deler er enda tøffere...... Selvfølgelig noe dyrere da men... =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.