Bremser som henger! Hjelp..!

Anbefalte innlegg

Idag etter at jeg hadde en hard oppbremsing la jeg merke til at bremsepedalen ble slarkete.. Synes bilen hang igjen liksom og da jeg stoppa var bremsene glo heite. Da det ble kaldt igjen kunne jeg ta stempelet tilbake og bremsene var som normalt. Så kjørte jeg en test tur for å se om det hadde kommet seg, men det samme problemet kom en gang til. Noen tips? Når jeg bremser hardt virker det som at ABS'en er utkobla for jeg klarer å låse fremhjula.. Bilen er en Audi 200 20V Turbo Quattro 1990.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lenge siden du bytta bremse veske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke gjort det så lenge jeg har hatt bilen, 10 mnd bare. Det er bra med veske på beholderen. Kan gammel bremseveske forårsake at bremsene henger da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hva du mener med å "ta caliperen tilbake" det...... :confused::confused:

 

Betyr det at du kan røre på selve caliperen,

eller var det stemplet du dytta tilbake??

 

Gammel bremsevæske i seg selv fører ikke til at bremsene henger på, men

ettersom den trekker til seg fuktighet, vil dette over tid resultere i lavere kokepunkt på væsken (samt nedsatt korrosjonsbeskyttelse, smøreeffekt osv....) ..Og overtid vil dette kunne medføre at stemplene gror fast...

 

...Så tross av en noe uklar/mangelfull beskrivelse, : klø : vil eg anta at det er en stor sannlighet for at det er caliperen som er defekt..

En ting å prøve før du løper for å handle nye calipere; sjekk om stemplet glir lett inn når du skrur opp lufteskruen, skulle så være tilfelle er det derimot stor sannsynlighet for at det er bremseslangen(e) som sliter (dvs er tette)....

 

 

Mye å si om bremser, kunne holdt på hele natta :) ..

 

Lykke til ...

 

Er du i tvil om hva du skal gjøre, ta kontakt med noen som har peiling, VIKTIG å kunne stoppe når behovet er der veit du....

 

 

LucaZ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er å dytte stempelet tilbake jeg mener. Caliperen er fast, ingen problemer der. men det kan virke som at stempelet sitter litt. Det har skjedd flere ganger og forrige gang var det enkelt å dytte tilbake stempelet, men sist gang var det problemer igjen og da satt det helt fast. spruten står som bare det når jeg åpner ventilen og trakker på bremsa. når bilen står over natta er alt som normalt neste dag. det er likt på begge fremhjula. jeg har prøvd å bremse hardt for å få løse opp og da klarte jeg å låse fremhjula, ABS slo ikke inn.. lurer på om det kan ha noe med den dingsen som sitter under bremseveskebeholderen som fordeler bremsevesken. dere skjønner sikkert at bremser ikke er min greie....Å stoppe er ingen problem i dette tilfellet, er verre med fremdriften etter bremsene har blitt varme.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemet enda, ingen som har noe hjelp å komme med? Sliter litt med dette, kan ikke stole på bilen hvis jeg skal kjøre et par mil.. Plutselig blir det slark på bremsepedalen og dampen står ifra hjulbuene etterhvert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det begynner å ryke/dampe fra bremsene/hjulbuen etter å ha kjørt noen mil er det vel klare indikasjoner på at noe ved bremsene henger etter min mening, og da mest sannsynlig bremsecaliperen vel.

Kjenner du noe varme på felgene da? Og lukter det brent/svidd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vell enten at stempelet i calipperen setter seg fast eller en tett bremseslange vill jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp overhalingssett til kalipper hos møller, eller kjøp ny. Ikke alltid det hjelper å overhale. Det er bare å skifte pakninger egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Koster vel skjorta å kjøpe ny calipper hos møller... Like greit å kjøpe en brukt som er i god stand kanskje?

Eventuelt bremseslanger som kan vere problemet, noen som har gode tips til bra bremseveske og gode slanger? er originalt det beste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg satte bilen på verksted rett etter dette og har fortsatt bremseproblemene. Fikk bilen igjen idag, så det tok sin tid. Men verkstedet klarte å fikse det jeg ba dem om dvs.. Defekte kjørelys, hjerne i sperremodus, 4-hjulstilling kontroll, bytte av foringer på bærearmer i bakstillingen, bytte av hjullager begge bak, bytte av bremser bak og litt omlegging av hjul og en hovedlysbryter kom det på 8820,- så ikke gærent det. ;) MEN jeg glemte å si noe om bremsene og det tok så vanvittig med tid det andre jeg hadde bilen der for så tenker jeg skal fikse det selv. Nok om det. *bumpe henvisning til forrige post.*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp overhalingssett til kalipper hos møller, eller kjøp ny. Ikke alltid det hjelper å overhale. Det er bare å skifte pakninger egentlig..

