Bremser som henger! Hjelp..!

Anbefalte innlegg

Er derfor jeg vil overhale før det blir dårlig :) Så slipper jeg å vente så lenge at jeg må kjøpe nytt. Fremme har det hvertfall aldri vært gjort så da tviler jeg på at det har skjedd noe mer bak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey.. bra d er bedre nå da.. bremsene er jo tross alt veldig viktige

d r iallfall min mening.. hehe :)

 

Dersom bremsene ikke "hang seg fast" bak, men bare foran så trenger d jo ikke å være noe galt med hovedsylinderen.

Men dersom pedalen blir løs slik som jeg beskrev, og du bekreftet, er d alikevel mye som tyder på at det er noe galt med hovedsylinderen også.

Slik du beskriver bremsene og bremsevæska på bilen din så høres d ut som at dette er et totalt forsømt område.. Det høres ut som at bremsevæska har "gått ut på dato" for lenge siden.. full av gørr ++ Det er ikke bra.. egenskapene blir ikke slik de skal være, samt at groing vil føre til mekanisk treghet osv.

 

Dersom bremsevæska r i omtrent like elendig forfatning oppe i hovedsylinderen så er d ikke så rart om denne også er treg og dysfunksjonell. Hvis d har gått så langt at d har blitt groing i hovedsylinderen (meget betenkelig og alvorlig), så er vanligvis den eneste løsningen å skifte denne.

Alternativet er å renovere den, men da bør du vite hva du driver med. Hovedsylinderne på disse Audi'ene er ikke produsert for å kunne åpnes og repareres/renoveres på en enkel måte.

"De" sier at d ikke går an å reparere/renovere disse, men man får visstnok likevel kjøpt renoveringssett hos Mekonomen... : klø :

 

Dersom du hadde hatt Volvo, noe jeg hadde før, så hadde saken vært langt enklere. Volvo's hovedsylindere er, iallfall på eldre modeller, mulig å åpne på en grei måte. Da jeg hadde en Volvo 740 fikk jeg lekkasje i den ene sylinderen i hovedsylinderen. (Hovedsylinderen består egentlig av 2 sylindre, iallefall på biler med to-krets bremsesystem). På forhandler-verkstedet sa de at hovedsylinderen måtte byttes. Prisen var ca kr 3500,- + arbeid. Det var irriterende mye penger for en student.. men så kom jeg jo på at jeg kjente sjefen på verkstedet der.. han er far til en kamerat av meg. Jeg prata med ham, og han sa at jeg kunne kjøpe et pakningssett og skifte pakningen. Men da måtte jeg være ytterst renslig og nøyaktig, samt vite hva jeg drev med.

Nå var jeg så heldig å prate med ham på en dag hvor han var i godt humør, så han tegna og forklarte osv.. :tilber:

Det endte med at jeg kjøpte pakningssett på biltema til kr 19,90... og gjorde jobben på et par timer. :)

 

NB: Ved renovering av kalippere og hovedsylindere er d ytterst viktig å være renslig og nøyaktig for å hindre defekte pakninger, samt at man bruker bremsesylinderfett ved sammenmontering! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til ålesund no i helga, og kom meg ikkje lenger enn til Ørsta. Da la bremsene seg på igjen med samme symptoma. Løste dette ved å vente i 1,5 time til bremsene slapp, og så kjøre med kun håndbrems resten. Da hersker det vel ingen tvil om at det er hovedsylinderen. Skal åpne og se.. Når eg bytta pakninger på caliperene tørket eg og pussa bort den rusten som var, men var vanskelig å smøre pasta i sylinderen pga bremsevæske som lakk ut konstant. Stempelet fikk eg smørt rimelig greit men det ble strøket av av pakninga i sylinderen.. Brukte en slags sølv bremsepasta som eg fikk av et lokalt verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!! noen tilbakemelding på hvordan dette har gått? evnt fler som har samme problem?

alle 4 bremsene på min ur quattro henger etter litt kjøring... når dette skjer er pedalen hard, dvs tar helt ute.

ur-q har jo samme type kraftforsterker som 200, s2 s4 osv, så er kansje fler som har vært borti dette.

 

bremsene fungerer forøverig som dem skal, men plutselig kan dem finne på å henge på alle 4...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fungert bra siden jeg ordnet det.. Slik jeg hadde problemene var at pedalen var hard ja, men hvis man tok tåa under pedalen og løfta den ut så var det et par cm slark der. Dette forsvant når jeg fikk ny hovedbremsesylinder. Fikk den som byttedel på NBS. Åpna den gamle, og der var pakningene ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten å ha peil... kan virke som om masteren ikke slipper opp trykket igjen.. da bremsene hadde hengt seg løsna jeg luftenippel på master, kom da væske ut å bremsene slapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.