Anbefalte innlegg

Har hatt en mistanke om at lamdasonden er gåen, så jeg koblet ut lamdasonden, og bilen var akkurat den samme og kjøre, merket ingenting forskjell...betyr det da at lamdasonden er gåen?

hvor mye koster det for ny?

har syns at bilen min har gått litt dårlig i det siste, har det noe med den og gjøre kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde litt problemer selv, og sjekket diverse... bla.a. lambda, men viste seg til slutt at tenning var litt ute av lage..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde litt problemer selv, og sjekket diverse... bla.a. lambda, men viste seg til slutt at tenning var litt ute av lage..

Skal sjekke tenningen en av dagene også...tar bare litt tid med meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det ingen som vet om lamdasonden gjør at bilen går dårligere?

hva gjør egentlig lamdasonden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig.

Du kan enkelt kontrollere om lambdasonden er på bærtur og trenger å byttes:

Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okai, men litt dum når det gjelder dette..når sonden må være koblet til motorstyringen mens jeg gjør dette..hvor skal jeg da måle?

kan jo ikke ta av den pluggen til sonden da? fordi da kobler jeg vel den fra motorstyringen også? eller tar jeg helt feil...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okai, men litt dum når det gjelder dette..når sonden må være koblet til motorstyringen mens jeg gjør dette..hvor skal jeg da måle?

kan jo ikke ta av den pluggen til sonden da? fordi da kobler jeg vel den fra motorstyringen også? eller tar jeg helt feil...?

Du kan bare dra tilbake gummihetta over pluggen for eksempel (der pluggen fra sonden møter pluggen på ledningsnettet fra motorstyring). Eller du kan lage et lite kutt i ledningen slik at lederen kommer til syne. Som du taper igjen etterpå i så fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okai, takk for svaret :>

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig.

Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes.

Lambda sonden måler kun oksygenet i eksosen ;) -pirke pirke-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda sonden måler kun oksygenet i eksosen ;) -pirke pirke-

Jeg sa at den måler avgassen nettopp for ikke å spesifisere hva i avgassen den måler. Hovedsaken er jo selvsagt at Fredrik får kontrollert den.

Men uansett, ditt poeng er gyldig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sa at den måler avgassen nettopp for ikke å spesifisere hva i avgassen den måler. Hovedsaken er jo selvsagt at Fredrik får kontrollert den.

Men uansett, ditt poeng er gyldig :)

he he stemmer det..

må bare få opp antall innlegg tallet mitt ser du.. + jeg kjedet meg litt :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en mistanke om at lamdasonden er gåen, så jeg koblet ut lamdasonden, og bilen var akkurat den samme og kjøre, merket ingenting forskjell...betyr det da at lamdasonden er gåen?

hvor mye koster det for ny?

har syns at bilen min har gått litt dårlig i det siste, har det noe med den og gjøre kanskje?

selger billige lambasondere på biltema.. det de går etter er hvor mange ledere det er ut i fra sonden.. koster en 298-398 kr pr stk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

selger billige lambasondere på biltema.. det de går etter er hvor mange ledere det er ut i fra sonden.. koster en 298-398 kr pr stk..

Funker disse da? eller er det slik som går istykker om 2 mnd.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker disse da? eller er det slik som går istykker om 2 mnd.?

Hei jeg jobber på biltema og ikke fått noen dårlig tilbake respons.. men nå har vi ikke vært åpen mer enn snart 2 mnd oxo da så vet ikke hvor lenge dem holder.. skal prøve og finne ut litt mere om dem..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg jobber på biltema og ikke fått noen dårlig tilbake respons.. men nå har vi ikke vært åpen mer enn snart 2 mnd oxo da så vet ikke hvor lenge dem holder.. skal prøve og finne ut litt mere om dem..

Okai, da får jeg teste denne da, hvis jeg finner ut at min er gåen...må først måle på denne lamdaen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for dette tipset :>

er akkurat slike problemer jeg har på min det..har til og med den avrevet ledning på lamdaen, men den koblet jeg på igjen når jeg fikk bilen..

men skal sjekke om jeg har den andre avrevet ledningen han fant fra spjeldet og til no annet lurt eller hva det var..huff, hater problemer med bil ;/

EDIT: YEAH! har blitt oppgradert til "sjåfør" ;) hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form.

På min S4, så veksler Lamdaen opp og ned ca 1 til 3 ganger i sekundet alt etter turtall/vame. Er dette tegn på at den er dårleg? :confused:

Har vert slik så lenge eg har hatt A/F-meter i bilen (ca 1 år), har ikkje blitt verre. : klø :

Har lurt litt på dette, da eg ser dei fleste plasser at det skal gå kjappere. Nokon andre med S4 og A/F-meter som veit kor raskt desse veksler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag gjorde jeg som du sa, tror den svarte var signalledningen, hvertfall pulserte den fra 0,4-0,8v aldri over 1..

Tok også avgasskontroll, og den visste 0,3%...

Hva betyr dette? Må lambda byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at du må bytte lambda ja...

Har noen av de samme problemene selv og skal på Tema og handle lambda i morgen :D Satser på at det hjelper ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at du må bytte lambda ja...

Har noen av de samme problemene selv og skal på Tema og handle lambda i morgen :D Satser på at det hjelper ;)

Har dere fått testet lambadsondene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag gjorde jeg som du sa, tror den svarte var signalledningen, hvertfall pulserte den fra 0,4-0,8v aldri over 1..

Tok også avgasskontroll, og den visste 0,3%...

Hva betyr dette? Må lambda byttes?

0,3% Co er vel helt greit, grensen er vel 0,5%

Og så lenge den pulserer er det vel greit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min pulserer ikke over 0,1 da...

Også har jeg fryktelig høyt bensinforbruk nå... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,3% Co er vel helt greit, grensen er vel 0,5%

Og så lenge den pulserer er det vel greit

okai, men da er alt i tipp topp stand da :) hehe..

Vil takke alle for flott hjelp i denne tråden, Kjekt og ha noen og spørre av og til :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.