 

er vel ikke caliperene siden den går fint frem og tilbake når den er kald?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg satte bilen på verksted rett etter dette og har fortsatt bremseproblemene. Fikk bilen igjen idag, så det tok sin tid. Men verkstedet klarte å fikse det jeg ba dem om dvs.. Defekte kjørelys, hjerne i sperremodus, 4-hjulstilling kontroll, bytte av foringer på bærearmer i bakstillingen, bytte av hjullager begge bak, bytte av bremser bak og litt omlegging av hjul og en hovedlysbryter kom det på 8820,- så ikke gærent det. ;) MEN jeg glemte å si noe om bremsene og det tok så vanvittig med tid det andre jeg hadde bilen der for så tenker jeg skal fikse det selv. Nok om det. *bumpe henvisning til forrige post.*
slik som du forklarer feilen, forstår jeg det slik at det ikke er bare ved ett hjul det bir varmt...., og med slark i pedalen som du sier, tror jeg feilen kan ligge i hovedsylinderen:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedsylinderen? Hvordan kan jeg få testet dette? Varmt på begge forhjula ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du..

 

Blir d varmt både på framhjulene og bakhjulene? Jeg antar d, selv om du skrev framhjulene. Er vel bare at d blir mye varmere foran enn bak pga at mesteparten av bremsekraften overføres til framhjulene.

 

Men uansett.. feilen din ligger neppe i kalipperne.. nesten helt sikkert i hovedbremsesylindren eller bremsekraftforsterkeren, ren logikk :) . Jeg har hatt samme feil på min 200 TQ. Bremsene hang seg rett og slett fast og ville ikke slippe. Dette skjedde uten forvarsel, men som regel etter litt kjøring.

Jeg klødde meg i huet og var temmelig irritert.. : klø :

Etter litt tenking fant jeg en metode for å finne ut om feilen var i hovedsylindren eller bremsekraftforsterkeren, ville jo ikke skaffe meg en ny del uten å være sikker på at jeg skifta ut riktig del.. ganske dyre greier disse hovedsylinderne og bremsekraftforsterkerne.

 

Det du trenger å gjøre er å observere/føle om pedalen blir veldig løs når bremsene har hengt seg. Dvs at pedalen trekkes helt tilbake til normal posisjon av fjæra som er festa på pedalarmen. Da vil pedalen være helt løs, dvs at du nesten ikke trenger å bruke noe kraft for å presse den inn et stykke, men så blir d plutselig mye hardere å presse pedalen videre inn.

 

Dersom pedalen oppfører seg på denne måten når bremsene har hengt seg, så er det helt sikkert at d er hovedbremsesylinderen og ikke bremsekraftforsterkeren som er defekt.

Ikke spør om hvorfor... da må jeg komme med en langt utredning om hvordan hovedsylinderen og bremsekraftforsterkeren er bygd opp.. hehe

 

Gi oss tilbakemelding på hvordan d går da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som du sier, at pedalen går tilbake ved hjelp av fjera og er så løs, men hardt plutselig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg smørte i dag stempelt i begge caliperene fremme, og de var GRISETREGE å få dytta inn på plass igjen. Når jeg tok en 2x4 planke i mellom så gikk ikke stempelet tilbake i det hele tatt av seg selv. Etter en god dose WD-40 og en del inn og ut dytting ble det hele MYE bedre. Tror at slangen til høyre side er muligens litt tett, for det var tyngre å få stempelet tilbake på den siden enn den andre. Uansett, jeg kjørte nå nettop 4-5 mil for å teste, og når jeg parkerte kunne jeg ta på bremseskiva og den var kald. :D Problemet viste seg å vere at tregheten i stempelet gjorde at bremsene la seg på etter første gang jeg bremsa. Etterhvert når det ble varmere ekspanderte bremseskiva og det ble mere trykk, slik at det virket som at det hang mere. (skjønner ikke hvorfor pedalen skulle bli løsere og løsere da, men..?) Så det neste blir da å demontere og rense skikkelig, kjøpe nye pakninger og smøre med blå grease. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hørte med verkstedet som hadde bilen på rep, og jeg fikk en liten del med sølv grease. Tok ut stempelet og inni sylinderen var det en del skitt, og grumsete bremsevæske. Pakningene var et h..** å få på, men gikk til slutt. :) Anser problemet som løst. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde holde en stund da, tviler på det har blitt gjort noe med caliperene der før.. Skal sjekke bak også, bare for å ha gjort det. Et paknings sett koster så lite at det er greit å ha det gjort så man slipper å vente på at man får problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhalte to stk bak-kalippere til c4 ifjor. Den ene måtte uansett byttes da den fortsatt var lekk etter overhaling. Den andre har begynt å henge nå ett år etter.

 

Så det varer dessverre ikke evig. Bilen det gjelder går knapt 10000km i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor enkelt (eller vanskelig) er det å overhale disse caliperne?

 

Gjorde det på gamle-audi'n (pakninger) men fikk ikke byttet zimmer-ringen til håndbremsgjennomføringen.

 

Er dette enklere på C4'en?

Finnes det en prosedyre noe sted i så fall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke sett på caliperen engang, men jeg og fattern får til det meste.. her er det hobby mekk så det holder! :D Er de ødelagt så får jeg bare bytte dem da, men jeg har ikke hatt noe problemer med de. Tenkte bare å sjekke opp og tappe av bremsevæska som ligger i slangene bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enkelt. Overhalingssettene består bare av ny gummi og noe væske som gummien skal ligge i. Noen ganger har det begynt å ruste på stempelveggen, og da er sjansen liten for at det blir helt bra igjen.

 

Jeg har vel en 4-5 på samvittigheten nå. Noen funker bra, andre funker dårlig, alt etter hvor "skadde" de er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.