Lys i dashbordet + midtkonsollen er borte:(

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som kan være feil ? Er lyset der koblet slik at alt ryker dersom én pære går ? Alt lyset i dashbordet, pluss instrumentene og varmeapparat-bryterne i midtkonsollen sluttet plutselig å lyse. Og har ikke lyst å skru fra hverandre alt og sjekke en og en pære om noen her har noe annet å komme med : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

antar at lysene er paralellkoblet, slik at dersom 1 ryker, så skal de resterende fortsette og lyse..

som kan kan ha skjedd:

en sikring som har gått (dette har du vel sjekka)

eller det kan være en krets i lyssystemet som er brent av, en kondensator eller noe annet humbug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å rikle litt på justeringsbryteren for lysstyrken i dashbordet. Det er ikke unormalt at denne 'brenner opp' etter noen års fartstid.

Først sjekker du sikringa selvsagt, så sjekker du at du får parklys i lyktene dine når du opererer lysbryteren (for å sjekke at denne ikke er defekt) og så kontrollerer du justeringsbryteren bak instrumentpanelet. Jeg tipper feilen ligger i sistnevnte :)

Alternativt kan det jo være en jordforbindelse som er dårlig, men et sted må man jo begynne uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Touranen min skjedde det noe her forleden. Alt lyset i dashbordet, varmeapparatet, radio etc. forsvant. Det var slik at det lyste ca 2 sekunder etter at jeg slo på lysbryteren, men så sluknet det. Hver gang jeg slo på lysbryteren skjedde det samme.

Løsning: Fikk tips av en VAG-mann at han hadde opplevd at lyspæren i sigarettenneren var røket, og da hadde alt lyset i dashbordet blitt borte. Hos meg virket lyspæren i sigarettenneren, men jeg kom til å tenke på at venstre parklyspæren foran hadde røket, og jeg hadde ikke giddet å skifte den. Så hadde også nylig en (av tre) baklyspære på høyre side bak røket. Da oppsto problemet med lyset i dashen. Så skiftet jeg lyspærene som var gåen på utsiden av bilen, og vips ble det lys også inni bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Va borti det samma på ein civic, og der va det iallefall sikringen så va gåen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min ex. A80, der var det potensiometeret som var defekt (det som Kay refererer til).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.